Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
HDP ve 2. čtvrtletí 2012: Česká ekonomika je již rok v recesi

HDP ve 2. čtvrtletí 2012: Česká ekonomika je již rok v recesi

14.08.2012 9:51
Autor: David Marek

Hrubý domácí produkt se ve 2. čtvrtletí snížil o 0,2 procenta ve srovnání s předchozím kvartálem, resp. o 1,2 procenta meziročně. Výsledky nejsou žádným překvapením, stejně jako důvody, které za nimi stojí: negativní vliv domácí poptávky, který nedokáže kompenzovat zlepšení zahraničního obchodu.

K dispozici sice nejsou detailní údaje, nicméně z ostatních dostupných ekonomických statistik je zřejmé, že za pokračováním recese stojí klesající spotřeba domácností a výdaje vlády. Klesající stavební výroba naznačuje negativní vývoj investiční aktivity. Vývozy rostly solidním tempem díky tomu, že země, které jsou hlavními obchodními partnery ČR, pokračovaly v růstu a patří v Evropě aktuálně k tomu lepšímu z makroekonomického pohledu. Příspěvek zahraničního obchodu k HDP byl opět kladný, nestačil však kompenzovat negativní dopad domácí poptávky.

Česká ekonomika klesá již čtyři čtvrtletí v řadě a svou délkou již překonává recesi na přelomu let 2008 a 2009 po první vlně finanční krize, která trvala tři čtvrtletí. Tehdy byl ovšem propad mnohem prudší, HDP během recese klesl celkem o 5,9 procenta, nicméně poměrně rychle přišel obrat k lepšímu. Během současné recese HDP klesl o 1,2 procenta. Obrat k lepšímu však může přijít později a nejspíše nebude příliš výrazný. Navíc stále trvá riziko dalšího prohloubení problémů v eurozóně s negativními dopady na celou globální ekonomiku. Sečteme-li recesi z přelomu let 2008-2009, následné oživení a současnou recesi, zjistíme, že výkon české ekonomiky je stále pod předkrizovou úrovní, tedy pod vrcholem, jehož dosáhla ve 3. čtvrtletí 2008.

Zklamáním jsou výsledky české ekonomiky v porovnání se okolními zeměmi. Německá ekonomika ve 2. čtvrtletí meziročně rostla o 1,0 procento. Rakousko hlásí růst HDP o 0,2 procenta. Slovensko všechny překvapilo růstem o 2,7 procenta. Jediné Maďarsko se potýká se stejnou recesí jako česká ekonomika, tamní HDP také meziročně klesl o 1,2 procenta.

Pokračování recese české ekonomiky vrací do hry možnost dalšího uvolnění měnové politiky. Úrokové sazby sice jsou výjimečně nízké, účinnost jejich dalšího snížení bude zřejmě omezená, nicméně ČNB jiné nástroje nemá (ledaže by začala intervenovat na devizovém trhu a záměrně oslabovat kurz koruny, nicméně důvodem recese není zahraniční obchod, nýbrž domácí poptávka).

Za celý letošní rok nyní počítáme s poklesem HDP o 1,0 procenta po loňském růstu ekonomiky o 1,7 procenta.


Váš názor
  • velkámedvědice
    14.08.2012 16:30

    Znám bezprostředního souseda Chauna z místa kde chalupaří. Můj známý je pro mne velmi objektivní hodnotitel a pozorovatel. Můj postoj k Chaunovi byl velmi podobný tvému, pod tíhou faktů však nyní jeho výplodům nevěřím . Jak to vidím nyní - je to člověk dvou tváří. Vetchého beru podobně jako ty, zblízka ho neznám.
    lime
  • chlapci
    14.08.2012 14:54

    co tu tak narikate, napiste nam, prosim, jak vas osobne se dotklo, ze hdp kleslo o 0,2%. Popiste jak hladovite a bydlite pod mostem. Jak na dovolenou jezdite stanovat na zahradu a pod. diky
    bramborový knedlík
  •  
    14.08.2012 11:43

    Kalouskovy experimenty, cílené na rozvrat ekonomiky, podporuje celá zločinecká koalice spolu s přivandrovaleckou LIDEM. Rozvrácená ekonomika je totiž příznivé podhoubí pro privatizaci státního majetku do rukou kamarádů. A opozice připitomněle koktá, ústy svého neschopného předsedy, omleté fráze, aniž by využila potenciálu daného nespokojeností lidí k jakékoliv akci vedoucí ke změně.
    Juniper
  • QE
    14.08.2012 10:51

    Jinak si nevim predstavit jak by vypadalo QE od CNB. co by jako mohla delat CNB pro domaci poptavku fakt netusim. Likvidita tu je az, az. Nekdo napadat? Cil na kurz by se mi i libil ;).
    sazkar
    • Re: QE
      14.08.2012 16:16

      snizi sazby, snizi povinne minimalni rezrvy u bank, zacne nakupovat cenne papiry, aj.
      fluidum
      •  
        14.08.2012 16:22

