Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rozbřesk: Dluh zemí eurozóny překonal 97 % HDP

Rozbřesk: Dluh zemí eurozóny překonal 97 % HDP

22.01.2021 9:07
Autor: Jan Bureš & Petr Dufek, Patria Finance a ČSOB Finanční trhy

Pandemie koronaviru se výrazně podepsala na hospodaření zemí EU a vedla k dalšímu zadlužování. Není to vlastně nic překvapivého, nicméně teprve včera se trhy měly možnost seznámit s kompletními výsledky za třetí kvartál zveřejněnými Eurostatem. Na průběžných číslech je jasně vidět, jak silně se na hospodaření jednotlivých států podepsala jarní vlna i podzimní oživení. Ještě na začátku roku se schodek rozpočtů zemí eurozóny pohyboval pod hranicí tří procent, nicméně už ve druhém kvartále se zečtyřnásobil. S oživením ve třetím čtvrtletí přišlo i relativní zlepšení a zmenšení schodku na necelých 6 %. Tyto deficity se automaticky propisují i do vývoje dluhu, který se v případě eurozóny dostal na konci třetího kvartálu nad úroveň 93 % HDP.

Samozřejmě jsou to „jen“ relativní čísla, takže odrážejí i propad jmenovatele v podobě nominálního HDP, nicméně svoji vypovídací schopnost nepochybně mají. Navíc zdaleka totiž nejde jen o HDP, protože nominální dluh jako takový se v tomto čase zvýšil v meziročním srovnání o 943 mld. eur. Je to dokonce více než v časech finanční krize po pádu banky Lehman Brothers. A vzhledem k tomu, že návrat k normálu zůstává stále ještě vzdálený, s takto vysokým dluhem se trhy budou muset naučit žít. Nakonec jim v tom úspěšně napomáhá ECB, která funguje jako největší věřitel jednotlivých států a jak vyplývá z jejího včerejšího jednání, hodlá v této úspěšné politice dál pokračovat. Ve svých portfoliích už má mimochodem bondy za 3,7 bilionů eur, z nichž větší část tvoří právě dluhopisy jednotlivých členských zemí.

Nejvíce zadluženými zeměmi eurozóny zůstávají Řecko, Itálie a Portugalsko. Dluh té první na konci třetího čtvrtletí dosáhl dvojnásobku ročního HDP (přesně to bylo 199,9 %), Itálie zase poprvé překonala hranici 150 % (154,2 %) a Portugalsko 130 % metu (130,8 %). „Klub“ zemí s dluhem přesahujícím sto procent HDP se za poslední rok rozrostl z pěti na sedm a asi nemá smysl dodávat, že do něj patří i druhá největší země platící eurem – Francie, která se mimochodem podílela na onom zmíněném biliónovém navýšení dluhu nejvíce.

A jak si v tomto dluhovém víru vedla ČR? Její dluh rovněž svižně rostl a dostal se za hranici 38 % HDP, tedy na úroveň, kde byl naposledy v roce 2016. V meziročním srovnání její relativní zadlužení vzrostlo sedmým nejpomalejším tempem a je tak čtvrtou nejméně zadluženou zemí EU.

TRHY

Koruna v průběhu včerejšího obchodování úspěšně zdolala metu 26,10 EUR/CZK a zakončila den jen těsně pod ní. Zprávy o prodloužení domácího nouzového stavu, který umožňuje zachovávat vysokou míru restrikcí, ji nijak neovlivnily, a česká měna se spíše soustředila na dění v zahraničí. Hlavní událostí dnešního dne bude nepochybně zveřejnění indexů nákupních manažerů v eurozóně, které naznačí, jak se dařilo ekonomice eurozóny – a především pak Německa – na začátku roku.

V zásadě velmi nudné zasedání ECB včera euru nedokázalo nijak ublížit – spíše naopak. Prezidentka ECB na adresu silnějšího eura pouze uvedla, že banka jej (pouze) monitoruje s ohledem na to, že by silnější měna mohla mít negativní vliv na inflaci.

Dnes dopoledne nicméně mohou být býčí choutky eura nabourány lednovými reporty podnikatelských nálad (PMI) ve Francii a Německu, respektive v celé eurozóně. Na jednu stranu evropští manažeři mohli ocenit, že se podařilo dotáhnou do konce brexit, ale na straně druhé jistý pesimismus mohlo přinést protažení lockdownů napříč západní Evropou. Zajímavé bude sledovat, jak se zimní vlna pandemie podepisuje především na německém indexu PMI v průmyslu, který se dosud držel velmi vysoko.


