Státní manažery, kteří za sebou mají skandály a třeba i čelí podezření z korupce, jen zřídkakdy čeká pád dolů. Většině z nich se i nadále vede velmi dobře, ať už přejdou do soukromého sektoru nebo se jim podaří zůstat ve státní správě. HN zmapovaly cestu několika z nich.
Před několika lety napsala Bezpečnostní informační služba do své výroční zprávy, že ze státního podniku Lesy České republiky mohly unikat peníze. Přes marketingové zakázky prý mohly jít až do stranických pokladen.
Ředitelem podniku byl v té době Jiří Novák.
Manažera soukromé firmy by taková zpráva asi stála kariéru, Novákovu úřední dráhu ale nepoškodila. I když byl z Lesů odvolán, tehdejší ministr zemědělství Petr Gandalovič si jej vzal za svého náměstka. Od letošního listopadu je Novák náměstkem státního podniku Vojenské lesy a statky.
Státních manažerů, za kterými zůstaly prodražené zakázky, neprůhledná výběrová řízení nebo jen rozhodovali o stamilionech či miliardách z veřejných peněz, ale bylo mnohem víc. Třeba bývalý první náměstek z ministerstva dopravy Jiří Hodač, který byl ve funkci za Aleše Řebíčka z ODS.
Tajemní živnostníci
„Co dneska dělám? To, co dřív, věnuji se odpadkům,“ odbyl stručně Hodač dotazy. Ze státních služeb odešel spolu s Řebíčkem, jejich cesty se ale nerozdělily. V létě 2009 byl Hodač jedním z těch, kdo strávil část dovolené na Řebíčkově luxusní jachtě v Toskánsku, a nedávno nastoupil do jeho firmy – jako šéf dozorčí rady fotbalové Slavie.
Mnohem nejasnější je osud dalších dvou bývalých státních manažerů – exředitele Správy železniční a dopravní cesty Jana Komárka a exšéfa Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary.
Oba si založili živnost a pracují mimo jiné jako konzultanti. Pro koho dělají, však jasné není. U obou by to přitom mohla být důležitá informace, protože jejich éra je spojena s mnoha nejasnostmi.
Šefara byl odvolán kvůli zakázce na zvedací železniční most přes Labe v Kolíně, který se prodražil o 366 procent. Komárek sice odešel sám, i za ním jsou ale sporné zakázky.
Z funkce do funkce
Spornou minulost mají ale i úředníci z jiných resortů. Tomáše Perutku z funkce náměstka ministra obrany vyhodil současný ministr Alexandr Vondra. A to krátce poté, co se dozvěděl, že si Perutka nechal postavit rodinný dům u firmy H+V Praha, která v tu dobu dostávala zakázky u ministerstva obrany při rekonstrukcích ubytoven a kterou policie podezřívá z korupčního spiknutí.
A jelikož Perutka nedokázal doložit, jak a zda vůbec za dům platil, musel na ministerstvu skončit. Loni se ovšem znenadání vynořil ve Státní správě hmotných rezerv – instituci, která dlouhodobě čelí kritice kvůli neprůhlednému hospodaření. Nejprve se stal místopředsedou, na podzim dokonce zaujal místo šéfa správy.
Když se to zpětně dozvěděl ministr Vondra, podle informací HN prosadil, že Perutka může úřad řídit pouze dočasně.
Stáli za spornými tendry, dál pracují pro stát. Podívejte, koho skandály nesmetly dolů:
Martin Dvořák - Bývalý generální ředitel Dopravního podniku Praha. Na jeho odchod z čela největší komunální firmy v Česku tlačil primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Kritizoval Dvořáka kvůli podezřelým zakázkám, které si dopravce v minulých letech zadal. Šlo například o vyvádění peněz z jízdenek na účet firmy sídlící na Britských Panenských ostrovech. Dvořák se podle svých slov věnuje "privátním projektům", neupřesnil ale, o jaké jde.
