Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Blokáda Suezu přerůstá v obchodní krizi

Blokáda Suezu přerůstá v obchodní krizi

26.03.2021 15:46, aktualizováno: 26.3. 16:08
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Vyproštění obří kontejnerové lodi Ever Given blokující Suezský průplav bude trvat déle, než se původně očekávalo, a může to způsobit narušení globálních dodavatelských řetězců od ropy přes zemědělské komodity až po automobily. Blokáda Suezského průplavu by mohla podle analytiků společnosti Moody's ovlivnit deset až 15 procent světové kontejnerové dopravy.

Vysvobodit více než 200 000 tunovou loď o délce čtyř fotbalových hřišť stále pevně zaklíněnou napříč důležité námořní obchodní cesty bude vyžadovat zhruba týden práce, možná ještě déle, uvedli lidé obeznámení s touto záležitostí. Zpočátku se přitom očekávalo, že to bude trvat jen pár dnů. Incident v Suezu tak může zhoršit logistické problémy Evropy - zrušené plavby, nedostatek kontejnerů i vyšší sazby za přepravné.

"Vysoká spotřebitelská a průmyslová poptávka, celosvětový nedostatek kontejnerů a nízká spolehlivost služeb přepravních společností způsobily, že dodavatelské řetězce může snadno zasáhnout i malý vnější otřes," uvedli analytici Moody's. "V tomto kontextu nemohlo být načasování incidentu horší," dodali.

Více než 80% světového obchodu podle objemu se přepravuje po moři a toto narušení ještě navýší náklady v dodavatelském řetězci o miliardy dolarů. Celosvětově se podle S&P Global Platts zvýšily průměrné náklady na přepravu 40 stop dlouhého kontejneru z 1 040 dolarů v červnu na 4 570 dolarů k 1. březnu. Tyto výdaje by se brzy mohly promítnout do vyšších cen pro spotřebitele, což by zvýšilo tlak na rostoucí inflaci. Přitom zvýšení spotřebitelských cen bylo pro Wall Street černým scénářem – ta se již nyní obává, že by prudký nárůst cen přiměl Federální rezervní systém zvýšit úrokové sazby dříve, než se očekávalo.

„V tuto chvíli zůstává mnoho těchto nákladů v dodavatelských řetězcích,“ uvedl Chris Rogers, analytik společnosti S&P Global Panjiva. „Myslím ale, že je nevyhnutelné, aby se posunuly na spotřebitele - bude to jen nějakou dobu trvat,“ dodal.

Kromě toho hrozí evropským firmám spoléhajícím se na stálý tok asijského dovozu další zpoždění. Mezi zasaženými firmami je i švédský nábytkářský gigant Ikea či výrobcem žlutých buldozerů Caterpillar. Ikea uvedla, že zvažuje všechny možnosti zajištění dostupnosti svých produktů, zatímco společnost Caterpillar údajně zvažuje, že v případě potřeby přepraví produkty vzduchem.

Společnost Seabay International Freight Forwarding, která zpracovává čínské zboží prodávané na platformách, jako je Amazon.com, má podle majitele Marka Ma na lodích 20 až 30 kontejnerů, které čekají na proplutí zablokovaným kanálem. "Pokud se jej nepodaří zprůchodnit do týdne, bude to hrozné," řekl Ma. "Přepravní poplatky se opět zvýší. Výrobky budou mít zpoždění, kontejnery se nebudou moci vrátit do Číny a my nebudeme moci doručit více zboží.“

Nejvíce blokáda podle analytiků zasáhne evropský zpracovatelský a automobilový průmysl. Vysvětlují to tím, že tato odvětví fungují na principu dodávek just-in-time, což znamená, že součástky jsou dodány ve chvíli, kdy je odběratel potřebuje, takže je nemusí nikde skladovat. "I kdyby se tato situace rychle vyřešila, nejde se vyhnout zácpám v přístavech a zpožděním v už tak omezeném dodavatelském řetězci," uvedla Moody's. Firmy už před tímto incidentem bojovaly s přetížením dodavatelských řetězců kvůli boomu online nákupů souvisejících s pandemií, předpisy proti Covid-19 a nedostatkem pracovní síly v přístavech, což všechno zpomaluje dodání některých produktů.

Zatímco A.P.Moller-Maersk a Hapag-Lloyd uvažují o posílání lodí okolo Afriky, Ma ze společnosti Seabay o této objížďce pochybuje kvůli rizikům spojeným s neznámými cestami a delší dobou přepravy. "Co kdyby se kanál podařilo obnovit za osm až deset dní? Ztratily byste tak ještě více času,“ řekl.

Cesta kolem jihoafrického mysu Dobré naděje by k cestě přidala dalších 9000 kilometrů a sedm až 12 dnů navíc oproti běžné trase, přičemž náklady na palivo pro supertanker dodávající ropu ze Středního východu do Evropy by činily zhruba 300 000 dolarů. Zprostředkovatelé lodní dopravy uvádějí, že obchodníci s ropou stále častěji najímají tankery s náhradní možností plavby podél Afriky, pokud by se blokáda měla protáhnout. Plavidla, která cestují prázdná, aby načerpala ropu v severozápadní Evropě, by se mohla zpozdit, což by mohlo donutit vývozce z tohoto regionu hledat alternativní přepravce.