        Teoreticky to vim taky. PMR mame uz dost nizko. A jake cenne papiry jako chce u nas nakupovat?:). Jake dluhopisy, statu, firem?? jake?:) proste si to v podminkach CR nevim prakticky predstavit. Koukni do CNB kolik likvidity maji banky. Jedine co snizeni sazeb zapricini je pokles zisku bank... No stoji to za otazku.
        sazkar
        •  
          14.08.2012 17:50

          dluhopisy, pokladni poukazky, atd. Likvidity neni nikdy dost a je to take psychologicky tah o uvolneni restrikce, kdyz uz vlada tu naladu svymi prohlasenimi tak dusi. Pokles zisku bank nikoho trapit nemusi, jejich zisky nejsou investovany v CR.
          fluidum
  •  
    14.08.2012 10:10

    Z pohledu informovaného laika si nemohu pomoci, ale naše ekonomická situace mě připadá jako záměrná sabotáž českých, národních zájmů. Zločinecké struktůry se za každou cenu a za pomoci současné vládní struktůry snaží přerozdělit státní výnosy. vytvořit hluboké a nezvratné rozdíly ve společnosti. Nic proti tomu, kdyby se tak dělo na základě schopnosti a výkonnosti, ale současný postup je vyloženě zlodějský a to i za pomoci tvorby zákonů. Na podrobný rozbor není prostor,ani tyto stránky nejsou na podobné úvahy stvořeny, ale určitý povzdech si mohu snad dovolit.
    Homo
    • to Homo
      14.08.2012 10:20

      Něco podobného mě napadlo včera večer u TV, když jsem sledoval výši a hlavně nárůst zadlužení naší země za poslední léta a to navzdory všem těm pseudo pokusům o úspory. Prý "vládá rozpočtové odpovědnosti" - jsou to jen zloději a lháři, ale co je nejhorší, oni jsou hlavně úplně neschopní a to je pro nás ta největší tragédie. Jenom doufám, že volby to změní a např. Vondra pochopí, že kandidovat do senátu s jeho minulostí je drzost. A podobných expertů je tam plno. Škoda, že jsme tak "demokratičtí", on by v některých vykřičených případech ten čínský stadion měl něco do sebe, nebo alespoň česká cesta: defenestrace.
      oh171
      • to homo, oh171, kalka
        14.08.2012 11:48

        naprostý souhlas....bohužel:-(. Navíc si na současné politické scéně nedovedu ani vybrat to "nejmenší zlo"
        mila69
      • Re: to Homo
        14.08.2012 10:48

        Nesouhlasím s vámi o té neschopnost. Řek bych že jsou všehosopni a pro sebe až geniální. Přispívá k tomu i pocit absolutní beztrestnosti a totálního politického krytí.To co se děje. (Rád, pár korupčních kaus, Parkanová.) slouží jen jako varování pro ty co jsou nepostižitelní vzadu. Záchvat Kalouska vypovídá o mnohém, pro mě alespon ten pán říká, jak si někdo mohl dovolit sáhnout na jeho kšefty, do jeho hájenstí, to nestačilo varování s VV a Bártou, i když za ně bych nedal ani zlámanou grešli,ale LIDE je důkazem poliitických a mocenských čachrů. Další na řadě může být Lessy - Kubice má bohaté zkušenosti a když si naiva naběhne tak mu přiložíme, není náš.
        Homo
        • Rere: to Homo
          14.08.2012 11:33

          Tak tak. A církevní "restituce" slouží akorát těmto 'všehoschopným'. Přinutili katolíky vzdát se 20% přislíbených peněz ve prospěch ostatních nábož. společností, aby je podplatili pro svou podporu. A až si od nich tito 'všehoschopní' pro sebe výhodně pronajmou a odkoupí tzv. církevní majetek (což je právě účel celé této akce na další přerozdělení ;-), bude stát za pár let zas platit opravy v té době už církevních budov, protože katolíci na ně mít nebudou a jsou přece národním dědictvím, že... ;-) Ať se s tím nová vláda pak pěkně popere. Až kvůli tomu zas zvýší deficit, hned budou mít argument do dalších voleb ;-))
          Kalka.
          • Re: Rere: to Homo
            14.08.2012 13:09

            Církev je velice konzervativní organizace s dlouhodobým investičním horizontem (na věčnost), takže žádné výprodeje zrestituovaných majetků nebudou. Za komančů tě štepmlovali za pravičáka, ale mýlili se, ty jsi jen závistivá pomlouvačka.
            ..
            •  
              14.08.2012 13:38

