Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Budoucnost automobilového průmyslu? Sdílení aut

Budoucnost automobilového průmyslu? Sdílení aut

21.12.2015 13:35
Autor: Pavel Daniel

Sto let po té, co geniální pionýr světového automobilového průmyslu Henry Ford představil veřejnosti svůj model T, který se stal ikonou pro každou americkou domácnost „na kolech“, má svět vážný problém. Totiž celkový počet aut, který jen v roce 2015 ve Spojených státech amerických a Číně dosáhl hodnoty asi 40 milionů kusů. Statistiky navíc naznačují, že do roku 2020 může být na světě až sto milionů aut. Takže, co s tím?

Řešením, které by mohlo pomoci zlepšit ekonomické ukazatele i zavedeným firmám, je sdílení aut. Automobilový průmysl je symbolem industrializovaného světa, nositelem nápadů a pokroku. Jenže do pozornosti nejen investičního a ekonomického světa se stále více dostávají statistiky, které naznačují změnu v uvažování lidí. O co jde? Stále více totiž lidi trápí, alespoň podle zjištění deníku The Wall Street Journal nejen absolutní číslo aut na Zemi, ale i jejich využití. Čísla u „mobility“ aut v USA totiž ukazují, že míra využití automobilů v USA je jen asi 5 % za 24 hodin. U zbývajících 95 % času, což činí plných 23 hodin, sledované auto stojí na místě a doslova spaluje peníze bez využití.

Sdílení aut je prý o změně myšlení

The Wall Street Journal tvrdí, že auta se časem budou sdílet stejně jako například byty nebo hračky. Sociologové podle amerického listu dodávají, že k masivnímu rozvoji sdílení automobilů dojde tehdy, až většina populace přestane uvažovat „vlastnicky“ a „konzumně“. Se změnou uvažování souvisí také způsob platby za auto. V režimu sdílení aut se totiž platí za ujetou vzdálenost. A díky novým technologiím, jako jsou auta bez řidiče, si budou moci dovolit dovézt třeba staré rodiče do nemocnice i lidé, kteří nevlastní řidičský průkaz. A kolik je to bude stát? Jen poplatek za spotřebované kilometry.

Některé analýzy, například ta od Morgan Stanley, říkají, že auta bez řidiče, dokáží díky technologiím a dalším zlepšením, ročně uspořit 1,3 bilionu dolarů. Celosvětové úspory by pak mohly dosáhnout dle propočtu Morgan Stanley až 5,7 bilionů dolarů. Nehledě prý na dramatický pokles nehodovosti, úrazů a nehodám v provozu, kterým mají předcházet právě technologické „vychytávky“. Dle komentátorů The Wall Street Journal není ani důvod dnešních obav velkých automobilek před nástupem služeb spojených se sdílením aut. „Obavy z propadu tržeb nejsou na místě,“ odpovídají ekonomové. Vyspělé trhy, jakým je třeba automobilový trh v USA, mají být i po větším nástupu principu sdílení aut poměrně stabilními.

Lepší využití aut nemusí znamenat problém pro automobilky

Přestože není zatím zcela jasné, jak by se snížil objem výroby aut kvůli jejich sdílení, jedno je jasné. Zvýšil by se rozhodně ukazatel využití automobilu, jak bylo řečeno dříve, neboť díky bezpilotní navigaci by jej mohli kromě neřidičů využívat také třeba nevidomí lidé, tělesně postižení nebo příliš mladí na to, aby auto sami řídili, dodává analýza deníku The Wall Street Journal. Přínosy pro tyto skupiny jsou nepopsatelné: Zahrnují totiž nezávislost, snížení sociální izolace a přístup k základním službám. Změna systému plateb za auto by navíc rozšířila portfolio uživatelů i o lidi, kteří si dnes nemohou dovolit koupit vlastní vůz. Totiž lidí z okrajů společnosti, včetně seniorů, chudých pracujících či těch, kteří o své řidičské oprávnění přišli v důsledku záznamu v rejstříku trestů.

Další analýza Morgan Stanley ohledně dopadů principu sdílení aut na některé segmenty automobilového průmyslu naznačuje, že třeba značka Tesla by díky sdílení mohla navýšit své příjmy do roku 2029 ve srovnání s aktuální hodnotou až trojnásobě. „Sdílení aut je totiž obchodní příležitost," vysvětlil Adam Jonas, analytik Morgan Stanley.

Zdroj: The Wall Street Journal

 

Čtěte více:

Slovensko by prý mělo získat většinu ve výrobci elektřiny SE
21.12.2015 11:52
Slovensko by mělo využít opci na zvýšení svého podílu ve výrobci elekt...
NWR varovala před dalším snižováním nákladů
21.12.2015 11:16
Těžební společnost New World Resources (NWR), která je majitelem černo...
Americké objednávky zboží dlouhodobé spotřeby, japonská data a NWR… týdenní výhled
21.12.2015 11:19
Do konce roku ještě vyjde několik sad zajímavých čísel z hlavních ekon...
ČEZ podal nezávaznou nabídku na koupi německých aktiv Vattenfallu (+ názor analytika)
21.12.2015 12:57
Společnost ČEZ dnes odeslala nezávaznou nabídku na koupi německých akt...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.04.2019
22:04Sváteční aktivita na Wall Street
20:46„Temná“ zákoutí monetární politiky – tištění peněz a hypersupermegainflace
12:13Monopol některých technologických gigantů společnosti spíše prospívá, než aby škodil
8:16Nízké valuace finančního sektoru – příležitost nebo hodnotová past?
21.04.2019
16:23Shiller: Co by druhé Trumpovo vítězství přineslo akciím
8:49Víkendář: Spojené státy propadají nebezpečným falešným nadějím
20.04.2019
16:20Jak osvobodit alžírskou ekonomiku
8:42Víkendář: Nová slovenská prezidentka je „skutečnou populistkou“ a to je dobře
19.04.2019
15:42Nakonec možná budeme řešit, zda je monetární politika dost zelená
8:11Fed se intenzivně připravuje na další útlum, ECB je pozadu
18.04.2019
22:04Americké akcie takřka na historickém maximu
17:56Ministr spravedlnosti Kněžínek oznámil odchod, střídá ho Benešová
17:33Tohle je dobrá dlouhodobá investice...
17:27Solidní americké tržby podpořily dolar, euro potopily indexy aktivity
17:27Summary: Pokles příjmů Morgan Stanley a lepší výhled Schlumbergeru
16:32Jakub Brukner: Jak poznat, zda je akcie levná nebo drahá
15:31Státní dluh ve čtvrtletí stoupl o 109,6 miliardy 1,732 bilionu Kč
14:50Perly týdne: Těžce předražený Uber, optimističtí američtí milionáři a u nás bez diskuse o jádru
13:28WindEurope: Investice do větrné energie přesáhnou v Evropě v roce 2021 100 miliard eur
13:26AVAST: Očekáváme směr k dalším úspěchům (komentář analytika)  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data