Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Problém s tištěním peněz vládou

Problém s tištěním peněz vládou

06.05.2020 16:44

Moderní měnová teorie (MMT) nabízí nebezpečnou polopravdu, která je zejména dnes, kdy vlády zoufale hledají nástroje, s jejichž pomocí by udržely ekonomiky nad vodou, obzvlášť svůdná. Názorným příkladem je nedávné prohlášení zastánkyně MMT Stephanie Keltonové ve Financial Times. Na adresu současné konzervativní vlády ve Velké Británii uvádí: „Budou mít rozsáhlé schodky. Ale to je v pohodě.“

Problém tkví v tom, že ač je toto hodnocení momentálně správné, nemusí už být nutně správné v budoucnu. Měli bychom vlastně očekávat, že za rok po skončení omezení pohybu kvůli COVID-19 MMT selže – začne to možná zažehutím inflace v Británii. I když ale vyloučíme tento konkrétní dopad, zahrávají si tvůrci politik s katastrofou, jestliže přijímají hlavní poselství MMT, které lze parafrázovat takto: „Deficit, šmeficit. Jednoduše posilte veřejné výdaje nebo seškrtejte daně a vzniklou nevyváženost pak monetizujte.“

Jistěže, některé části MMT dávají smysl. Tato teorie pohlíží na státní pokladnu (čili ministerstvo financí) a centrální banku jako na součásti jednotného celku jménem stát. Ministerstvo financí je oprávněným vlastníkem centrální banky (nebo, jinak řečeno, centrální banka je hotovostní přepážkou ministerstva financí), z čehož plyne, že nezávislost centrální banky je iluze, zejména co se týče jejích fiskálních a kvazifiskálních operací.

Státní bankrot jako volba


MMT správně prohlašuje, že vzhledem k tomu, že si stát může tisknout měnu nebo vytvářet vklady komerčních bank u centrální banky, může po libosti emitovat měnovou bázi. A poněvadž se peněžní báze nesplácí, není v žádném smysluplném ohledu pasivem (přestože ji její držitel rozhodně považuje za aktivum). Pokud je nemonetární dluh vydaný státem denominován v domácí měně, není státní bankrot otázkou nezbytnosti, nýbrž volby, protože dluhovou službu lze vždy financovat (tvorbou peněz).

Pokud je však selhání státního dlužníka volitelné, existují okolnosti, za nichž by na něj mohla padnout volba. Jestliže je schodek, který je třeba monetizovat, dostatečně velký a jeho podstatnou část tvoří úrok z veřejného dluhu, měnové financování nezbytné k zachování státní solventnosti může vyústit v politicky nepřijatelnou míru inflace. V takovém případě by se suverén mohl přiklonit k „menšímu zlu“ nesplácení dluhu denominovaného v domácí měně.

Abychom pronikli k jádru věci, zapomeňme na záležitosti jako financování dluhopisů a zaměřme se přímo na to, jak stát kryje schodek tvorbou peněz. Předpokládejme, že veřejné výdaje a příjmy z daní jsou v reálných (inflačně očištěných) hodnotách fixní. Výsledný reálný deficit bude roven vzestupu reálného objemu měnové báze, jenž musí být soukromý sektor ochoten v každém období vstřebat.

Dva režimy

U poptávky po měnové bázi existují dva „režimy“. V prvním se teď nacházejí mnohé vyspělé ekonomiky: past likvidity na efektivní dolní mezi (EDM) nominální měnověpolitické sazby. Při převládající téměř nulové bezrizikové krátkodobé nominální úrokové sazbě je efektivní poptávka po bilancích reálných peněz nekonečně elastická. Příhodnou politickou reakcí na takto mimořádné poměry je „shazování peněz z helikoptéry“ – monetizovaná zvýšení veřejných výdajů nebo daňové škrty. Dokud budou úrokové sazby zaklesnuté na EDM, rozdávání peněz nebude působit inflačně.

