Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ford je prý jasné „buy“

Ford je prý jasné „buy“

9.2.2016 17:45

Na jedněch významných investičních stránkách v USA se nedávno objevil jasně formulovaný názor na akcie společnosti Ford: Jsou podhodnocené, protože se obchodují s PE kolem hodnoty 6 a s dividendovým výnosem ve výši 5 %. Autorka v článku poukazuje na to, že firma vykázala slušné čtvrtletní výsledky, investory ale nepotěšila. John Petrides z Point View Wealth Management k tomu dodává, že kdyby se akcie začala obchodovat s PE kolem osmi, což je blíže historickému průměru, její cena posílí o 35 %.

Po přečtení podobných úvah se nám v hlavě asi objeví více otázek, ta první může znít následovně: Je vůbec možné, že by jedna z neostřeji sledovaných akcií na americkém trhu byla výrazně podhodnocená, či nadhodnocená? Tedy že by její cena neodrážela ony pověstné „všechny dostupné informace“? Odpovědět na tuto otázku uspokojivě nedovedu. Výchozím bodem by podle mne ale mělo být vždy to, co můžeme nazvat „investiční pokorou“. To znamená, že na akcii bychom měli na začátku hledět jako na aktivum, o kterém přemýšlí a na které pracují stovky, či tisíce chytrých lidí a my ve srovnání s nimi nemáme žádnou výhodu. Na druhou stranu tu jsou rčení o „největší tmě pod svíčkami“, na kterém asi něco bude. A pak tu evidentně jsou společnosti, jejichž cash flow křičí „já na to nemám!“, ale přesto se jim daří dlouho předstírat, že vše je v pořádku. Takže obrázek je skutečně smíšený.

Fordovy „atraktivní“ násobky

Jak je to s Fordem? Této akcii jsme se zde věnovali před časem, ale podívejme se nyní na onu násobkovou atraktivitu naznačenou v úvodu. Alfou i omegou bude ale i zde tok hotovosti. Ten na provozní úrovni dosáhl dna v roce 2012, v roce 2014 dosáhl maxima na 14,5 miliardách dolarů a rok 2015 by měl v této oblasti dopadnout ještě lépe. Investice do výroby (CapEx) jsou provozním cash flow hravě pokryty. V roce 2014 dosáhly 7,4 miliardy dolarů a po CapEx tak Fordu zbylo asi 7 miliard dolarů. Po CapEx tedy zbývá firma hodně.

Nadšení ale opadá ve chvíli, kdy si uvědomíme, že dnešní automobilky jsou z velké části finančními společnostmi, kterým velká část hotovosti uvázne v pohledávkách a finančních aktivech. Celkové investice Fordu tak v roce 2014 nedosáhly 7,5 miliard dolarů, ale 21,1 miliard dolarů! To znamená, že Ford byl po celkových investicích hluboko v záporu. Je tomu tak již od roku 2012 a i v roce 2015. To mu ovšem nebrání v tom, aby vyplácel dividendu („já na to mám“). Vše řeší tím, že zvyšuje svůj dluh.

Ford 1.png

Zdroj: FT

Ford není mezi automobilkami žádnou výjimkou, spíše standardem. Celá řada jeho konkurentů prodělává – nejsou to ztráty účetní, papírové, ale ztráty reálné – hotovostní. Což znamená, že násobky jako PE jsou hodně odtrženy od toho, jaká je skutečná situace. Ono „E“ se totiž výrazně liší od volného cash flow (3,1 miliardy dolarů zisku v roce 2014 vs. hluboká ztráta na cash flow po investicích).

Pohled na relativně vysoký dividendový výnos Fordu je pak také problematický z prostého a už vyřčeného důvodu: Ford na tyto dividendy nemá. Optimisté by mohli tvrdit, že Ford investuje do budoucnosti: Jeho cash flow v budoucnu posílí s tím, jak se změní dynamika rozvahy finanční části společnosti a už nyní tak může Ford akcionářům něco vyplácet (a financovat to silou své rozvahy). Jeden z mých protiargumentů by byl takový, že právě firmy jako Ford by si měly pamatovat, jak prudce zhorší rozvahu jeden dva krizové roky a měly by se tudíž primárně zaměřovat na její posilování a ne uspokojování nikdy nekončícího hladu akcionářů po dividendách za každou cenu. A management firmy navíc uvažuje o odkupech.

U PE i dividendového výnosu bych si mohl na své argumenty namítnout i to, že jsou porovnávány s násobky jiných automobilek, které jsou v podobné situaci a tudíž jsou porovnávány jablka s jablky. A je to pravda, jde jen o to, že se u těchto jablek zaměřujeme na nevýznamné věci a trochu nám možná uniká podstata. Čímž se vlastně vracím k oné diskusi o svíčkách, pod kterými je největší tma.

Zatímco index SPX za poslední rok ztratil asi 10 %, Ford oslabil o téměř 30 %. A možná, že jeho akcie již jsou podhodnoceny a jsou atraktivní. Je tomu tak ale jen v případě, že cash flow firmy se v budoucnu obrátí, provozní tok hotovosti začne znatelně převyšovat investice a současná hodnota těchto přebytků převyšuje současnou kapitalizaci. Zdá se mi, že otevřenost této povídky s mnoha „pokud“ se snad blíží tomu, jak otevřený je příběh třeba takové Tesly.



Čtěte více:

Faber: Saúdská Arábie a budoucnost ropy
9.2.2016 15:03
Saúdská Arábie má stále peníze, ale v případě, že cena ropy zůstane ...
Italské skupině UniCredit klesl čtvrtletní zisk o desetinu
9.2.2016 15:01
Italské bankovní skupině UniCredit ve čtvrtém čtvrtletí klesl čistý zi...
Finanční sektor postihla perfektní bouře a akcie nejen evropských bank krvácejí. Deutsche Bank je však prý pevná jako skála
9.2.2016 15:49
Vloni byly jistotou úvěrových trhů, letos noční můrou dluhopisových in...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  •  
    11.2.2016 14:28

    Děkuji za velmi zajímavý článek.
    Scipio
  • Chybi hlubsi zemepisny prehled
    9.2.2016 20:01

    Ford je konecne v Evrope ziskovy, pote co zavrel, po snad 50 letech, praci cim dal drazsi tovarnu v belgickem Genku a vyrobu premistil do Spanelska, kvuli cemuz se v Evrope zpozdil o nekolik let prodej vlajkove lodi typu Mondeo. Slibil vyrazne zuzit vyrobni portfolio o malo ziskove modely typu Ford Ka, a navic zavadet vice hybridnich a elektrickych modelu. Takze vidim Ford konecne pozitivne, i kdyz na detailech budou muset jeste dale dost zapracovat. Ale 30 procent pokles je pro investory docela atraktivni...
    Kolemjdouci
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data