Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sergio Marchionne. Velká ztráta

Sergio Marchionne. Velká ztráta

01.08.2018 17:04
Autor: Redakce, Patria.cz

Od té doby, co generální ředitel Fiat Chrysler Automobiles (FCA) oznámil, že v roce 2019 odstoupí, visela více jak rok ve vzduchu otázka, kdo Sergia Marchionne nahradí. Ale to, jakým způsobem byla nakonec vyřešena, bylo šokující a smutné. Marchionne zemřel přesně před týdnem ve věku 66 let na následky pooperačních komplikací. Náhlé zhoršení jeho zdravotního stavu přinutilo členy představenstva FCA se 21. července setkat a dohodnout, že jeho místo nahradí Mike Manley, šéf značek Jeep a Ram.

Manley neměl moc času se uchytit, než se dostal pod drobnohled. 25. července zahájil prezentaci výsledků firmy za druhý kvartál vzpomínkou na „jedinečného muže“. Přestože musel vysvětlit klesající výnosy a zisky a snížit výhled pro rok 2018, který poslal akcie prudce dolů, tak také potvrdil, že firma nemá dluhy, což byl jeden z Marchionneho hlavních cílů pro FCA. Bývalý ředitel hovořil o zbavení se hromady dluhů ve výši 13 miliard dolarů jako o „ozdravném procesu“ pro Fiat a Chrysler.

Hvězda automobilového průmyslu

Marchionneho se podaří jen těžko předčít. Je považován za jednu z hvězd automobilového průmyslu všech dob. Poté, co v roce 2004 zachránil Fiat téměř před bankrotem, vykouzlil to samé ještě s Chryslerem, k jehož akvizici došlo uprostřed finanční krize v roce 2009. Pracoval tvrdě, a to i na poměry top ředitelů. Tvrdil, že šetří čas tím, že nosí svůj typický černý svetr a nemusí tak trávit čas vybíráním obleku. Byl upřímný, možná až moc, ale také byl velmi erudovaný, vtipný a otevřený v době, kdy si šéfové dávají na svoje manýry pozor.

Původně nebyl z automobilového průmyslu. Místo toho, aby šplhal po kariérním žebříčku, studoval na účetního. A díky tomu měl nový pohled na finanční problémy firmy. Zpozoroval, že zisky na masovém trhu jsou přinejlepším mizivé, což je výsledkem přílišně duplikovaných investic do technologií, které jsou pro nákupčí aut nerozpoznatelné.

Jako řešení navrhoval megafúze, aby ušetřil náklady, čímž by zůstalo jen několik velkých světových automobilek. I když ostatní šéfové jeho diagnózu sdílejí, dávají raději přednost aliancím, které mohou vynést stejné úspory, ale ne v takovém měřítku jako fúze. Neúspěch velkých dohod v minulosti pomáhá  vysvětlit takovou neochotu. Marchionne byl jedním z mála ředitelů, kterým se jedna taková dohoda podařila, když spojil Fiat a Chrysler. Byl neustále na lovu – říká se, že ohledně možné fúze jednal skoro s každou z větších automobilek. Někteří analytici dokonce tvrdili, že než odstoupil, měl rozjednanou ještě jednu velkou dohodu.

Těžký úkol nástupce

Jakákoliv podobná transformace teď připadne Manleymu. FCA vždy slibovala, že Marchionneho následovník bude z firmy. Manley, Brit, který kdysi pracoval jako obchodník s auty, se ve firmě vypracoval až na vedoucího divize Jeepů, tedy jedné z nejvýkonnějších divizí FCA. Byl silně zapojen do posledního pětiletého plánu, který byl představen v červnu a který prosazuje velké změny v prodejích a ziskovosti, zejména u Jeepů.

Díky Marchionneovým úspěchům nebude mít Manley tak těžký úkol jako jeho předchůdce. Dobrý management, chytrá alokace kapitálu a snižování nákladů utišilo drama v FCA. Marchionne divestoval společnosti jako CNH, průmyslovou divizi Fiatu, a Ferrari, výrobce luxusních závodních aut. Na samostatnou existenci připravoval i Magneti Marelli, divizi součástek. V Americe vystoupil ještě před Fordem a General Motors z podnikání se sedany ve prospěch oblíbených a ziskovějších SUV. V Itálii předělal výrobu malých a sotva ziskových aut na továrny, kde se rodí prémiová Alfa Romea, Maserati a Jeepy. Krátce řečeno, udělal z FCA, jak říká banka Jefferies, „normální“ automobilku.

To ještě neznamená, že Manley bude mít lehkou práci. Podle pětiletého plánu chce prodat více Jeepů a pickupů Ram, které už tak tvoří dvě třetiny výnosů a většinu příjmů. Také chce expandovat s prémiovými značkami Alfa a Maserati, které se již roky odhodlávají na svůj comeback. Podobně jako ostatní šéfové automobilek čelí Manley hrozbě globální obchodní války a vyjednávání o budoucnosti elektromobilů, dopravních služeb a samořízených aut, což vyžaduje ohromné investice s nejistým výsledkem.