Člověk ale nesmí zapomínat, že domácí nebo zahraniční události ovlivňující finanční trhy nebo reálnou ekonomiku mohou zemi z usazení na EDM rychle vypudit a vehnat do oblasti, již ekonomové nazývají běžným měnovým režimem, kde je měnověpolitická sazba nad EDM. Vzhledem k tomu, že Japonsko vězí na EDM či v její blízkosti už 20 let, je možná zapotřebí znovu promyslet pojetí „normálu“. Bylo by však lehkovážné formovat politiky na základě předpokladu, že neutrální úroková sazba (taková, která by se v ekonomice prosadila za plné zaměstnanosti a inflace na cílové hladině) se bude v předvídatelné budoucnosti pohybovat kolem nuly.

Ani při druhém, běžném vývoji by tu stále nebyla inflační hrozba, dokud bude mít ekonomika přebytečné kapacity (nevyužité zdroje). Jakmile však poptávku po měnové bázi omezí úrokové sazby a úroveň ekonomické aktivity (měřená třeba podle příjmů či spotřeby), nespoutaná monetizace státních schodků by nakonec vyčerpala veškeré nevyužité zdroje a začala by tlačit míru inflace nahoru.

V současnosti nemůže nikdo vědět, jestli pandemie COVID-19 bude mít trvalé účinky na nabídku v poměru k poptávce. Dokud potrvá pandemie, slabé investice a silné opatrnostní spoření budou sice pravděpodobně stlačovat neutrální a tržní úrokové sazby, ale měli bychom být připraveni na dobu, kdy bude sociální odstup minulostí a dodavatelské řetězce se alespoň zčásti obnoví. Vlády budou muset náležitě korigovat své fiskální pozice a financování. MMT tedy na vlastní nebezpečí přehlíží hladinu poptávky po měnové bázi.

Autor: Willem H. Buiter, bývalý hlavní ekonom Citigroup, je hostujícím profesorem na Kolumbijské univerzitě.

Copyright: Project Syndicate, 2020.
www.project-syndicate.org


 

Čtěte více:

Americké miliardové balíčky: Kdo je získá?
07.04.2020 5:45
Období roku, kdy federální vláda většinou vybírá daně, nyní pustoší ko...
Britská centrální banka může kvůli viru půjčovat vládě
09.04.2020 11:39
Britská centrální banka může dočasně půjčovat vládě peníze na boj s ší...
Project Syndicate: Nejúčinnější pomocí v pandemii je úleva od dluhů
27.04.2020 6:41
Státy ve vyspělém světě reagují na krizi COVID-19 podporou svých domác...
Jan Bureš: Stabilizace trhů by nyní měla smysl, pokud by se příští rok karanténní opatření nevrátila
23.04.2020 10:57
Co je nového v posledních týdnech jak z hlediska vývoje epidemie i dop...
Miliardář Cooperman: Koronakrize navždy změní kapitalismus, daně musí narůst
24.04.2020 5:59
Investor a miliardář Leon Cooperman uvedl pro CNBC, že koronakrize „pr...
Víkendář: Dluhy problémem nejsou. Až do chvíle, kdy již problémem jsou
26.04.2020 8:17
Většina ekonomů se shodne, že fiskální kroky, které jsou zaměřeny na u...

Váš názor
  • hele dávkovači
    07.05.2020 15:35

    a dochází Vám, že stát žádné peníze nemá, že to co někomu "dává" tak sebere někomu jinému a většinou min.2x tolik ,protože 50% vybraného prožere na svou existenci ? podnikatel který skutečně nemá rezervu na 1-2 měsíce bez provozu není žádný podnikatel, pokud už o nějaké dotaci vůbec uvažovat tak v poměru k zaplaceným daním za posledních 5 let, neplatíš daně dostaneš kulové, tohle není žádné zachranovaní systému, ale jen nabalování sněhové koule, aby to bylo k foru tady, jak stát odškodní akcioáře bank, když kašpar Rusnok zakázal vyplatit dividendu, taky nám ji stát někde vyčaruje a pošle ???
    Mike
    • Re: hele dávkovači
      07.05.2020 18:58

