Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Společnost, pro kterou neplatí tradiční ekonomické zákony

Společnost, pro kterou neplatí tradiční ekonomické zákony

10.11.2016 12:30
Autor: Redakce, Patria.cz

Ikea je gigant, který u mnoha lidí definuje, v jakém prostředí se pohybují, vaří, jedí a spí. Spotřebuje ohromné množství dřeva a masám se snaží nabídnout výjimečnou estetiku jejího nábytku. Jeho prodej se zároveň řídí neobvyklými ekonomickými pravidly. V mnoha případech dochází k neustálému zlevňování konkrétních kusů nábytku, v jiných ale ceny postupně rostou. Některé produkty zase z trhu po čase úplně zmizí a výsledkem je neustále se měnící nabídka, ve které přežijí jen ti nejsilnější.

Vezměme například křeslo Poäng. Každý rok se prodá asi 1,5 milionu kusů a Ikea je po celém světě prodává už několik desetiletí. Jeho základem je finský návrhář Alvar Aalto a jeho koncept z roku 1939 nazvaný prostě křeslo 406. Křeslo Poäng se začalo prodávat v roce 1978 a mělo mít „nadčasovou hodnotu“. Jeho příběh je ale vedle této hodnoty také zajímavým příběhem ekonomickým. Dnes se toto křeslo prodává za zlomek původní ceny. Na počátku devadesátých let byste ho nepořídili levněji než za 300 dolarů (ceny jsou upraveny o inflaci), dnes stojí 79 dolarů. Průměrná cena nábytku, který v roce 1990 stál 300 dolarů, přitom dnes dosahuje přibližně 151 dolarů. Podobný pokles cen nábytku z Ikey lze pozorovat u řady dalších produktů, ale nelze říci, že u všech.

Anthony Landry z Bank of Canada a Marianne Baxter z Boston University detailně analyzovali data z katalogů společnosti Ikea. Tvrdí, že vývoj cen odpovídá tomu, že se prodávají produkty, které jsou schopny přežít po velmi dlouhou dobu. Toto přežití je zajištěno v případě, že firma je schopná dosáhnout levné výroby. A právě v případě zmíněného křesla hrají obrovskou roli dosažené úspory z rozsahu, které náklady skutečně výrazně snižují.

Z dlouhodobého vývoje cen a složení nabídkových katalogů společnosti Ikea je jasně patrné, že přežívají jen ti nejsilnější. Tato evoluční dynamika vede k tomu, že z nabídky postupně odcházejí kusy nábytku, které jsou drahé. Jinak řečeno, pokud společnost není schopna najít způsob, jak je zlevnit nebo změnit jejich design, časem z nabídky zmizí. Křeslo Poäng tak například v roce 1992 dostalo místo kovové části konstrukce část dřevěnou. K této darwinistické teorii pak můžeme přidat i vliv popularity produktů. Vyřazení z nabídky se totiž přirozeně řídí i tím, zda jsou naplněny příslušné prodejní cíle.

Ne všechny kusy nábytku ale zlevňují. Například křeslo Antilop během devadesátých let na trzích mimo USA zlevňovalo, ve Spojených státech ale byly ceny stabilní a pak začaly růst. Obecně se tedy zdá, že vedle zmíněného postupného zlevňování používá Ikea i opačnou strategii. Tou je zvyšování cen, které probíhá po malých krocích, ale soustavně. Pokud naopak Ikea zlevňuje, obvykle jde o velké cenové skoky. Záhadou ale například zůstává, proč Ikea občas v některých zemích ceny snižuje a jinde je naopak zvedá. Někdy například dojde ke snížení cen v USA a zároveň k jejich zvýšení v Kanadě (což Kanaďany vždy rozzlobí).

Ikea je kategorie sama o sobě a často se pohybuje v neprobádaných vodách. V nich někdy neplatí tradiční ekonomické zákony, její úspěch je ale velký. Kdyby se někdo před patnácti lety domníval, že dnes již bude Ikea čelit podobné konkurenci ze všech stran, mýlil by se. Stále tu je pouze Ikea.

Autorem je Oliver Roeder.

Zdroj: Fivethirtyeight.com



Čtěte více:

MasterCard zvýšila zisky, v oběhu má 2,3 miliardy karet
28.10.2016 16:43
MasterCard předčila očekávání, když v pátek oznámila, že ve třetím čtv...
Zisk Exxonu se propadl, ale stále byl nad očekáváním
28.10.2016 17:04
Čistý zisk amerického ropného gigantu Exxon Mobil se ve třetím čtvrtle...
Summary - AB InBev, Alphabet, Amazon, Mastercard
28.10.2016 17:48
Evropa: Anheuser-Busch InBev (DIP) Největší pivovar na světě, Anheus...

Váš názor
  •  
    10.11.2016 13:05

    Že by globalizace a úspory z nadmíry. :-)
    Démon
Aktuální komentáře
08.08.2025
7:40Podporou jsou ceny elektřiny, distribuce i prodej, říká po zlepšení výhledu ČEZ Martin Novák
07.08.2025
22:00Wall Street neudržela úvodní optimizmus  
18:24CSG údajně zvažuje vstup na burzu. Hlavním trhem Amsterdam, duální listing v Praze?  
17:43Lyft zveřejnil rekordní výsledky, nyní expanduje do Evropy  
17:01Globální nerovnováhy si zřejmě už zaslouží své jméno
16:01ČNB překvapila jestřábí prognózou
14:30ČNB ponechala sazby beze změny
14:14ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:31Dobré výsledky Eli Lilly zastínila slabší účinnost nové pilulky proti obezitě. Akcie prudce padají
11:50Pohled analytika na ČEZ: Smíšené výsledky, pozitivní revize výhledu. Podstatná část fundamentů je již v ceně  
10:50Duolingo denně používá už 48 milionů lidí. Výsledky i výhled posílají akcie o 20 % výše  
10:50Koruna před zasedáním ČNB posiluje, akcie se drží pozitivního směru  
10:01Skupina ČSOB v 1. pololetí: Nárůst hypoték, investic i aktivních klientů
10:01Červnový maloobchod potvrdil solidní kondici spotřebitelů
8:58ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření za I. pololetí 2025
8:52Rozbřesk: ČNB dnes sazby nezmění, důležitá bude rétorika
8:43Trump oznámil stoprocentní cla na čipy, v Česku a Británii rozhodují centrální banky o sazbách  
7:55Začala platit nová americká cla vůči desítkám zemí. Trump si slibuje stovky miliard dolarů i investice
7:38ČEZ zvyšuje celoroční výhled pro EBITDA i očištěný zisk
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Plug Power Inc (06/25 Q2)
Skechers USA Inc (06/25 Q2)
Tempus AI Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Trump Media & Technology Group Corp (06/25 Q2)
10:00CZ - Nezaměstnanost