Alfréd Brunclík - V letech 2006 až 2010 vedl Ředitelství silnic a dálnic. Tam po něm zůstala řada sporných zakázek, ale třeba i uzavřené smlouvy za zhruba 30 miliard korun na projekty, které stát nemá z čeho zaplatit a jsou už vysoutěžené. Za jeho působení se ztratily smlouvy na rekonstrukci desetikilometrového úseku výpadovky I/52 z Brna na Mikulov, stát kvůli tomu může přijít o 74 milionů korun. Dnes Brunclík řídí projekční firmu Lavithis, která se věnuje stavitelství. Ve stejné firmě působí i Tomáš Kaas, bývalý náměstek ministra dopravy.
Kryštof Hajn - Bývalý první náměstek na ministerstvu školství po nástupu Josefa Dobeše (VV). Přišel z agentury ABL. Na starosti měl mimo jiné investice, přivedl na úřad Michala Pilina, který byl z ministerstva už jednou v minulosti vyhozen kvůli podezření z manipulací s penězi z EU. Z funkce byl odvolán kvůli vyhrožování a vydírání, ke kterému údajně došlo při jednání se zástupci Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Odešel do státem vlastněného podniku ČD Cargo, kde obsadil nově zřízenou pozici manažera rizik.
Jiří Hodač - V letech 2006 až 2009 pracoval na ministerstvu dopravy jako první náměstek Aleše Řebíčka (ODS). Spadala pod něj veškerá klíčová administrativa resortu. Při nástupu do resortu neměl vysokou školu ani bezpečnostní prověrku. Na ministerstvu proslul mimo jiné tím, že pro cestování využíval letadla Úřadu pro civilní letectví. Po odchodu Řebíčka ministerstvo opustil. Nastoupil do firmy Marius Pedersen, která se ucházela o obrovskou státní zakázku na likvidaci ekologických škod. V létě 2009 byl na dovolené v Toskánsku na Řebíčkově jachtě. S exministrem spolupracuje i dnes. Je předsedou dozorčí rady fotbalové Slavie, kterou Aleš Řebíček vlastní a je v ní prezidentem.
Michal Moroz - Bývalý náměstek ministra vnitra Radka Johna (VV). Na starost měl strategie a programové řízení. Ministr John však nebyl schopen vysvětlit, co přesně Moroz na ministerstvu dělá. Moroz čelil výtkám, že je pro práci na vnitru nedůvěryhodný; před nástupem na vnitro totiž figuroval v agentuře na vymáhání dluhů Debtis Causa a vlastnil bezpečnostní agenturu Moroz & Partner. Moroz nakonec po tlaku premiéra Petra Nečase (ODS) o prověrku na stupeň tajné požádal, nedávno ji ale přerušil. Od 1. června 2011 měl být poradcem ministra dopravy Pavla Dobeše (VV), smlouvu ale nakonec nepodepsal
Jiří Novák - Bývalý šéf KRNAP, v letech 2007 - 2009 generální ředitel státního podniku Lesy České republiky, do roku 2011 náměstek ministra zemědělství pro lesy, kam si jej vybral Petr Gandalovič (ODS). Za působení Nováka ve funkci ředitele Lesů ČR byl jmenován do čela dozorčí rady Pavel Drobil, který si za poradce vybral Martina Knetiga. Ten v nahrávce pořízené někdejším šéfem Státního fondu životního prostředí Liborem Michálkem prozradil, že se ve státních lesích děly "krádeže za bílého dne". Novák je dnes správním náměstkem státního podniku Vojenské lesy a statky.