      Vy jste se právě probudil? Všichni už dávno vědí, že stát nemusí financovat své výdaje pouze penězi vybranými na daních, ale může si půjčit peníze, které banky nově vytvoří. Stát nikomu nic sebrat nemusí. To je samotná podstata všech těch debat o záchraně ekonomiky státem.
      Richard Fuld
  •  
    07.05.2020 8:57

    zbytecne slozity clanek. Stacilo napsat: "Pracujici lid bude mit vzdycky prd, lidi co nepracuji a prehazuji cisla na pocitaci budou stale bohatsi" ;-)
    BorisHead
  • jak to dopadne...
    06.05.2020 19:42

    https://www.investicniweb.cz/video-investorsky-magazin-tisteni-penez-a-jeho-nerizika-chyby-podle-dalia-a-ruske-akcie/
    Jan Sadílek
  • Moc složité
    06.05.2020 17:52

    To je moc složité. Paroubek to rozlouskl jednoduše: "Dluhy se neplatí."
    Ten, který tančí s papoušky
    • Re: Moc složité
      06.05.2020 19:00

      Ať byl Paroubek jakej byl, v tomto měl pravdu (myslel tehdy státní dluhy, nikoliv jakékoliv dluhy), stejně jako Špidla s jeho legendární větou "zdroje jsou". Než se do mě pustíte, tak voličem sosanů ani komančů jsem nikdy nebyl a nebudu. :-)
      Richard Fuld
  •  
    06.05.2020 17:49

    No takovou snůšku blábolů, aby člověk pohledal. Jaká poptávka po měnové bázi? Co to jako je? Měnová báze (hotovost držená nebankovními subjekty + likvidita držená bankami na rezervních účtech centrální banky) je totální hausnumero a všechny ty bláboly spojené s "poptávkou po měnové bázi" jsou totální nesmyly. Zastánci MMT mají pravdu. Vlády by dnes měli pomoci účinně ekonomikám v krizi a zcela ignorovat, jak velkou díru to udělá ve veřejných rozpočtech, neboť od toho veřejné rozpočty stát má, aby absorbovaly šoky, které přináší krize. Pokud bude třeba opravdu hodně peněz, měly by bankám vypomoci centrální banky, které by od obchodních bank státní dluhopisy nakupovaly, aby banky mohly nakupovat od státu další a další dluhopisy, pokud to bude třeba. To, jak dopadnou rozpočty nebo bilance centrálních bank je a vždy bylo úplně šumák. Hlavní je zachránit ekonomiky. To jediné má smysl. Nezachráníte-li ekonomiky, státy padnou s nimi. Pokud se to s tou záchranou moc přežene, čeká nás maximálně v budoucnosti období nějaké svižnější inflace. To bude ale pořád lepší, než fiskální pomoc podseknou a utopit se ve víru deflační spirály a pak se hrabat desítky let zpátky. Zatím to vypadá, že spíše hrozí, že vlády krizi podcení. Mravokárné vykřikování o tom, jak vlády musí i nadále zůstat fiskálně "odpovědnými", jim opravdu moc nepomůže.
    Richard Fuld
    • Zachraňují se ekonomiky?
      06.05.2020 18:03

      Jenomže to je prostě jádro pudla. Jestli se ty ekonomiky vůbec zachraňují. Já se domnívám, že nezachraňují. Tím, že hodíte do davu prachy, přeci nic nezachraňujete. Pouze, dejme tomu, vytváříte likviditu. Když to vezmu příkladem do extrému (protože jak říkal jednou psychiatr Hoschle, tak si tam dejte maximální hodnoty a uvidíte): Kdyby tenhle stát nakoupil z Číny každému občanovi ochranné pomůcky za 50 tisíc, tak tím nejenže nezachraňuje žádnou ekonomiku (ani tu Čínskou), ale je to naprosté plýtvání. To samé, kdyby všem zaplatil na rok nájmy, potraviny... co já vím. Naopak to povede k extrémní deformaci společnosti.
      Ten, který tančí s papoušky
      • Re: Zachraňují se ekonomiky?
        07.05.2020 13:56

