AG, druhý největší světový výrobce sportovního oblečení a vybavení, hodlá ze své dominantní pozice na letošním evropském fotbalovém šampionátu vytěžit maximum. Tržby jeho fotbalové divize by se letos měly vyšplhat na rekordních 1,6 mld. EUR, což je o 100 mil. EUR víc, než kolik firma na kopačkách, dresech a míčích utržila v roce 2010, kdy se konalo mistrovství světa v Jihoafrické republice.
Podle vrcholového vedení německý sportovní gigant na Euru 2012 kraluje ve všech ohledech – tržbách, viditelnosti i inovacích. „Adidas si již může být jistý, že ubrání titul nejúspěšnější fotbalové značky v Evropě a ve světě,“ prohlásil výkonný ředitel společnosti Herbert Hainer.
Prvenství na trhu s fotbalovým vybavením brání Němci před americkým konkurentem , který si stanovil cíl překonat a který na letošním turnaji sponzoruje Nizozemí, Portugalsko, Chorvatsko, Polsko a Francii. Hraje se o nemalé peníze. Celosvětové roční tržby z obuvi, oblečení a náčiní pro fotbal se odhadují na 5 mld. EUR, přičemž 38 % trhu vloni ovládal . ale svému dlouholetému rivalovi se 36% podílem ostře šlapal na paty.
Pro Němce má fotbalová divize se 17% podílem na celkových tržbách (14 mld. USD v roce 2011) strategický význam. V případě , který je jinak největším světovým výrobcem sportovního vybavení, připadá na fotbal pouze 8 % celkových tržeb (23,4 mld. USD v roce 2011).
Souboj titánů se zatím odvíjí ve prospěch Adidasu, který v dubnu vylepšil odhad letošního růstu tržeb na 10 %. Dynamicky expanduje hlavně segment fotbalové obuvi. „Nike chtěl snížit náskok konkurence, ale přinejlepším s Adidasem udržel tempo, nebo pravděpodobně ztratil. Fotbal je spojován se značkou ,“ tvrdí Mark Josefson z frankfurtské konzultantské společnosti Silvia Quandt Research. Firma profituje z dědictví spolupráce, kterou dlouhé roky pěstuje s velkými fotbalovými federacemi a významnými kluby.
na Euru 2012 sponzoruje šest národních týmů, z nichž Španělsko, Portugalsko a Německo postoupily do čtvrtfinále. Společnost je jedním z 12 hlavních sponzorů mistrovství a dodává i oficiální míč turnaje - Tango 12. Letos by se mělo prodat 7 milionů kousků tohoto matného, lehkého a pružného balonu. Další trefu si připsal retro laděným dresem Německa, jehož odbyt přesáhl 1 milionu kusů. K této metě se přiblížily i prodeje španělských dresů, což prý vzhledem k obtížné ekonomické situaci překvapilo samotný management. Na Ukrajině, jedné z pořádajících zemí Eura, by letos tržby měly vzrůst na dvojnásobek.
Letošní tržby Adidasu by měly dosáhnout 14,81 mld. EUR, uvádí zprůměrovaný odhad 30 analytiků oslovených agenturou Bloomberg. Akcie společnosti sídlící v bavorském Herzogenaurachu k nákupu doporučuje 28 z nich, dva zbylí radí prodávat. Titul od začátku roku posílil o 16 %, a v rámci německého burzovního indexu DAX je tak jedním z nejvýkonnějších. Americký od 3. ledna připsal 1,91 %. Za posledních 12 měsíců ale posílil o 20 %, což je dvakrát víc než v případě německého konkurenta.
(Zdroje: Reuters, Bloomberg, Ihned)