Před nedávnem oddělil Facebook ve své mobilní aplikaci službu pro posílání zpráv do separátní aplikace Messenger. Jedním argumentem byla celková náročnost celé aplikace. Mnohem větší smysl však oddělení dává, když se na celou věc podíváme s větším odstupem. Je tu několik faktorů, které když si uvědomíte, tak v podstatě budete souhlasit, že je to chytrý krok.
• Mobilní uživatelé jsou velmi nestálí ve svých preferencích.
• Facebook chce udržet krok s těmito změnami.
• U mladých lidí Facebook jako sociální síť už tolik netáhne a pomalu se přesunují k jiným platformám.
• Facebook reklama nemusí fungovat věčně. Lidé si nakonec i tam vyvinou schopnost zvanou banner-blindness (schopnost uživatele kompletně vytěsnit bannerovou reklamu).
Mobilní uživatelé hlavně ve věkové skupině do 24 let jsou velmi vybíraví a rychle mění svoje preference. To Facebook moc dobře ví. V nedávné době jsme mohli vidět raketový růst Instagramu, Snapchatu nebo WhatsAppu.
Facebook na PC nebo Facebook app jsou stále klíčovými produkty společnosti. Facebook jako společnost je extrémně nakloněna pronikání do nových oblastí sociální online interakce. To dokazují nedávné nabídky a akvizice.
Facebook nabídl 3 miliardy za službu SnapChat. Předtím koupil Instagram za miliardu a WhatsApp za 19 miliard. Všechny tyto nákupy jsou motivovány snahou Facebooku, zůstat u všeho důležitého co se v sociálním světě šustne.
Nedávná čísla z iStrategyLabs ukazují, že uživatelé Facebooku mezi 13 a 24 lety opouštění Facebook platformu na úkor jiných. Ostatní věkové skupiny rostou.

Zdroj: Statista
Vypreparování funkce posílání zpráv z aplikace pro Facebook je chytrý krok. Ve světle změn právě u té nejmladší skupiny. Mohou zůstat u známého ověřeného prostředí, kde již mají řadu kontaktů a přitom mohou dělat to, co chtějí – psát si zprávy.
Před několika měsíci analytik Claus Mrotensen z IDC v televizi CNBC řekl, že WhatsApp, WeChat, Kakao Talk a Line je budoucnost online sociálního networkingu. Line, WeChat a Kakao Talk jsou extrémně populární v Asii mezi mladými lidmi a nahrazují posílání běžných SMS.
Do roku 2017 by měly právě tyto platformy mít schopnost generovat okolo 25 miliard v tržbách ze současné jedné miliardy. Jenom samotný Line, který pochází z Japonska, si uloupl 340 mil. USD na tržbách minulý rok. Jedním ze zdrojů je prodej speciálních edicí samolepek, které pak uživatelé mohou posílat, lze si také předplatit marketingové zprávy pro uživatele. Ale tou dojnou krávou pro Line jsou jednoznačně prodej her, který má na svědomí více jak polovinu všech tržeb.
WeChat, čínská aplikace pro posílání zpráv, našla svůj byznys model trošku jiným způsobem. WeChat má funkcionalitu pro elektronické placení, která si bere malý poplatek za každou provedenou platbu. Je nasnadě, že se tyto aplikace snaží najít udržitelný obchodní model, který by je udržel jednak v černých číslech a životaschopné, ale hlavně umožnil jim dále růst.
Facebook ohlásil tržby ve výši 2,91 mld. USD a 1,32 miliardy aktivních uživatelů ve čtvrtletí končící červnem. Jenom malý objem tržeb byl generován z Messengeru a tak se zdá, že Facebook má novou prioritu – najít způsob jak na Messengeru vydělat peníze. Pokud se mu to povede a přivede dodatečné tržby, může to poslat akcie výše. To samé čeká WhatsApp už jenom protože počet uživatelů roste raketovým tempem. Sám Facebook po akvizici ukázal tento graf níže, který srovnává růst WhatsAppu a jeho rivalů.

Zdroj: Facebook
WhatsApp má přes 500 milionu uživatelů a dále roste každý den. To je ve srovnání s Messengerem, který má okolo 200 milionů slušná porce lidí, která zatím nezaplatila příliš mnoho – první rok používání je zdarma, další každý rok je za 99 centů. Otázkou zůstává, jak lépe a více vytěžit takový obrovský počet uživatelů.
Akcii se v letošním roce daří. Rok začal na 54,83 USD za akcii. Poslední cena ze včerejšího obchodování je 77,95 USD za akcii. To je růst o 42,17 % během 173 dnů. Absolutně si tedy akcie připisuje 23,12 USD. Velmi tomu napomohly výsledky společnosti ve 2Q14 (v grafu červený vykřičník), kde společnost překvapila a překonala očekávání a zvýšila své tržby o 61 %. To nalilo do investorů pozitivní náladu a posunuly akcii na další maxima.

Zdroje: Reuters, Motley Fool, Line webpage, Facebook webpage