        Naprostá demagogie. Nikdo nehází peníze do davu. A i kdyby, byla by to podpora spotřeby, tudíž podpora výroby a část se vrátí statu skrze nepřímé daně
        Velkamedvědice
      • Re: Zachraňují se ekonomiky?
        06.05.2020 19:11

        Ano, s tou záchranou to zatím vypadá všelijak, a to právě protože vylezli zase všichni ti fiskálně "odpovědní" ochránci státních rozpočtů. Musíte si bohužel vybrat, buď se budete snažit zachránit ekonomiku, bez ohledu na to, jak dopadne státní rozpočet, nebo se pustíte do zachraňování státního rozpočtu a ekonomika půjde do kopru. To první mi dává smysl, protože s fungující ekonomikou nakonec udržíte nad vodou i ten stát. Pokud ale potopíte ekonomiku, stát jde nevyhnutelně do kytek hned za ní. Záchrana způsobí deformaci ekonomiky? To bych přirovnal pouze k jakémusi šrámu, který utrpíme, oproti situaci, kdy sice ekonomiku nijak nezdeformujeme, ale přijdeme o ni úplně. Co si myslíte, že nastoupí za ekonomicko-politický režim, pokud se ekonomika zhroutí více než ve 30. letech minulého století. No nic hezkého bych nečekal. Takže zásada, že trh si se vším poradí sám, je sice moc hezká na poslech, ale historie nás už dost brutálně poučila, že se to někdy dost ošklivě zvrtne. Opakuji, raději budu žít v dočasně zdeformované ekonomice, než zažívat nějakou živelnou velkokrizi, která skončí úplnou katastrofou.
        Richard Fuld
        •  
          06.05.2020 20:59

          Si protiřečíte. Mají se lít do systému peníze hlava nehlava a zároveň, že trh si s tím neporadí. Nemusíme chodit daleko. Dneska ve sněmovně tedy schválili jakési kulturní vouchery. Co to jako má být? To jako že se to přelévá na zákazníky?
          Ten, který tančí s papoušky
          •  
            07.05.2020 14:01

            O zom ze se nekam leje hlava nehlava blábolí jen pseudoekonomové... Bez statni podpory by byli následky dakeko vetsi, nez vetsi deficit v rozpoctu... Statisíce na dávkách a hrozba deflace..
            Velkamedvědice
            • asi ano
              07.05.2020 20:10

              taky si myslím, že nejlepší špatné řešení je podržet finančně podniky a soukromníky tak, aby přežili ve stavu schopném rychlého zprovoznění a doufat, že se potlučená a trochu vykrvácená ekonomika rychle zmátoří. Vlna bankrotů by podle mne byla větší zlo
              Hawkie
          •  
            07.05.2020 11:05

            Bez nalití "státních" peněz do ekonomiky si trhy se současnou krizí neporadí. Nevidím v té větě žádný rozpor.
            Richard Fuld
        •  
          06.05.2020 20:44

          a co by jsi z ekonomiky konkrétně zachraňoval? všechny hospody, cestovky??? Ukazuje se, jak jsme závislí na Číně.....nejsme soběstační v potravinách, lécích....kdo bude v těchto oborech dělat, když vše zachráníme a nebudou lidi.....proč bych dřel na poli, když chci provozovat hospodu a když se mi nebude dařit, tak ať stát zasáhne a zachrání mne....já bych to nechal padnout, trh by se vyčistil, tady se problémy řeší, že se zasypou penězma....slyšel jsi názor centrálních bankeřů Číny? že tohle co pdporuješ povede jen k zadlužování a k inflaci.......jenom aby o ty papírky CZK, EURA, Dolary měl někdo zájem....investoval bys do italských, řeckých dluhopisů....ti si přeci s fiskální odpovědností nikdy nelámali hlavu....proč bych se měl chovat zodpovědně, když mě stát zachrání....
          abc1
          •  
            07.05.2020 11:15