Suezem ročně propluje 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a obecně jím proudí asi 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje. Loni touto vodní cestou proplulo 19.000 lodí, což je přes 50 plavidel denně. Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty v celosvětovém obchodě vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113,1 miliardy Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a na 4,5 miliardy dolarů v opačném směru.

Zdroj: Bloomberg, ČTK, CNN




 
 
 
 

Čtěte více:

Na globální obchod s potravinami dopadá krize kontejnerů
02.02.2021 15:27
Potraviny se hromadí, ale na špatných místech, protože přepravci přepr...
Maersk se loučí s loděmi poháněnými výhradně fosilními palivy
17.02.2021 13:03
Dánská společnost A.P. Moller-Maersk, která je největším kontejnerovým...
Víkendář: Šéf Airbusu o budoucnosti letecké dopravy
20.03.2021 9:00
Jak často nyní létáte? To byla první otázka, kterou Der Spiegel položi...
Letecká doprava stále na JIPce
23.03.2021 5:46
Situace v letecké dopravě se zlepšuje, ale stále přepravujeme asi o 50...

Váš názor
  •  
    29.03.2021 9:56

    Klidně ho můžou zasypat. Ropy už nebude třeba, elektřina je v každé zásuvce:)))
    štíreček
  •  
    27.03.2021 19:14

    Nechápu proč tam nepošlou pár silných lodí, které by ji vytáhli?
    Démon
    •  
      29.03.2021 10:14

      Tak asi není nejlepší nápad tu loď rozlomit, spíš jde o to ji vytáhnout nepoškozenou.
      ..
    •  
      27.03.2021 19:37

      Přece je to nenapadlo, to je snad pochopitelné, ne? ;) Mám zprávy, že stahují nápady z celého světa. Doufejme, že tvůj post bude ten target!!!!
      indurain
  •  
    26.03.2021 19:44

    https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 /// https://www.vesselfinder.com/news/20486-UPDATE-6-on-Suez-Canal-Blocked-by-Ever-Given-Refloating-attepts-continue /// 60 dalších takových čeká ve frontě, za 3 dny zdržení, hm pár triček to nebude, a taky je to dobré pro představu srovnání s emisemi aut https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-lodi-nemecko.A161021_113945_automoto_vok
    Mudr.c
  •  
    26.03.2021 18:22

    co tak sleduju akcie přepravců, tak dnes celkem vyskočili nahoru. Na jednu stranu na probíhajících kontraktech nabalují ztráty, na druhou stranu to může opravdu zahejbat s cenama za námořní přepravu v budoucnosti výrazně nahoru. Já pár těch parníků mám, tak doufám, že ceny nahoru půjdou :-)
    lunatic with skateboard
Aktuální komentáře
17.09.2025
22:01Fed snížil sazby, trhy ale reagovaly vlažně  
22:00Komentář Jana Čermáka: Fed doručil jestřábí redukci sazeb
20:15Fed snížil sazby. Letos ještě dvakrát? Výnos dluhopisů klesá, eurodolar nad 1,1900, Wall Street v klidu
17:19Vysílá zlato klasický signál strachu?
17:19Co se očekává od výsledků Coltu?  
16:35Alibaba těží z domácího růstu AI sektoru, zatímco čínský regulátor omezuje Nvidii
15:00Traders Talk: Fed, zlato i čínské akcie. Kde hledat příležitosti?
13:57WTO: AI by mohla výrazně podpořit obchod, přináší však také rizika
13:23Švédská Verisure plánuje největší evropské IPO za poslední roky, vybrat chce přes 3 miliardy eur
11:22Stopka pro Nvidii. Čína zakázala svým společnostem nakupovat její čipy
11:07Před Fedem je na trzích klid. Co večer sledovat především?  
10:37Comeback čínského techu: společnosti těží z důvěry v AI
10:34Evropské firmy se chystají na další výpadky dodávek kovů vzácných zemin z Číny
10:11Japonský vývoz v srpnu opět klesl, export do USA zůstává pod tlakem kvůli clům
9:25GEVORKYAN hlásí za první letošní pololetí dvouciferný růst a ambiciózní výhled do roku 2030
9:02Rozbřesk: Odliv z amerických aktiv po nástupu Trumpa zatím nebyl výrazný
8:47GEVORKYAN expanduje, Dukovany mohou mít problém najít odborníky a EU zaostává  
6:06Cohen: Americké hospodářství stále světovou jedničkou, USA si ale mohou některé věci pokazit
16.09.2025
17:14Ředění v eurozóně a francouzské dluhy
15:28Čipová omezení Čínu nebrzdí. UBS sází na dva lídry v monetizaci AI

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - CPI, y/y
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba