Sto let po té, co geniální pionýr světového automobilového průmyslu Henry představil veřejnosti svůj model T, který se stal ikonou pro každou americkou domácnost „na kolech“, má svět vážný problém. Totiž celkový počet aut, který jen v roce 2015 ve Spojených státech amerických a Číně dosáhl hodnoty asi 40 milionů kusů. Statistiky navíc naznačují, že do roku 2020 může být na světě až sto milionů aut. Takže, co s tím?
Řešením, které by mohlo pomoci zlepšit ekonomické ukazatele i zavedeným firmám, je sdílení aut. Automobilový průmysl je symbolem industrializovaného světa, nositelem nápadů a pokroku. Jenže do pozornosti nejen investičního a ekonomického světa se stále více dostávají statistiky, které naznačují změnu v uvažování lidí. O co jde? Stále více totiž lidi trápí, alespoň podle zjištění deníku The Wall Street Journal nejen absolutní číslo aut na Zemi, ale i jejich využití. Čísla u „mobility“ aut v USA totiž ukazují, že míra využití automobilů v USA je jen asi 5 % za 24 hodin. U zbývajících 95 % času, což činí plných 23 hodin, sledované auto stojí na místě a doslova spaluje peníze bez využití.
Sdílení aut je prý o změně myšlení
The Wall Street Journal tvrdí, že auta se časem budou sdílet stejně jako například byty nebo hračky. Sociologové podle amerického listu dodávají, že k masivnímu rozvoji sdílení automobilů dojde tehdy, až většina populace přestane uvažovat „vlastnicky“ a „konzumně“. Se změnou uvažování souvisí také způsob platby za auto. V režimu sdílení aut se totiž platí za ujetou vzdálenost. A díky novým technologiím, jako jsou auta bez řidiče, si budou moci dovolit dovézt třeba staré rodiče do nemocnice i lidé, kteří nevlastní řidičský průkaz. A kolik je to bude stát? Jen poplatek za spotřebované kilometry.
Některé analýzy, například ta od , říkají, že auta bez řidiče, dokáží díky technologiím a dalším zlepšením, ročně uspořit 1,3 bilionu dolarů. Celosvětové úspory by pak mohly dosáhnout dle propočtu až 5,7 bilionů dolarů. Nehledě prý na dramatický pokles nehodovosti, úrazů a nehodám v provozu, kterým mají předcházet právě technologické „vychytávky“. Dle komentátorů The Wall Street Journal není ani důvod dnešních obav velkých automobilek před nástupem služeb spojených se sdílením aut. „Obavy z propadu tržeb nejsou na místě,“ odpovídají ekonomové. Vyspělé trhy, jakým je třeba automobilový trh v USA, mají být i po větším nástupu principu sdílení aut poměrně stabilními.
Lepší využití aut nemusí znamenat problém pro automobilky
Přestože není zatím zcela jasné, jak by se snížil objem výroby aut kvůli jejich sdílení, jedno je jasné. Zvýšil by se rozhodně ukazatel využití automobilu, jak bylo řečeno dříve, neboť díky bezpilotní navigaci by jej mohli kromě neřidičů využívat také třeba nevidomí lidé, tělesně postižení nebo příliš mladí na to, aby auto sami řídili, dodává analýza deníku The Wall Street Journal. Přínosy pro tyto skupiny jsou nepopsatelné: Zahrnují totiž nezávislost, snížení sociální izolace a přístup k základním službám. Změna systému plateb za auto by navíc rozšířila portfolio uživatelů i o lidi, kteří si dnes nemohou dovolit koupit vlastní vůz. Totiž lidí z okrajů společnosti, včetně seniorů, chudých pracujících či těch, kteří o své řidičské oprávnění přišli v důsledku záznamu v rejstříku trestů.
Další analýza ohledně dopadů principu sdílení aut na některé segmenty automobilového průmyslu naznačuje, že třeba značka by díky sdílení mohla navýšit své příjmy do roku 2029 ve srovnání s aktuální hodnotou až trojnásobě. „Sdílení aut je totiž obchodní příležitost," vysvětlil Adam Jonas, analytik .
Zdroj: The Wall Street Journal