Čtěte více:

Důvěra investorů v ekonomiku eurozóny se díky očkování zvýšila
11.01.2021 13:43
Důvěra investorů v ekonomiku eurozóny se v lednu vyšplhala na nejvyšší...
Banky v eurozóně zpřísní v 1Q přístup k úvěrům, firmám chybí bilion eur
20.01.2021 13:43
Banky eurozóny v prvním čtvrtletí pravděpodobně dále zpřísní přístup k...
Inflace v EU v prosinci mírně vzrostla, dosáhla 0,3 procenta
20.01.2021 11:27
Meziroční míra inflace v Evropské unii v prosinci vzrostla proti list...
ECB po minulém stimulu podle očekávání sazby nemění
21.01.2021 13:57
Evropská centrální banka dnes podle očekávání úrokové sazby nezměnila...

Váš názor
  • Maastrichtska kriteria
    22.01.2021 10:27

    A co povinnost 60% pro umožnění vstupu do EU? Co je to za spolek, který požaduje po nově příchozích něco, co stávající členové mohou beztrestně porušovat? Co se nehodí do krámu, před tím hlavu do písku a co se hodí, řeší se sankcemi a Evropským soudem. Pěkné to "evropské hodnoty".....
    g5
    • g5
      22.01.2021 17:18

      Ptám se po páté, proč píšeš zase pod jiným nickem, stydíš se za své názory??
      Velkamedvědice
    • Re: Maastrichtska kriteria
      22.01.2021 12:32

      Radši se ptejte, co je to za nesmyslné kritérium, když jej značná část zemí není schopna dodržet. :-) Všechny tyhle maastrichtské hranice jsou vycucané z palce a nemají žádné ekonomické opodstatnění. Je to prostě čirý nesmysl, zvláště pak těch 60%, kam jednoduše jednou v budoucnosti dorazí nevyhnutelně úplně všichni. :-)
      Richard Fuld
    • Maastrichtská kriteria
      22.01.2021 10:55

      Máš úplnou pravdu. Ale tlak voličů na rozdávání je tak obrovský, že každý, kdo by chtěl maastrichtská kriteria dodržovat, by padl ve volbách. To je ta stinná stránka nenažraných hloupýcvh a líných voličů.
      Pracovitý Prosecký
      • Re: Maastrichtská kriteria
        22.01.2021 12:34

        Ale kdepak. Ti voliči nejsou hloupí. Hloupý je nápad limitovat státní dluhy nějakými hranicemi určenými v % HDP. To jediné je zde hloupé.
        Richard Fuld
        •  
          23.01.2021 7:29

          No nevím, pokud by ty dluhy byly taková hitparáda, proč je tedy ECB musí odkupovat (státní dluhopisy)....kdo by kupoval dluhopisy jihu Evropy? Politici jsou schopni voličovi slábit cokoliv.....tak tedy pro lékařům nedát dvacetinásobek průměrného platu, učitelovi desetinásobek.....přeci stát se může neomezeně zadlužit....proč si tedy nemáme plnit sny???
          abc1
      • Re: Maastrichtská kriteria
        22.01.2021 11:56

        Myslíte snad někdo, že dluh 200% někdo někdy splatí? A teď si představte, že mnozí naši politici, pokud se dostanou do vlády, chtějí vstoupit do tohoto, až po uši zadluženého spolku eurozóny a přijmout Euro. Buď, jsou na hlavu, nebo mají jiné důvody, které skrývají.
        Drahokoupil
        •  
          22.01.2021 12:44

          A proč by proboha státy své státní dluhy splácely? Vždyť to je úplný nesmysl. A taky to ani nejde. :-)
          Richard Fuld
        •  
          22.01.2021 12:00

          Nesplati, ale konec (vše má svůj konec) bude horší než v nejhorším hororu.
          g5
          •  
            22.01.2021 12:37

            Zbytečné strašení. Vy jste ukázka toho, že lidé mají strach z neznámého. Pro Vás je zjevně problematika státního dluhu tím, co neznáte. Chápu tedy, že Vy se toho bojíte. :-) Ale proč tím strašíte ostatní?
            Richard Fuld
            •  
              22.01.2021 13:03

              Ale to není strašení. Vy nevíte, co vyvolává neplacení dluhů? Násilí. V mezinarodnim měřítku bývá řešením válka s prerozdelenim území a zbidacenim lidí.
              g5
              •  
                22.01.2021 13:14