            Co bych zachraňoval? Všechny, kdo byli tou krizí postiženi. Jde o to, aby restaurace, hotely, cestovky, aerolinky přežili až do období, kdy se vše vrátí k normálu. Pokud se pak ukáže, že 15% restaurací cestovek a aerolinek nakonec zkrachuje, protože situace se nevrátila zpět na 100%, pak toto neberu jako vyhozené peníze, protože tím předejdeme tomu, aby zkrachovalo 80% těch subjektů, z čehož bychom se vzpamatovávali mnohem déle a následky těch krachů by byly mnohem rozsáhlejší. Nezapomínejte na to, že krachem cestovek, aerolinek, hotelů a restaurací apod. by to nekončilo. Ty krachy by dopadly prostřednictvím snížené poptávky i do sektorů do té doby nezasažených. Tento dominový efekt je důvodem, proč zachraňovat i ty, u kterých to zdánlivě "nedává smysl". Tržní ekonomika je docela křehký systém a v případě Velké krize jsme se naučili, že pokud s její záchranou otálíme, může to mít katastrofické konce. Obdobně jsme se popálil, když americké MF nechalo padnou Lehman Brothers. To co následovalo bylo úplně zbytečné. Pokud by rázně zachránili všechny banky, nic strašného by se nedělo. Dnešní krize je mnohem vážnější, než ta minulá, proto je třeba postupovat mnohem razantněji.
            Richard Fuld
            •  
              07.05.2020 11:28

              Koukám, že už se na "morální hazard" a "bailIn" naprosto zapomnělo. Hele, na Islandu se s tím nemazlili, nechali to všechno rozmáznout, zodpovědné lidi poslali do tepláků a ta ekonomika se velice rychle obnovila. Kdežto země, co se s tím mazlily, jak Dalí se svým hov..., se nalézaly v křeči roky.
              Ten, který tančí s papoušky
              • Island
                07.05.2020 14:11

                Srovnávání bankovní krize na Islandu s dnešní, je totální nepochooení situace
                Velkamedvědice
              •  
                07.05.2020 14:06

                Argumentace morálním hazardem není namístě. Zachráníte-li někoho, kdo se topí, protože se protrhla přehrada, pak tím nevytvoříte nebezpečí, že bude následně nadměrně riskovat tím, že se bude snažit přeplavat kanál La Manche. Je přece rozdíl mezi zachráněním někoho, kdo si sám způsobil aktivně svůj problém a zachráněním někoho, kdo byl zasažen nepředvídatelnou událostí, kterou nijak nevyvolal. V prvním případě si zahráváte s morálním hazardem, ve druhém ne. A i kdyby měla současná záchrana vést k riziku uplatnění morálního hazardu, tak tahle cena je přijatelná. Pokud ekonomiku nezachráníte, nebudete riskovat morální hazard, ale to je asi tak všechno co vám zbude. Navíc i morální hazard je řešitelným problémem. Když se do obtíží dostanou jednotlivé firmy v různém čase jenom protože spoléhali na to, že budou zachráněny, pak zachráněny nebudou, protože pád jednotlivých nezodpovědných firem, spoléhajících na záchranu ekonomiku neohrozí. Island pro mě není v této vážné situaci relevantním argumentem. Celý svět není Island. A
                Richard Fuld
                •  
                  07.05.2020 14:19

                  A co jiného je jako zachraňování knajp a restaurací za peníze daňových poplatníků v zemi, kde je snad největší koncentrace knajp a restaurací v Mléčné dráze? Vždyť snad většina těch podniků je dlouhodobě ve ztrátě. To samé OSVČ švarcáci. Tady jako stát zachraňuje ilegální systém? A různí prodejci gumiček do vlasů a spol. Kdyby to v tomhle státě vypadalo nějak normálně v tom podnikatelském prostředí, tak neřeknu ani slovo.
                  Ten, který tančí s papoušky
                  •  
                    07.05.2020 15:07

                    Tak jinak. Pokud stát zachrání banky, které bezhlavě "investovaly" do amerického hypotéčního harampádí, pak s tímto je zcela jistě spojen morální hazard a ty banky měly být zestátněny a pak znovu privatizovány. Pokud ale zachraňujete subjekty, na které dopadla koronakrize, kterou nezavinili ani nevyvolali, pak riziko morálního hazardu vnímám jako zcela marginální.
                    Richard Fuld
                  •  
                    07.05.2020 14:36

