Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Proč z trhu mizí levná auta?

Víkendář: Proč z trhu mizí levná auta?

02.01.2021 13:34
Autor: Redakce, Patria.cz

V USA se prodává mnoho značek aut, od SUV až po sedany, některá z nich jsou hodně drahá, jiná jsou dostupnější. Podle CNBC ale z trhu úplně mizí jedna skupina vozů – ty vyloženě levné. Proč by tomu tak mělo být?

V USA je za levný vůz považován takový, jehož cena se pohybuje pod 20 000 dolarů. Následující tabulka ukazuje, jak se vyvíjel podíl takových aut na celkových prodejích. V letech 2013–2015 tvořily více než pětinu prodaných vozů, pak začal jejich podíl znatelně klesat a letos by se měl pohybovat pod 10 %. Jinak řečeno, zatímco před několika lety byl každý pátý prodaný vůz levný, nyní to je každý desátý:
graf 1
Zdroj: CNBC, Youtube

CNBC ve výletu do historie poukazoval na to, že první výroba aut byla drahá, změnili to lidé jako Henry Ford, kteří zavedli výrobní linky. Díky nim se produkce aut výrazně zlepšila. V Evropě se výrobci také snažili o nabídku „lidového auta“, které by si mohli dovolit i ti, kteří nedosahovali vysokých příjmů CNBC v této souvislosti poukázala i na skutečnost, že tato snaha dala vzniknout rovněž názvu automobilky Volkswagen.

Automobilky se dlouho držely strategie prodeje spolehlivých vozů, které si mohly dovolit široké masy lidí. Platilo to o autech od Fordu Mustang až po VW Brouk. I japonským automobilkám se podařilo penetrovat americký trh částečně proto, že z této strategie dokázaly vytěžit maximum. Dnes se do kategorie levných vozů v USA řadí zejména ty menší a pár vozů střední třídy. 

Podle CNBC mají automobilky v podstatě dvojí volbu: Buď budou prodávat menší počet vozů za vyšší ceny, nebo velký počet aut za ceny nízké a s nízkými maržemi. Tato strategie je ale riziková, protože i malé změny na trhu mohou poslat zisky do záporných čísel. Automobilky se to snaží řešit i tak, že nabízejí levnější a dražší verze stejných modelů s tím, že i dražší mají řadu součástek stejných jako ty levnější. Příkladem může být Ford Mustang, jehož cena začíná kolem 25 000 dolarů, ale ty nejdražší verze se prodávají kolem 90 000 dolarů.

Celkově ovšem nastává popsaný odklon od levnějších vozů, a to se dotýká zejména mladých lidí. Právě oni jsou totiž tou skupinou zákazníků, která tato auta kupuje nejvíce. A pro automobilky jde o skupinu důležitou. Nedisponuje sice velkou kupní silou, ale zase má před sebou dlouhou řadu let dalších nákupů aut. A je tak možné získat si u těchto lidí prvním nakoupeným vozem věrnost značce. Takže i značky jako BMW nyní nabízejí levnější modely, kterými si chtějí získat mladší zákazníky.

Tyson Jominy z J.D.Power pro CNBC uvedl, že automobilky v současnosti čelí riziku, že mladí lidé si auto nikdy nekoupí a místo toho se budou spoléhat třeba na služby Uberu. Nebo budou čekat řadu let, než si auto pořídí. Co se ale vlastně stalo v roce 2018, kdy se podíl levnějších vozů znatelně propadl? CNBC tvrdí, že velký podíl na prodejích levných vozů měla Toyota Camry a Honda Accord. Jde o vozy blížící se střední třídě, které se ale díky slevám prodávaly dost levně. V roce 2018 Toyota i Honda představily nové modely, které se již prodávaly nad úrovní 20 000 dolarů. A pak je tu ještě jeden faktor, který lze shrnout do pouhých tří písmen: SUV.

