Vyšší exporty aut a levnější ropa jsou hlavními faktory, které ovlivnily výsledek zahraničního obchodu v únoru. Přebytek obchodu se vyšplhal na 22 mld. oproti loňským 17,6 mld. korun.
Tuzemským automobilkám se i nadále daří výrazně zvyšovat export do evropských zemí a tak automobily zůstávají i nadále hlavním vývozním artiklem ČR. V zahraničí se daří i dalším úspěšným průmyslovým oborům, jako je výroba elektrických strojů a zařízení nebo strojírenství.
Boom domácí poptávky s sebou přináší i vyšší poptávku po dovozech. Přesto si v únoru export udržel z pohledu tempa náskok před dovozem. Dopomohla mu k tomu i levnější ropa, její deriváty a rovněž i zlevněný zemní plyn, jejichž korunová hodnota meziročně výrazně poklesla.
I nadále platí, že ČR obchoduje s evropskými zeměmi s výrazným přebytkem a naproti tomu se zeměmi mimo Unii – zvláště pak s Čínou – zůstává v hlubokém deficitu. Právě na tomto příkladu je vidět výrazný nepoměr vzájemného obchodu. Podíl přímého exportu do Číny dosahuje jen 1 % z celé vyvážené hodnoty a naproti tomu dovoz už přesahuje 9 %.
Nejvýznamnějším obchodním partnerem i tak zůstává Německo s téměř třetinovým podílem na českém vývozu. Samozřejmě zde nejsou plně zohledněny reexporty, takže nemusí jít zdaleka o konečnou destinaci pro tuzemské exportéry.
Roční kumulované saldo zahraničního obchodu v národním pojetí aktuálně dosahuje 151 mld. korun, což je zhruba hodnota, kterou očekáváme i za celý letošní rok. Předpokládáme, že si pozitivní trend udrží vývoz strojů a dopravních prostředků s tím, jak v Evropě roste stále zájem o nové automobily a vedle toho se tam probouzejí investice i spotřebitelská poptávka. Na straně importu bude stejně jako v loňském roce sehrávat roli levnější ropa, nicméně vzhledem k pomalejšímu tempu investic by se tlak na dovozy mohl zmírňovat.