Pavel Škvára - Bývalý místopředseda Státní správy hmotných rezerv a náměstek Petra Bendla (ODS) na ministerstvu dopravy. V září 2006 si jej k sobě vzal jako náměstka Aleš Řebíček (ODS), aby seškrtal výdaje za právní služby a posoudil smlouvy s rakouskou společností Kapsch na elektronické dálniční mýtné. Škvára ale v úřadě dlouho nevydržel: ministr jej odvolal už zkraje roku 2007. Mimochodem, smlouvy se nezměnily a honoráře advokátům stouply o desítky milionů. Bezprizorní ale jednatřicetiletý právník po roce 2007 nezůstal. Místo v dozorčí radě Českých aerolinií, kam jej Řebíček vyslal, mu trojkoaliční kabinet ponechal až dosud. Škvára také v minulosti vedl kabinet ministra pro místní rozvoj za Pavla Němce (US) v době, kdy se na úřadu utrácely stovky tisíc za drahý alkohol a květiny, aniž by bylo jasné, komu jsou určeny. Dnes Škvára coby správní ředitel Lesů ČR dohlíží na mnohamiliardový majetek.
Robert Kvapil - Působil jako marketingový a obchodní ředitel České televize, ředitel marketingu a jako ředitel marketingu Lesů ČR. V listopadu 2011 nastoupil do mediální agentury Médea na post ředitele pro strategii a vnější vztahy. Ze svých pozic ve státních firmách i v ČT rozhodoval o zakázkách, z nichž některé získala i Médea.
Rut Bízková - Bývalá ministryně životního prostředí, poté náměstkyně ministra a ředitelka sekce ekonomiky a politiky životního prostředí. Na starost měla mimo jiné dohled nad programem Zelená úsporám. Na svůj post rezignovala poté, co vyšlo najevo, že miliardový projekt nefunguje (potýkal se s nedostatkem peněz pro tisíce žádostí). Nyní působí jako konzultantka.
Martin Barták - Bývalý náměstek ministra obrany, ministr obrany a náměstek ministra financí Miroslava Kalouska. Je obviněn z přijímání úplatku v souvislosti s nákupem nákladních vozů Tatra pro armádu. V současné době podniká v oblasti zdravotnictví, odmítá ale upřesnit detaily.
Jaroslav Kopřiva - Bývalý náměstek ministra obrany. Média zveřejnila nahrávku, ve které Kopřiva domlouval provizi za stamilionovou zakázku na nákup minometů. Policie v souvislosti s korupcí obvinila 18 lidí, zda je Kopřiva jedním z nich, zatím není jasné. Jeho současnou pozici nelze zjistit, po odchodu ze státní správy s médii nekomunikuje.
Miroslav Šefara - Po mnohaletém působení v čele Ředitelství vodních cest musel v roce 2010 na hodinu odejít a to kvůli pochybením, která zjistil audit ministerstva dopravy. Nejproblematičtější byla zakázka za 1,2 miliardy korun na zvedací železniční most přes Labe v Kolíně, který stavěla bývalá firma exministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS). Stavba se prodražila o 366 procent a navíc se zjistilo, že nedává smysl: v Labi je totiž dlouhodobě málo vody, a lodě po něm v Kolíně plout nemohou. Šefaru se HN nepodařilo kontaktovat, po odchodu si zřídil živnost na lodní dopravu a poradenství.
Vojtěch Kocourek - Bývalý náměstek ministra dopravy, odešel spolu s Alešem Řebíčkem. Pracoval i pro České dráhy. Nyní působí na SŽDC jako náměstek pro provozuschopnost. V 90. letech založil firmu SEŽEV-REKO, a.s., která pracuje pro SŽDC. Dnes ve firmě působí Kocourkův syn.
Jan Komárek - Od roku 2003 vedl společnost Správa železniční dopravní cesty, odešel z ní na vlastní žádost na podzim 2010. I za ním ale zůstala řada sporných a drahých zakázek. Na podzim 2011 jej začala vyšetřovat policie kvůli 805 milionům korun, o které se soudí se SŽDC státní energetická firma . Komárka se HN nepodařilo kontaktovat, má živnost na poradenství a konzultace.
Související články na IHNED.cz
EKONOM: Na státní hmotné rezervy bude dohlížet nový šéf. Zabo si balí kufry
Řebíček utrácel stamiliony za advokáty, i když nemusel. Máme smlouvy, které to dokazují
Chalupář z Toskánska, který má byt v Dubaji. Podivné kauzy Aleše Řebíčka