                    Kdyz už nejsi v lebce schopen pochopit, že stát zachranuje i výplaty zaměstnanců, vypiš jak strasne stát ty hospody zachranuje člověče.. To že ty nechodis na ibedy ci pivo je fuk
                    Velkamedvědice
          • naprostý souhlas
            07.05.2020 8:12

            Podnikáš a nemáš rezervu na pár měsíců? :-) !? Tak nepodnikej! Protože kdykoliv se může stát cokoliv ne jenom corona. Po měsíci nemáš už žádné peníze? Tak musíš jít pracovat do zemědělství, nebo tam, kde zoufale hledají lidi. Nechápu, proč by ti měl někdo platit a ty budeš ležet doma? za co? Všude chybí lidi, nikdo nechce dělat. Zedník si diktuje podmínky a chce větší peníze než vysokoškolák. Společnost se musí vrátit k normálu. Jednou se to musí stát a jakékoliv oddalování bude mít vždy horší konec. Stát nemá peníze? Musí propustit všechny nepotřebné darmošlapy a prodat majetek o který se stejně neumí starat. Všude kde je stát vlastníkem je problém.
            oradapoisson
            • Re: naprostý souhlas
              07.05.2020 12:27

              A proč se navážet jen do podnikatelů? Co takhle... jsi zaměstnanec a nemáš rezervu na pár měsíců? Tak nebuď zaměstnanec! Kdykoliv můžeš přijít o práci nebo se může stát cokoliv. A jdi pěkně podnikat nebo pracovat do zemědělství. Ale jinak souhlas, čím menší stát a menší zásahy státu do ekonomiky, tím líp. Ale to už v socialistické Evropě není reálné. Pravice nide reálně neexistuje, to že se tak někdo snaží nazývat nic neznamená...
              qwer
              •  
                07.05.2020 14:11

                Přesně tak! Když zkrachuje cestovka, nic se nestane, pokud její propuštění zaměstnanci a majitel mají v rezervě peníze, za které mohou několik měsíců žít. Lidi to bez cestování určitou dobu přežijí také. No a po té buď cestovka začne fungovat znovu a nabere lidi zpět, nebo ne a ti lidé si snad najdou práci jinde. Nějaké dopady bude mít krize určitě. Jde o to, aby byly co nejmenší.
                Richard Fuld
              • platí to naprosto pro všechny i pro tebe
                07.05.2020 12:46

                nemáš rezervu a jsi bez peněz? tak tady neseď a nepiš příspěvky. Jdi sázet špenát :-). Jsi zaměstnanec a nemáš žádné peníze? tak si je půjč a najdi si ještě jednu práci, pokud tě ta tvoje neuživí. Nebo si rozšiř vzdělání a najdi si jinou práci. Vážení: dnes není nikdo nikde totálně nasazený, každý má možnost najít si práci na základě svojí vlastní vůle. Ale chceš jezdit v audině, mít super byt a jezdit po dovolených a výletech? chceš mít kolo za dvěstětisíc dres a každý den novou fotku na fb jak si užíváš? aby tě všichni dávali palce? To něco stojí a ty na to nemáš? Nemáš rezervu, protože všechno prožereš a hned rozhážeš? žiješ si nad poměry? Tak nebreč, líto mi tě není. To samé platí i pro firmy, hlavně pro firmy STBureše. Ty by bez dotací zdechly nato tata :-). Na co takové firmy, které nejsou schopny bez dotací fungovat? Stát by neměl nic nikomu rozdávat zadarmo, zvlášť, když si na to půjčuje. Pomoc může dostat pouze ten, kdo se ocitl v opravdové nouzi bez vlastního zavinění.
                oradapoisson
                • Re: platí to naprosto pro všechny i pro tebe
                  07.05.2020 14:22

