Ještě donedávna to byl pro většinu lidí zavedený „rituál“. V pondělí, úterý, středu, čtvrtek či pátek si v osm večer sedli před svou televizi, která vysílala nový díl oblíbeného seriálu. Zápletky se všemožně kombinovaly, seriál se hemžil stále většími hvězdami showbusinessu, technické vychytávky často překvapovaly svým dokonalým uměním. Ukazuje se ale, že ani to všechno nemusí stačit k tomu, aby televize udržely dlouhodobě diváka u obrazovky. A to není úplně dobrá zpráva pro majitele televizních společností. Otázka proto zní: Jak udržet lidi v křesle obýváku tak, aby sledovanost televizního menu rostla? Možné řešení navrhl ve svém komentáři Farhad Manjoo, komentátor deníku The : Televize prý mají zapojit mezi diváka a vysílání sociální sítě.
Ale prý nejen to.
O úspěchu televize rozhodují diskuze na sociálních sítích
Komentátor si všiml toho, že v průběhu vysílání nejsledovanějších televizních seriálů, rostou příspěvky na účtech TV stanic na sociálních sítí a geometrickou řadou. Čím drmatičtější zápletka a nečekané rozuzlení, tím intenzivnější a vášnivější diskuze. Jenže náměty, připomínky, doporučení a tipy, které se v diskuzích na sociálních sítích objevují, mají v televizním vysílání určitou časovou prodlevu. Divák (a diskutující v jednom) tak může nabít pocit, že s ním TV stanice nemluví. A v tom podle Manjooe může spočívat budoucí úspěch televizí. Společnostem, kterým se totiž povede převést online nápady diváků ihned do vysílání, budou mít vyhráno. Dokáží si tím udržet pozornost nejen v čase vysílání, ale i po něm. Komentátor také doporučuje zabývat se i tím, jak odhadovat podle online diskusí diváků na sociálních sítích televizních stanic, kam se může vysílaný seriál, soutěž, pořad či reality show, vyvíjet.
Dosud totiž měly televize v podstatě týden na to, aby mezi jednotlivými díly zareagovaly na všemožné náměty. Jenže doba zpracování odezvy diváků se díky vývoji technologií a softwarů velmi rychle zkracuje. A pokud mediální analytici televizních stanic podle komentátorů pečlivě sledují vývoj diskuzí, musí rychle zjistit, že bez patřičné odezvy může zájem diskutujících na sociálních sítích stanic velmi rychle nabrat sestupný trend. Přesto však zatím, i podle výzkumu agentury Nielsen, sociální sítě jsou tím klíčem, který může otevřít dveře k rostoucí sledovanosti televizí, znovu do široka.
Televize by měly sledovat nové technologie
Má se totiž za to, že v příštích několika letech by technologie mohly transformovat televizi v něco víc než jen jeden komunikační kanál. Neustále se mluví o interaktivní televizi, realita je ovšem stále tomuto pojmu vzdálená. Každý divák prý bude chtít zažít to, když na vlastní oči uvidí, že jeho nápad, připomínka či námět, se ihned projeví na obrazovce. A k tomu mají pomoci právě sociální sítě. Takto vzniklá komunita lidí totiž může vlastníkům TV naznačit, o co bude mít zájem, co bude sledovat a do čeho se vyplatí investovat. A platformou, která má k těmto cílům nejblíže, je . Projekt, označený jako „Project Lightning“ je prvním pokusem o to, vytvořit sítě „short-messagingu“, která má propojit diváky s „živou“ televizí. Aktivní ale není ale jen Twitter. I další dot.com společnosti nečekají a poohlížejí se po aplikacích a softwarech, které dokáží uživatelům sociálních sítí sledovat videa a obrazové soubory. Jde třeba o aplikace Periscope, či Vine.
Rostoucí význam živých, komunitních programů, které podporují tvorbu videí a zásahů ve skupině do vysílání, tak podle komentátorů listu The , mohou mít vliv na hospodaření televizních stanic. Největší televizní společnosti v USA se totiž v poslední době otřásly strachem, že dominantní způsob výnosů z TV vysílání, totiž předplatné kabelových stanic, je už u svých hraničních limitů. Faktem je, že zatímco služby předplatného kabelových televizí setrvale klesá, výnosy služeb na vyžádání, jako je třeba , zažívají mimořádný růst. „Pokud lidé najdou důvod, proč se dívat na televizi, začnou o tom mluvit na Twitteru a , což může znovu přitáhnout pozornost k televizní stanici,“ uzavírá Farhad Manjoo.
Zdroj: The , Alpha Seeking