Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Má smysl investovat do AVG?

Má smysl investovat do AVG?

27.1.2012 9:16
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Autor článku pamatuje, jak před více než 10 lety hledala brněnská společnost AVG (tehdy ještě pod názvem Grisoft) usilovně investory pro další rozvoj. Nebylo to snadné, protože verdikt většiny „expertů“ v té době byl veskrze jednoznačný – business model Grisoftu má omezenou životnost a je jen otázka času než Microsoft (29,5 USD, -0,20%) přijde s vlastním produktem. V té době měli totiž všichni v živé paměti, jak Microsoft zválcoval konkurenční prohlížeč Netscape tím, že převzal koncept nezávislého browseru a udělal z něj zdarma dostupnou součást široce rozšířeného informačního systému.

Tedy všech expertů kromě společnosti Benson Oak, která do Grisoftu postupně zainvestovala a od zakladatele pana Gritzbacha koupila podíl ve společnosti. Smlouva dostupná o obchodním rejstříku mluví o převodu za částku 650 tisíc dolarů, která může a nemusí odpovídat kupní ceně.

Každopádně Grisoft pod dohledem investora přešel postupně na „freemium“ model – z prodeje software v zemi, kde platit za software bylo známkou neschopnosti, ke globální distribuci velmi dobře fungujícího produktu zdarma, který si uživatelé mohou v mírně vylepšené verzi koupit.

Z brněnské „garážovky“ společnost vyrostla během 20 let existence do firmy, která má tržby za 9 měsíců loňského roku ve výši skoro 4 miliardy a provozní zisk hodně přes miliardu, která svým akcionářům dokázala vyplatit v posledních 4 letech přes 10 miliard (zde cituji prospekt - „aggregate of $557.5 million in dividends and distributions in excess of capital paid since January 1, 2008“), a která zaměstnává přes 800 zaměstnanců, většinu z nich v České republice a ve vysoce kvalifikovaných pozicích. Produkty AVG užívá přes 100 milionů lidí po celém světě.

AVG se tak nepochybně zařadila mezi nejvýznamnější firmy které v Čechách kdy vyrostly, pány Škodu a Baťu nevyjímaje.

Nyní je proces IPO v rukou investičních fondů a bankéřů, kteří se reáliemi české kotliny až tak nezabývají.

A je tedy možná fair uvést i některá negativa, která při přečtení prospektu člověka napadají:

  • Business model každé technologické firmy se musí nutně vyvíjet a AVG není výjimkou. Evidentní je postupný odklon od od „freemium“ modelu – k „platform deals“. Podíl tržeb z předplatného na celkových tržbách postupně klesá – za posledních 12 měsíců ze 77 na 66 %, a celkově příjmy ze subscription rostou jen velmi mírně, růst se generuje právě ze smluv s velkými zákazníky. Nejvýznamnějším je pro AVG nyní Google (568,1 USD, -0,24%), formou revenue share z kliků které AVG dodá Googlu přes zabezpečený search. Závislost na Googlu je velká navíc i kvůli tomu, že velká část uživatelů (prospekt říká enigmaticky „many of our users“) přichází přes vyhledávače, a zejména přes Google. Pokud by z nějakého důvodu traffic z Google ustal, bude to mít negativní dopad. A jak vlastně fungují vyhledávací algoritmy Googlu, o tom můžeme jen spekulovat…
  • Dalším rizikem může být to, že přes polovina zákazníků pochází z USA, což je pro českou firmu fantastický úspěch, ale v USA jsou doma mnohé silnější značky jako Symantec (16,88 USD, -1,11%) a McAffee (za kterým dnes stojí vlastnicky Intel), a je to už do značné místy saturovaný trh, růst se dá čekat spíš od emerging markets, kde AVG až tak silné není. Na trhu profesionálních uživatelů se zdají být populárnější NOD32 od slovenského ESETu a Kaspersky, a v korporátní segmentu zase řešení od firem jako Checkpoint a F-Secure.
  • K tomu je možné se zaměřit na čísla a konstatovat, že celkově se nárůst tržeb a zisku hodně zpomalil, a tržby na uživatele dokonce klesají (2,21 USD na konci roku 2010, na 1,94 na konci září 2011).

Výše uvedené na druhou stranu nemusí znamenat nic jiného, než že AVG je dnes velká a dospělá společnost, která se zaměřuje na zisk spíš než na rychlý růst za každou cenu a je připravená hledat nové cesty dalšího rozvoje, ať už to budou bezpečnostní aplikace pro sociální sítě, online zálohování a sídlení dat, nebo mobilní zařízení.

Nyní AVG uvede až 17 % akcií na nejprestižnější trh světa NYSE (27,39 USD, -0,25%), s kapitalizací až 165 mil. USD, přičemž průměrná velikost IPO na NYSE je kolem 150 mil. USD. Tedy po 20 letech od založení se z AVG stává standardně velká firma na nejvýznamnějším akciovém trhu na světě...


Váš názor
  •  
    1.2.2012 14:13

    Jenom bych rád opravil nepřesnost "tržby na uživatele dokonce klesají (2,21 USD na konci roku 2010, na 1,94 na konci září 2011).". Ve skutečnosti tržby na uživatele (jak to autor nazývá) rostou, neboť 1,94 za 9 měsíců je více než 2,21 za 12 měsíců. Vyplývá to jak z prospektu, tak z veřejně dostupné roadshow prezentace.
  • AVG NA BURZU A V USA ?
    27.1.2012 11:36

    - brňáci jsou dobře na mizině :-). To si radši koupím na poště známku za 10,-Kč a výnos mám 100% jištěný.
  •  
    27.1.2012 9:55

    v celosvetovom meradle je urcite lepsi NOD od ESETu, mozno aj preto mali ist na burzu v europe, mozno londyn alebo warsawa.
    edy
  • jaký NYSE? jaký NYSE ?
    27.1.2012 9:23

    Prahu si měla vybrat :-) Taková super burza :-) mohla by navázat na úspěchy takových velikánů, jakou jsou AAA a NWR :-)
    Oliwer
    • Re: jaký NYSE? jaký NYSE ?
      27.1.2012 9:27

      No ono těch velikánů na naší sranda burze je víc.
      tk69
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y