Personální změny ve skupině

Musí to zvládnout bez pomoci Alfreda Altavilla, šéfa firmy pro Evropu a jednoho z rivalů o jeho post, který oznámil svou rezignaci 23. července. Richard Palmer, uznávaný finanční ředitel FCA a další z kandidátů na roli generálního ředitele, zůstává.

Manleyho povýšení nebylo pouze rozhodnutím Johna Elkanna, předsedy Exoru, investiční firmy rodiny Agnelliů, která kontroluje FCA. Musel také najít nového šéfa pro Ferrari, jehož funkci měl Marchionne zastávat alespoň do roku 2021. Nakonec jej povede Louis Camilleri, bývalý ředitel tabákovny Philip Morris. CNH bude předsedat Suzanne Haywood. 

Ferrari dnes ohlásilo své výsledky. Ve druhém čtvrtletí zvýšil čistý zisk o 18 procent na 160 milionů eur, zejména díky pokračujícímu růstu odbytu (ve druhém čtvrtletí se zvýšil o pět procent na 2436 vozů). Firma dnes rovněž potvrdila celoroční výhled a oznámila, že příští měsíc představí svůj nový podnikatelský plán. Předpokládá se, že nový podnikatelský plán nastíní záměr zahájit výrobu sportovně-užitkových vozů (SUV).

Nové vedení FCA a pana Elkanna čeká ještě vícero důležitých rozhodnutí. Zejména pak to, zda je sedmá největší světová automobilka dost velká na to, aby přežila éru samořízení a elektrifikace. Seznam potencionálních partnerů řídne. Většina z velkých západních automobilek si už nasyslila dost na to, aby také zvažovala megafúzi, a noví čínští giganti nemají dostatek hotovosti, aby si mohli FCA koupit. Marchionnemu se podařilo vytvořit skupinu dostatečně silnou na to, aby dokázala být samostatná, když bude muset.

Zdroj: The Economist

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Výjimečná automobilka
11.07.2018 18:12
Za poslední tři roky si akcie Fiat Chrysler připisuje mimořádnou návra...
Fiat Chrysler změnil šéfa. Nemocného Marchionneho nahradil Mike Manley
23.07.2018 8:29
Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio M...
Bývalý ředitel Fiatu Sergio Marchionne zemřel
25.07.2018 12:35
Bývalý generální ředitel automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobile...
Škaredá středa pro FCA (-8,5 %). Nejdříve smrt Marchionneho, potom zklamání z výsledků
25.07.2018 14:49
Zisk automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ve druhém čt...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.11.2025
17:11Přehnaný akciocentrismus
17:00PODCAST Týdenní výhled: Konec shutdownu na dohled, výsledky AI lídrů i raket  
14:45Akcie čeká v příštím roce růst, protože zisky firem přebijí obavy ze sazeb, míní stratég Morgan Stanley
11:58Naděje na konec shutdownu zlepšuje sentiment a posílá akcie výrazně výš  
11:23Akciový trh po korekci v minulém týdnu: Které tituly jsou přeprodané a které překoupené?
11:02Další negativní překvapení z trhu práce. Míra nezaměstnanosti je nejvyšší od roku 2017
8:56Rozbřesk: Nová prognóza ČNB nedává moc prostoru “nižším sazbám” a ukazuje na dlouhodobou stabilitu
8:47USA jednají o konci shutdownu,ČNB zůstane stabilní a ČEZ zítra zveřejní výsledky  
6:07Preview ČEZ: Čekáme silnější výsledky, pomůže Distribuce i konsolidace GasNetu  
09.11.2025
15:02Pomohl by další pokles sazeb ekonomice a trhu, nebo by spíše nafukoval bublinu a přispíval k finanční nestabilitě?
10:40Víkendář: Naráží oddlužení naráží na „sebevztahující se pesimismus“?
08.11.2025
14:35Synchron získal 200 milionů dolarů na méně invazivní technologii, která umožní ovládat počítač myšlenkami
9:04Víkendář: Lidé se bojí vládních dluhů, ale jejich snižování vlastně nechtějí
07.11.2025
18:04Skepse kolem AI, vládní „shutdown“ a obavy z ekonomického zpomalení srážejí trhy  
17:06Několik dolarových příběhů
15:12Od euforie ke skepsi. Trhy znepokojuje finanční náročnost plánů OpenAI po výroku CFO  
13:17Proč drží Čína s USA krok v závodě umělé inteligence? Masivní čipové klastry od Huawei a levné energie
11:45Perly týdne: Máme pomýlené představy o umělé inteligenci?
11:20RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:05Akcie pevnou půdu zatím nenacházejí. Slibný úvod v Evropě rychle vyprchal  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00CZ - Nezaměstnanost