                Omlouvám se za mé nepřesné vyjádření. Samozřejmě to, že se státní dluhy nesplácí neznamená, že by státy přestaly své státní dluhy refinancovat. Splácení státních je nesmyslem v tom ohledu, že by absolutní výše státního dluhu začala klesat. Refinancování státních dluhů by samozřejmě běželo dál, takže žádné války z tohoto důvodu zřejmě očekávat nelze. Státní dluhy by pouze rostly donekonečna, aniž by docházelo k tomu, že v době splatnosti nebyly splaceny novými půjčenými penězi (tedy refinancovány). Jediným omezením pro tento systém je riziko vysoké cenové inflace (myšleno ve vztahu ke spotřebnímu koši). V tomto směru omezení tempa růstu státních dluhů samozřejmě plně respektuji.
                Richard Fuld
                • Richarde,
                  23.01.2021 8:46

                  to je v pohodě. Byť jsme občas jiného názoru, jsem rád že jej můžeme oba vyjadřovat. Piš dále, co si myslíš. Za mě palec nahoru.
                  g5
                •  
                  22.01.2021 17:16

                  jé to je dobrý, tady se potkali dva trolící strojky a trolí se navzájem :D Jinak co se týká dluhů, je jasný, že už překročili strop a není o tyto dluhy zájem. Ve velkým nakupují jen centrální banky a ještě museli vymyslet ECB, aby tam další biliony EUR schovali. Zadlužení je dobré vždy jen do určité míry. Ať už osob, firem, nebo států. A státy už to většinou dost přepískly ;-)
                  lunatic with skateboard
  • 97% HDP by samo o sobě nebylo tak špatné
    22.01.2021 10:22

    Veřejný dluh 97% by sám o sobě nebyl zase tak tragický, kdyby měl smysl. Ve skutečnosti jsme ale zachraňovali firmy, z nichž velká část stejěn nepřežije a snažili se stimulovat poptávku měnovou a fiskální expanzí v situaci, kdy je nabídka uměle omezená a peníze nemají kam téct. Celé to bylo k ničemu. Ještě zřetelnější to bude na konci tohoto roku.
    Pracovitý Prosecký
    • Re: 97% HDP by samo o sobě nebylo tak špatné
      22.01.2021 12:50

      A jaké lepší využití těch peněz, než právě na záchranu těch firem byste si vlastně představoval? Šlo o to, aby v pandemii nezačala ekonomika kolabovat a to jinak, než záchranou těch firem nezajistíte. Až pandemie pomine bude dost času na to, aby se podpora firem ukončila a ekonomika se novým podmínkám přizpůsobila. Pokud byste nechal toto přizpůsobování na dobu pandemie, dopadlo by to katastroficky. Když půjdete lovit ryby, taky se nevrhnete do moře, když je rozbouřené. Prostě počkáte až se uklidní.
      Richard Fuld
    • Re: 97% HDP by samo o sobě nebylo tak špatné
      22.01.2021 10:28

      a ty tomu věříš, že bude nějaký očistec? Aspoň u nás se podívej na vládu, zpětně vymýšlí nové programy na záchranu všech podnikatelů.....nikdo nesmí skončit, tak se prostě na to půjčí....pro šilerovou to není problém, chlubila se že má dohodu s Rusnokem, že ČNB v případě potřeby bude dluhopisy nakupovat...
      abc1
      •  
        22.01.2021 11:24

        Bohužel, máš pravdu. Když před čtvrt stoletím přicházeli naši zaměstnanci o práci díky špatně vládní privatizační politice (např. Poldi Kladno, Cukrovary aj.), všichni skončili na Úřadech práce aniž by je napadlo, natahovat ruku směrem ke státu za jeho privatizační slendrian.
        g5
        •  
          22.01.2021 17:21

          no tak firmy tehdy končili hlavně proto, že byly nekonkurenceschopné na volném trhu, měly produkt o který nikdo neměl zájem a obrovskou přezaměstnanost. Hned jak se objevili v rybníce štiky, tak líní kapři měli smůlu. Kdo se velmi rychle nepřizpůsobil, tak skončil. A to je správně. Někdy záchrana smysl nemá. ;-)
          lunatic with skateboard
      • Když nebudeme tvořit HDP a budeme jen
        22.01.2021 10:56

        Když budeme jen rozdávat a žádný HDP nebude vznikat, jak dlouho to může vydržet? Tři roky? Až doženeme Řecko? I bez eura?
        Pracovitý Prosecký
        • Re: Když nebudeme tvořit HDP a budeme jen
          22.01.2021 12:47

          Vy máte pocti, že toto hrozí? Pokud by se už k tomuto schylovalo, pak ekonomika si s tímto problémem vždy automaticky a včas poradí. Růstem cen. Takže těm co budou dostávat peníze za nic, budou stejně k ničemu, protože si za ně nebudou mít co koupit. A tak jim nezbyde nic, jiného, než aby začali zase pracovat.
          Richard Fuld
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Stitch Fix Inc (01/21 Q2, Aft-mkt)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y