Boris Schlossberg z BK Asset Management na CNBC poukazoval na to, jak dobře si vedou akcie společností Etsy a Wayfair, které mají být „technologickými tituly druhé generace“. Akcie první z nich si za poslední měsíc připisuje 40 %, té druhé 19 %. Podle investora k tomu má mimo jiné přispívat růst disponibilních příjmů a posun v chování spotřebitelů – vánoční nakupování na eshopech se už prý stalo běžnou věcí pro většinu domácností. Schlossberg ale dodává, že povánoční ochlazení se nebude týkat jen kamenných obchodů, ale i těch internetových. Craig Johnson z Piper Jaffray pak vyzdvihoval Wayfair a Twilio a na rozdíl od kolegy si myslí, že jim pšenka pokvete dlouhodoběji.
Na Etsy jsem tu poukazoval v polovině roku. Mimo jiné jsem psal, že podle tehdejších očekáváních managementu měly tržby firmy růst letos asi o 34 – 36 %. Shodou okolností tehdejší kapitalizace firmy podle mých výpočtů implikovala dlouhodobý růst ve výši kolem 35 %. Což v znamenalo, že do deseti let by Etsy na ospravedlnění tehdejší kapitalizace musela být asi desetkrát větší. Trochu jsem tehdy uvažoval i o tom, že na jednu stranu je byznys model této firmy jistě zajímavý a našla si zřejmě dobrou niku na trhu. Na stranu druhou je ale otázka, nakolik pevné a vysoké jsou bariéry vstupu, a tudíž nakolik je tato pozice skutečně dlouhodobě udržitelná. Jak ukazuje následující graf, trh podobné obavy nesdílel a stále nesdílí, naopak našponoval valuaci ještě více. Za poslední rok si akcie připisuje asi 200 %, Wayfair asi 50 %, zatímco celý index SPX je zhruba na nule:

Zdroj: Morningstar
Jak je na tom s fundament e-prodejce vybavení domácností Wayfair? Jak ukazuje tabulka, slušně roste, ale mohutně prodělává už na úrovni provozního zisku. Provozní cash flow je pozitivní a tohle „kouzlo“ zajišťuje pracovní kapitál, přesněji řečeno závazky z obchodního styku, které se kupí s tím, jak firma roste a z části financují její expanzi. Na to, aby se firma dostala do plusu i na úrovni volného toku hotovosti, to ale nestačí – po investicích v roce 2017 prodělala 114 milionů dolarů. Za posledních 12 měsíců žádné velké zlepšení - Wayfaire je 113 milionů dolarů v záporu.

Zdroj: Morningstar
Wayfair se chlubí kapitalizací ve výši 9,8 miliard dolarů. Jak si toto číslo zasadit do nějakého kontextu? Dejme například tomu, že by se stal zázrak, firma by najednou namísto prodělaných 112 milionů dolarů tuto částku naopak vydělala a mohla by jí rozdat akcionářům. A šest let by jí dokázala zvyšovat o čtvrtinu (pak by růst postupně klesl na 5 %). Tak takovýhle zázrak by ospravedlnil jen asi třetinu současné kapitalizace. Celá by byla ospravedlněná například v situaci, kdy by firma najednou začala vydělávat dvojnásobek a ten by nerostl o 25 % ale o třetinu ročně. Samozřejmě, že společnost je nyní v rozmachu, musí investovat, náklady má vysoko a tržby skutečně prudce rostou (za posledních 12 měsíců cca o 86 %). Ale tahle laťka také není nastavená zrovna nízko.