Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Společnost, pro kterou neplatí tradiční ekonomické zákony

Společnost, pro kterou neplatí tradiční ekonomické zákony

10.11.2016 12:30
Autor: Redakce, Patria.cz

Ikea je gigant, který u mnoha lidí definuje, v jakém prostředí se pohybují, vaří, jedí a spí. Spotřebuje ohromné množství dřeva a masám se snaží nabídnout výjimečnou estetiku jejího nábytku. Jeho prodej se zároveň řídí neobvyklými ekonomickými pravidly. V mnoha případech dochází k neustálému zlevňování konkrétních kusů nábytku, v jiných ale ceny postupně rostou. Některé produkty zase z trhu po čase úplně zmizí a výsledkem je neustále se měnící nabídka, ve které přežijí jen ti nejsilnější.

Vezměme například křeslo Poäng. Každý rok se prodá asi 1,5 milionu kusů a Ikea je po celém světě prodává už několik desetiletí. Jeho základem je finský návrhář Alvar Aalto a jeho koncept z roku 1939 nazvaný prostě křeslo 406. Křeslo Poäng se začalo prodávat v roce 1978 a mělo mít „nadčasovou hodnotu“. Jeho příběh je ale vedle této hodnoty také zajímavým příběhem ekonomickým. Dnes se toto křeslo prodává za zlomek původní ceny. Na počátku devadesátých let byste ho nepořídili levněji než za 300 dolarů (ceny jsou upraveny o inflaci), dnes stojí 79 dolarů. Průměrná cena nábytku, který v roce 1990 stál 300 dolarů, přitom dnes dosahuje přibližně 151 dolarů. Podobný pokles cen nábytku z Ikey lze pozorovat u řady dalších produktů, ale nelze říci, že u všech.

Anthony Landry z Bank of Canada a Marianne Baxter z Boston University detailně analyzovali data z katalogů společnosti Ikea. Tvrdí, že vývoj cen odpovídá tomu, že se prodávají produkty, které jsou schopny přežít po velmi dlouhou dobu. Toto přežití je zajištěno v případě, že firma je schopná dosáhnout levné výroby. A právě v případě zmíněného křesla hrají obrovskou roli dosažené úspory z rozsahu, které náklady skutečně výrazně snižují.

Z dlouhodobého vývoje cen a složení nabídkových katalogů společnosti Ikea je jasně patrné, že přežívají jen ti nejsilnější. Tato evoluční dynamika vede k tomu, že z nabídky postupně odcházejí kusy nábytku, které jsou drahé. Jinak řečeno, pokud společnost není schopna najít způsob, jak je zlevnit nebo změnit jejich design, časem z nabídky zmizí. Křeslo Poäng tak například v roce 1992 dostalo místo kovové části konstrukce část dřevěnou. K této darwinistické teorii pak můžeme přidat i vliv popularity produktů. Vyřazení z nabídky se totiž přirozeně řídí i tím, zda jsou naplněny příslušné prodejní cíle.

Ne všechny kusy nábytku ale zlevňují. Například křeslo Antilop během devadesátých let na trzích mimo USA zlevňovalo, ve Spojených státech ale byly ceny stabilní a pak začaly růst. Obecně se tedy zdá, že vedle zmíněného postupného zlevňování používá Ikea i opačnou strategii. Tou je zvyšování cen, které probíhá po malých krocích, ale soustavně. Pokud naopak Ikea zlevňuje, obvykle jde o velké cenové skoky. Záhadou ale například zůstává, proč Ikea občas v některých zemích ceny snižuje a jinde je naopak zvedá. Někdy například dojde ke snížení cen v USA a zároveň k jejich zvýšení v Kanadě (což Kanaďany vždy rozzlobí).

Ikea je kategorie sama o sobě a často se pohybuje v neprobádaných vodách. V nich někdy neplatí tradiční ekonomické zákony, její úspěch je ale velký. Kdyby se někdo před patnácti lety domníval, že dnes již bude Ikea čelit podobné konkurenci ze všech stran, mýlil by se. Stále tu je pouze Ikea.

Autorem je Oliver Roeder.

Zdroj: Fivethirtyeight.com



Čtěte více:

MasterCard zvýšila zisky, v oběhu má 2,3 miliardy karet
28.10.2016 16:43
MasterCard předčila očekávání, když v pátek oznámila, že ve třetím čtv...
Zisk Exxonu se propadl, ale stále byl nad očekáváním
28.10.2016 17:04
Čistý zisk amerického ropného gigantu Exxon Mobil se ve třetím čtvrtle...
Summary - AB InBev, Alphabet, Amazon, Mastercard
28.10.2016 17:48
Evropa: Anheuser-Busch InBev (DIP) Největší pivovar na světě, Anheus...

Váš názor
  •  
    10.11.2016 13:05

    Že by globalizace a úspory z nadmíry. :-)
    Démon
Aktuální komentáře
22.09.2025
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data