Podíl SUV na celkových prodejích dosahoval v roce 2009 necelých 30 %, o deset let později to bylo už více než 50 %. Podle CNBC je milují spotřebitelé i výrobci. Ti totiž těží z toho, že SUV se vyrábí na stejných platformách jako běžné vozy, ale v průměru mají znatelně vyšší ceny. Patrné je to například z porovnání Fordu Fiesta a Fordu EcoSport. Posledně jmenovaný se oproti Fiestě prodává za více než 4 500 dolarů, i když obě auta sdílejí stejnou platformu. Proč jsou spotřebitelé ochotni platit za SUV vyšší ceny? „Cítí, že dostávají více,“ míní CNBC. Mají totiž obvykle větší vnitřní prostor a jsou „flexibilnější“.

Stephanie Brinley z IHS Markit k tomu dodala, že i mladí dnes vykazují menší ochotu kupovat základní verze modelů. Jsou totiž „méně trpěliví“ a chtějí všechno hned, včetně nových technologií, které se do automobilů dávají. Musí ale také samozřejmě zaplatit více, a to se projevuje na růstu počtu aut kupovaných na úvěr. Následující graf ukazuje podíl dlouhodobých úvěrů financujících nákup nového vozu na celkovém počtu finančních kontraktů v USA:
graf 2
Zdroj: CNBC, Youtube

 

Čtěte více:

Průmyslové výrobě v Německu pomohl růst prodeje automobilů
07.12.2020 9:22
Průmyslová výroba v Německu v říjnu meziměsíčně vzrostla o 3,2 procent...
Prodej aut v EU v listopadu klesl o 12 procent
17.12.2020 9:15
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v listopadu kvůli...
Propad evropského automobilového trhu nekončí (komentář analytika)
17.12.2020 9:40
Po nadějném září přišel slabší říjen a ještě slabší listopad, kdy regi...
EY: Globální automobilový průmysl ve třetím čtvrtletí oživil
23.12.2020 13:48
Globální automobilový průmysl se ve třetím čtvrtletí vrátil do blízko...
Příští rok by mohla být dominantní pozice Tesly v Číně ohrožena
29.12.2020 15:51
Tesla zakončuje svůj první rok prodejů čínských automobilů vedoucím po...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
27.12.2025
17:08Korinek: Naše děti už pravděpodobně nezažijí stejný trh práce jako my
12:30Trumpova dohoda nestačí: Čína dál brzdí americký přístup k vzácným zeminám
8:42Víkendář: Proč se svět vzdal toho, co tak dobře fungovalo?
26.12.2025
22:02Wall Street po Vánocích v klidu: nízké objemy, mírně pozitivní sentiment  
17:44Naše ekonomika směrem k udržitelné rovnováze?
15:14Perly týdne: Magické číslo a datová centra ve vesmíru
13:11Nvidia rozjíždí velkou hru: licencuje technologii Groq a získává jeho špičkové manažery
11:06Historický růst drahých kovů: Proč zlato a stříbro lámou rekordy?
7:46Investiční výhled 2026: Dluhy dlouho nejsou problém... Až najednou ano  
25.12.2025
20:42Investiční fórum: Kam v roce 2026 úspěšně investovat? Experti nabídnou své tipy 7. ledna
17:17Česká ekonomika v regionálním kontextu a v příštím roce
15:11Jak Buffett měnil pohled na investice a co se změní po jeho odchodu z čela Berkshire Hathaway
10:41Investiční výhled 2026: Dopad cel na trhy bohatě kompenzovala vlna nadšení z AI  
24.12.2025
17:17Návratnost amerického trhu v příštím roce
15:15Zlato dnes historicky poprvé prolomilo 4500 dolarů za unci. Na rekordech stříbro i platina
12:15Nová fáze trhu podle Goldman Sachs: Horké valuace, AI boom a vyšší volatilita  
11:25Jak trhy (ne)obchodují přes vánoční svátky a přelom roku? Přinášíme přehled
8:52Investiční výhled Patria Finance: Pět klíčových témat pro rok 2026  
23.12.2025
22:03Nvidia v čele růstu, Čína znovu ve hře, aneb AI příběh pokračuje  
17:16Míří na trh další překvapení?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    Nebyla nalezena žádná data