              Kolik hlouposti se dá napsat na tři řádky.
              Homo
              • VM
                14.08.2012 13:42

                Jistě Homo.I já vidím Tvé řádky stejně.Nic než zapšklost a závist.
                Velkamedvědice
            • Dž.
              14.08.2012 13:24

              Haha... viděli jsme, jaký investiční horizont měli v roce 1992 a jak to dopadlo. Jinak v neděli do kostela chodím - katolického ;-) A zdaleka ne všichni katolíci, včetně kněží, jsou pro takovéto 'restituce' nadšeni...
              Kalka.
              • Kalka
                14.08.2012 15:01

                Jsem docela nedočkavý se dozvědět něco o tom roce 92. Nech toho škádlení s RH, jistě nemáš potřebu reagovat na každý jeho příspěvěk a pokud je hulvátský tak už vůbec ne.
                ..
                • Džordžo
                  14.08.2012 15:16

                  Opravdu jsi tak nedočkavý? ;-) Ty nemáš v okolí žádný klášter, který pro sebe nevýhodně pronajal nemovitosti - budovy nebo jejich části, které mu byly vráceny? Nebo snad bazíruješ na tom, že tzv. výčtové zákony pocházely už z roku 1991? Ani neznáš žádný církevní řád, který by po uplynutí vázací doby okamžitě vyhnal sociální zařízení, které se v něm nalézalo, a pronajal ho cizincům na hotel? Předpokládám, že nejsi z Prahy...
                  Kalka.
                  • Re:
                    14.08.2012 15:24

                    Bud prosím konkrétní. Církevních objektů se v roce 92 vrátili stovky jako důkaz nekompetence církve hospodařit s majetkem bych očekával desítky takových případů. BTW v roce 92 mě zajímaly jinačí věci než to, jak církev hospodaří s vráceným majetkem, takže o žádných opravdu nevím.
                    ..
              • Re: Dž.
                14.08.2012 14:11

                Buď prosím s tím rokem 92 konkrétní, jinak si budu muset myslet, že je to jen další tvá pomluva.
                ..
                • Dž.
                  14.08.2012 14:15

                  Oh, já věřím, že myslíš už teď ;-)
                  Kalka.
                  • Re: Dž.
                    14.08.2012 14:24

                    Uznávám, že jsem trochu předpojatý.
                    ..
            • Džordžo
              14.08.2012 13:13

              Kdybys věděl, s ajkou úlevou čtu některé Tvoje příspěvky.Zůstává mi tak naděje, že slušní lidé ještě žijí. Bohužel ,nejvíce jsou vždy přirozeně slyšet hulváti.
              Velkamedvědice
          • kalko
            14.08.2012 11:53

            neříkej, že jsi kdy byla pravicového ražení. Tenhle tvůj blábol je stejný jako Zaorálkovy výplody. Jsem, mírně řečeno poděšen všemi příspěvky, nejen tvým. Kam se poděl selský rozum?
            lime
            • Lime
              14.08.2012 12:59

              Jsem na tom stejně.Stydím se s jakými konspiritavními uplakánky tady žiju.Ještě , že je dost papírových kapesníků pro tyhle oběti.Naopak slušní inteligentní lidi, že tu žijí typu Igora Chauna nebo třeba Ondru Vetchého, nezasažení závistí a demagogií, mi dávají sílu se z těchto spoluobčanů nezbláznit.Jako obyčejně vyvolává hysterické rekce Homo atd..
              Velkamedvědice
            • Re: kalko
              14.08.2012 12:39

              :-)) Nikdy jsem to nepsala - psala jsem, že za totáče mne štemplovali za pravičáka. Jinak si raději i přes třicítku udržím srdce a nechám se "vykuky" štemplovat jako bez rozumu. Ale napiš mi, kde vidíš blábol v mém minulém příspěvku ;-)
              Kalka.
        • Shrnuto ekonomem panem Zeleným, vše řečeno
          14.08.2012 11:14

          http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/milan-zeleny.php?itemid=17144
          Pibik
  • rok v recesi...
    14.08.2012 10:05

    Pan autor ale zapomnel na jednu malickost a to pridat tam slovo ceska pred tu ekonomiku. Abysme si nepripadali tak zaostali a vypadalo to jakoze jsme zase na svetove urovni. Kazdy prece vi jak daleko mame k svetu, jen se za svetaky povazujeme.
    bearbull
Aktuální komentáře
29.03.2024
16:00Klesající sazby a ceny komodit
11:43Perly týdne: Snižovat váhu technologií? Síla americké ekonomiky a sazby. Japonský trh mimořádný?
8:40Čínská realitní krize se šíří do největších bank. Zatím je 'ještě zvládnutelná'
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:30USA - Jádrový deflátor PCE, y/y
13:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m