Stále více amerických spotřebitelů si při nákupech všímá či se ptá, jestli zboží v jejich košíku nese nálepku „Made in USA“. Soukromý sektor se trendu přizpůsobuje. Walmart, největší maloobchodní řetězec v zemi, ohlásil zvýšení odběru lokální produkce v následujících 10 letech o 50 mld. USD. hodlá během dvou let investovat 1 mld. USD do domácí výroby spotřebičů, která má vytvořit přes 1500 pracovních míst. Na čistě lokální dodavatelské řetězce se začínají orientovat i menší a střední podniky vyrábějící věci od hraček po domácí potřeby. Důvodem změny chování spotřebitelů není jen patriotismus či obavy z bezpečnosti produktů.
Posun v uvažování je možné přičíst následkům recese z let 2008-2009 a následného mdlého oživení. Lidé si odliv pracovních míst ve výrobním sektoru začínají spojovat s tím, co kupují v supermarketech, tvrdí James Cerruti z konzultantské firmy Brandlogic. Podle něj teď spotřebitelé více kalkulují, jestli si připlatí za zboží domácí provenience.
„Značka ´Made in USA´ je spojená s jednou věcí – kvalitou,“ myslí si Robert von Goeben, zakladatel kalifornské hračkářské firmy Green Toys. Všechna její produkce pochází ze Spojených států a vyváží se do 75 zemí, včetně Číny. Podle Goebena Amerika znovu získává povědomí o své konkurenční výhodě: „Není to o nejlevnějším výrobku, ale o nejkvalitnějším.“
Krom dobrého PR za návratem části výrobních procesů do země spotřeby (insourcing) stojí globální trendy v průmyslové výrobě. Jedním z nejvýznamnějších faktorů je růst mzdových a dalších nákladů v Číně, který podlamuje její exportní potenciál. Podle Boston Consulting Group (BCG) by na tom mohlo vydělat hlavně Mexiko, kde v posledních letech k tak velkým inflačním a mzdovým tlakům nedošlo. BCG odhaduje, že do roku 2015 se výroba řady druhů zboží určeného pro severoamerický trh vyplatí v Číně stejně jako ve Spojených státech.
Někteří korporátní giganti se podle tohoto receptu začínají chovat. a Lenovo ohlásily plány na přenesení některých provozů z Asie do Spojených států. Spekuluje se o tom, že začne hlavní penzum softwaru opět vyvíjet doma, místo aby si ho objednávala z Indie. Firmy, které se po řadu let zbavovaly méně důležitých částí svého podnikání a předávaly je specializovaným dodavatelům, nyní obracejí a skupují je zpět. Automobilový gigant koupil od své oddělení IT podpory, které firmě před několika lety sám prodal. Novinka Aceru Aspire S7 je prvním počítačem za posledních deset let, který firma postavila jen s využitím vlastních sil. Dosud vyráběly 90 % všech počítačů tchajwanské firmy. Optimisté také poukazují na ukázkové případy typu zrestaurované továrny v Kentucky na výrobu ohřívačů vody a praček, které dřív chrlily provozy v Číně a Mexiku.
V rámci širšího trendu je těžké odlišit konsolidaci a zkracování dodavatelských řetězců, hnané obavou o plynulost a přesnost dodávek, od přesunu výroby z kontinentu na kontinent z čistě nákladových důvodů. Insourcingoví nadšenci upozorňují na rostoucí mzdy v Číně (za posledních několik let zhruba o 20 % ročně) a zmenšování kohorty práceschopného obyvatelstva. Dalším argumentem ve prospěch americké průmyslové renesance je pokles nákladů na energie, umožněný břidlicovou revolucí. Chemické závody se mohou chlubit několikanásobně nižšími výdaji na zemní plyn než třeba konkurenční v Německu. Třetím faktorem hovořícím ve prospěch insourcingu jsou zmiňované obavy o bezpečnost dodavatelských řetězců. Jejich zranitelnost ukázalo silné zemětřesení, které před dvěma lety zasáhlo Japonsko.
Také nejnovější data z průmyslu nahrávají optimistům. Růst výroby v únoru zrychlil na tempo naposledy zaznamenané před 18 měsíci, hlavně díky nárůstu nových objednávek. Velmi dobře je na tom i export. V prosinci země vyvezla zboží za 186 mld. USD, což je druhé nejvyšší číslo v historii.
Pesimisté poukazují na skutečnost, že čínské mzdy v průmyslu sice rostou, ale stále jsou zhruba 25krát nižší než ve Spojených státech. Navíc se výroba může přesunout do levnějších zemí v jihovýchodní Asii či Indii, jejichž průmyslový potenciál zatím zůstává nevyužitý. Podle studie americké průmyslové a obchodní komory v roce 2011 vystoupal objem dovezené průmyslové produkce do Spojených států na nový rekord, což naznačuje rostoucí závislost na továrnách v zahraničí. A i když se v zemi začíná zvedat vlna zájmu o čistě lokálně vyrobené věci, řada Američanů si je dovolit nemůže. Míra nezaměstnanosti se započtením lidí, kteří přestali hledat práci, nebo těch s částečným úvazkem činí 14,4 %. Přes 48 milionů lidí dostává od státu příspěvky na nákup potravin.
(Zdroje: CNBC, FT, Bloomberg)