Přestože výrobce sportovního oblečení Inc. podle analytiků představil téměř shodné výsledky hospodaření jako v předchozím čtvrtletí, nalil investorům optimismus svým výhledem. chce mít se svými zákazníky ještě intenzivnější vtah než dosud, což by například umožnilo uživatelům aplikací a Instagramu nakupovat zboží přímo z nich.
„Výrobce sportovního oblečení aktuálními hospodářskými výsledky v podstatě zopakoval předešlý kvartál,“ zhodnotil hospodaření firmy Ján Hladký, analytik Patria Finance. Tržby za F4Q17 vytažené meziročně o 5 % výš na hodnotu 8,7 mld. USD nebyly pro trhy žádným překvapením. Podle Jána Hladkého je nepříjemností opět o něco nižší hrubá marže, která ze 45,9 procenta ve čtvrtém čtvrtletí finančního roku 2016 sklouzla o dalších 180 bps na současných 44,1 procenta. Nižší prodejní náklady podle něj pomohly nahoru provoznímu zisku (meziročně +14 %), čímž mírně výsledek předčil tržní konsensus. Jeho výsledná hodnota byla 1,16 mld. USD. Výsledkem dílčích úspěchů byl podle Jána Hladkého čistý zisk na akcii (non-GAAP) připisující meziročně až 23 % na 0,6 USD při tržních odhadech 0,5 USD.
Zdaleka nejdůležitější zprávou je podle analytika Patria Finance ale sebevědomější severoamerický trh, jenž je pro NIKE bez debat klíčovým (45 % tržeb). Hrubá marže na tomto trhu se již ve druhém kvartálu za sebou rozšířila o 0,5 p.b. díky nezlevněným prodejům. „Zásoby, na jejichž rostoucí stav jsme upozorňovali v předešlé výsledkové sezoně, se teď meziročně smrskly o 6 procent,“ upřesnil Ján Hladký. Basketbalová produktová linie se podle něj konečně opět vrátila k růstu a nové produkty (tenisky Vapor Max a ZoomX) nabírají tempo. „Závěrem ještě dodáme, že čínský trh, nejdynamičtější trh celého NIKE, opět přidal plyn a zrychlil na 11% meziroční růst (+200 bps mezičtvrtletně),“ dodal Ján Hladký.
Ještě před třemi měsíci akcionáři a investoři dostávaly špatné zprávy o tom, že kvůli neuspokojivým prodejům, což signalizovalo, že největší konkurenti - a Under Armor Inc. – sníží firmě tržní podíl v segmentu sportovního oblečení. Ale poslední data ukazují, že odvedlo dobrou práci a obhájilo své „území“. Přesto – má stále před sebou podle agentury Bloomberg vyřešení komplikované firemní byrokracie a hlavně – snižování počtu pracovních míst. Potýká se také s prodejním modelem, neboť praxe ukazuje, že firma stále více obchází prodejní partnery a prodává sportovní potřeby napřímo. Toto úsilí - nazvané Consumer Direct Offense – má právě podpořit dříve zmiňovaný záměr prodávat zboží prostřednictvím online aplikací.
Nike, založená před více než 50 lety jako Blue Ribbon Sports, má ale ambiciózní růstové cíle. Stále platí, že na konci roku 2020 chce dosáhnout ročních tržeb 50 miliard dolarů. Výhled na další kvartál předpokládá, že tržby dosáhnou 9,2 mld. USD a hrubá marže bude na úrovni 44 %, což odpovídá předpokladům trhu. Pro příznivou budoucnost však bude důležité, jak se jí podaří uspět především na americkém trhu. A to nebude vůbec jednoduché.