                  Tyhle ty moralisty miluji. Co je Vám po tom, jak kdo žije? Každý si žije po svém. Kdyby všichni spořili a utráceli jen za to nejnutnější, všechno si doma vyrobili a vypěstovali, tak ještě dnes budeme žít v poměrech doby kamenné. Díky bohu, že nemalý podíl populace je rozhazovačný a nebojí se ani zadlužit. Bez těchto lidí bychom se my, co pro ty lidi produkujeme, měli moc špatně. Podmínkou prosperity je spotřeba, životní úroveň není dána velikostí úspor na kontě, ale úrovní spotřeby. Ať žije konzumní společnost! Děkujeme všem, kdo se neostýchají pořádně utrácet. Huráááá na nákupy. Rezervy tvořte až když Vás už nenapadá, za co byste chtěli své peníze utratit. :-) Jedině tak budeme všichni (producenti i spotřebitelé) prosperovat a mít se dobře. Mentalita šetření je mentalitou reálné chudoby. Peníze se musí točit, produkce se musí spotřebovat, ne ležet ve skladech a na skládkách.
                  Richard Fuld
                  • Hele moralisto
                    09.05.2020 19:34

                    se svejma prachama si dělej co chceš. Mě je opravdu absolutně jedno jak kdo žije. Mě je opravdu totálně jedno, kolik si půjčí. Mě je neuvěřitelně jedno co si koupí. Mě je neskutečně jedno, jestli má rezervu, nebo ne. Ale VADÍ mě, chce peníze od státu. A vadí mě to proto, že to jsou i moje peníze. vadí mě, že platím daně a z nich dostává někdo peníze bez práce. To mě vadí. Tak si počkej ještě chvilku a potom si to povíme :-).
                    oradapoisson
                    • Re: Hele moralisto
                      12.05.2020 11:16

                      Tady nejde o daně, které platíte. Stát si na pomoc lidem bez práce, nebo bez možnosti podnikat, samozřejmě půjčí od bank úplně nové peníze. Nebojte z Vašich daní to platit nebude. :-) Naštěstí takovou možnost stát má. Může pomoci, aniž by to někdo musel platit. :-) A s inflací na mě nechoďte. V současnosti budeme rádi, pokud se vyhneme deflaci. A i kdyby nějaká ta inflace přišla, pořád je to cena, kterou se za odvrácení hluboké a dlouhé krize vyplatí "zaplatit".
                      Richard Fuld
Aktuální komentáře
02.06.2020
22:06Wall Street zakončila v plusu, dařilo se ropným titulům
17:58Doba exotických valuací
17:29Summary: Německá pomoc pro Lufthansu a automobilky  
17:17Eurodolar sahá po 1,1200 a další výrazné zisky pro korunu. Praha nejvýš od začátku koronakrize  
16:41Skupině PPF stoupl loni čistý zisk o 16 procent na 26,7 mld. Kč
16:16Franklin Templeton: EU přináší komplexní fiskální záchranný balíček
16:12Komise chce desetinásobně navýšit společný zdravotní a krizový fond
14:50Stará ekonomika ztrácí svoje místo v hlavních indexech
12:38Avast si už myslí na místo v benchmarku, podpořila jej karanténa
11:53Pozvánka na webinář: ETF. Jak je využít ve svém portfoliu
11:15Bloomberg: Sázka na čínské spotřebitele se obrací proti nejbohatšímu Čechovi
10:33Petr Dufek: Ekonomiku táhly dolů slabé investice
10:02Euro přerušilo postup, akciím se daří dál. Zprávy náladu nekazí  
9:12Rozbřesk: Česko s historicky nejvyšším deficitem rozpočtu, středoevropské měny před zasedáním ECB dále posilují
9:12Česká ekonomika klesla méně, než ukázala první data
8:48Sev.en Energy získala těžební společnost Blackhawk Mining z USA
8:47Evropské burzy mohou otevřít růstem. Přijdou zpřesněná data z české ekonomiky  
8:25Další uvolnění zahrne akce do 500 lidí a plnější divadla
8:17Trump dle zdrojů nemá na výběr v případě obchodní dohody s Čínou
5:54Komodity v hledáčku: OPEC+, ropa, zlato, plyn a káva

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00Wizz Air Holdings Plc (03/20 Q4)
13:00Campbell Soup Co (04/20 Q3)
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM v nevýrobním sektoru
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m