Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Francie odmítla blokaci internetové reklamy. Telekomunikační firmy prohrály první kolo boje s internetovými giganty

Francie odmítla blokaci internetové reklamy. Telekomunikační firmy prohrály první kolo boje s internetovými giganty

08.01.2013 18:13
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Francouzská vláda v pondělí nařídila velkému poskytovateli internetového připojení zastavit blokování online reklamy s tím, že provider nemá právo zasahovat do obsahu webových stránek. Podle listu New York Times by případ mohl naznačit, jakým směrem se budou ubírat podobné snahy v dalších evropských zemích.

V doutnajícím sporu, pro nějž Francie představuje zkušební bitevní pole, proti sobě stojí poskytovatelé telekomunikačních služeb typu France Telecom proti internetovým titánům jako Google, kteří z provozu na svých serverech a reklamním prostoru na nich poskytovaném získávají ročně miliardy dolarů.

Evropské telekomunikační společnosti by si rády na část těchto peněz sáhly. Argumentují tím, že potřebují dodatečné prostředky na financování investic do rychlých širokopásmových sítí a že ostrá konkurence v sektoru je nutí omezovat kapitálové výdaje. Francouzský příklad naznačuje, že se o peníze z reklamy na síti budou přetahovat ze všech sil.

Evropští regulátoři dosud k problému přistupovali laxně a nechali výsledek na působení tržních sil. Americká Federální komunikační komise (FCC) naproti tomu ve svých směrnicích nařídila, že operátoři pevných širokopásmových linek nesmějí blokovat přístup k stránkám, pokud jejich obsah neporušuje zákon.

Ve Francii si operátor a poskytovatel připojení Free dlouhodobě stěžuje, že z obrovského objemu dat přeneseného ze stránek vlastněných Googlem nevidí ani cent. Jelikož jeho volání po nápravě zůstalo bez odezvy, rozhodl se k radikálnímu kroku a ve své nové verzi softwaru pro přístup na internet zablokoval bannery s reklamou. Případ skončil u ministryně pro digitální ekonomiku Fleur Pellerinové, které se podařilo přesvědčit vedení Free, aby plně obnovilo přístup k obsahu webu.

Nekonečné vyskakování blikajících bannerů prý sice může být úmorné, avšak s reklamou by nemělo být zacházeno jinak než se zbytkem obsahu stránek, uvedla Pellerinová s tím, že v opačném případě by byl narušen princip svobodného a otevřeného internetu. Dodala nicméně, že nářky telekomunikačních společností, které musí platit za drahou modernizaci sítě, mají legitimní základ.

Francouzští analytici poukazují na fakt, že omezením zobrazování na sítích Free byla postižena pouze reklama na stránkách Googlu. Jeho server YouTube, kde mohou uživatelé sdílet videa, patří k největším „požíračům“ datové kapacity sítí.

V rámci separátního sporu mezi Googlem a Free francouzský telekomunikační regulátor vyšetřuje, jestli poskytovatel připojení nediskriminuje provoz na YouTube. Spotřebitelské sdružení UFC-Que Choisir podezřívá Free z toho, že kvůli vysokému objemu přenášených dat záměrně omezuje přístup na server.

Evropské telekomunikační společnosti mají právo na řízení a prioritizaci toku internetového obsahu. Přednost před velkými videi zpravidla dostávají maily, které kapacitu zatěžují minimálně. Provideři na kontinentu trvají na tom, že taková kontrola datového provozu je s růstem popularity serverů jako YouTube nezbytná. Google a další naopak zastávají pozici tzv. internetové neutrality, tedy že všechna data mají nárok na rovné zacházení. Americká FCC v roce 2010 vydala regulaci, která poskytovatelům připojení nařizuje dodržovat tento princip. 


 
(Zdroje: NYT, FCC, CNBC)


Čtěte více:

Kolik mají američtí technologičtí giganti uloženo v zahraničí?
11.12.2012 12:21
Žádná firma na světě nechce platit vyšší daně, než musí. Globalizace a...
Top manažer Googlu se chystá do Severní Koreje. Otevře se země internetu?
03.01.2013 16:20
Předseda představenstva americké společnosti Google Eric Schmidt se př...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.09.2021
16:51Pomůže čínská vláda Evergrande a překvapí Fed? Americké trhy opatrnější než evropské  
13:57FX Strategie: Lehce jestřábí prognóza Fedu může pomoci dolaru. A jedna německá divoká karta  
13:24Zelené dluhopisy Velké Británie trhají rekordy
12:53Vyšší globální inflace vytváří krátkodobá rizika pro ekonomiku. OECD mění odhad pro růst cen
12:16Z šílenství kolem zelených investic by mohla vzniknout bublina. Návrh regulace už je na spadnutí
12:12Akcie Universal Music Group při svém debutu vylétly až o 39 procent. Investoři sází na streamování
11:28Strach klesá, investoři hledají příležitosti. Akcie obrátily nahoru  
11:07Shell ustupuje z Permské nížiny  
10:33Holub z ČNB se "pravděpodobně" přikloní ke zvýšení sazeb o půl procentního bodu
10:11Šéf Evergrande věří, že se firma z problémů dostane. Podle S&P ale vláda jen tak nezasáhne
9:50UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o výplatě výnosů dluhopisů
9:42UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o výplatě výnosů dluhopisů
9:02Rozbřesk: Čínská realitní nákaza děsí trhy
8:47Akciové výprodeje ustávají, futures míří do zeleného  
6:07Hlas z Morgan Stanley: Začínají trhy věštit obrat směrem nahoru?
20.09.2021
22:02Krach čínského obra se může přelít do celého světa  
17:57Evergrande a jádro věci
17:32Amerika přebírá štafetu, investoři se dál zbavují akcií, daří se dluhopisům  
16:40Evropské akcie mají prozatím to nejlepší za sebou
15:54Lufthansa prodá nové akcie za 2,14 miliard eur. Chce tak splatit pomoc Německa

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Adobe Inc (08/21 Q3, Aft-mkt)
AutoZone Inc (08/21 Q4, Bef-mkt)
FedEx Corp (08/21 Q1, Aft-mkt)
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Počet nově zahájených staveb