Německá automobilka se pokusí prorazit na asijských trzích za pomoci své české součásti Škoda Auto. Právě do ní vkládá největší výrobce aut v Evropě naděje, napsala agentura Bloomberg. Škoda v polovině března oznámila, že do roku 2025 chce v Indii prodávat 100.000 aut ročně, což by bylo zhruba devětkrát tolik, co tam prodala v loňském roce. A přes Indii se zaměří na další asijské trhy.
Volkswagen má s některými mladými trhy dlouhodobě problémy, nedaří se mu tam prosadit se tak, aby získal náskok před asijskými rivaly. Škoda, která je ze značek vyrábějících pro masový trh nejziskovější součástí skupiny , si proto uvolňuje peníze na investice nejen v Indii, ale i v dalších zemích jihovýchodní Asie. Předseda představenstva Škody Thomas Schäfer v rozhovoru s Bloombergem řekl, že mladoboleslavská automobilka se proto i víc zaměří na elektromobily.
Škoda upravila své aktivity v Indii, kde odvolala spolupráci s místní firmou Tata Motors. Brzy by měla rozhodnout, kde v jihovýchodní Asii postaví svou novou továrnu. "Na mladých trzích vidíme obrovský růstový potenciál," řekl Schäfer, který se šéfem Škody stal v srpnu loňského roku. "Na dobré cestě jsme v rozhovorech v zemích, jako je Vietnam," dodal.
Volkswagen už se v minulosti snažil důrazněji proniknout na mladé trhy a uspět tam, výsledky jsou ale zatím rozpačité. Povedlo se mu to zatím jen v Číně a Brazílii. Předchozí projekty na výrobu levných aut nebo na spojení s místními partnery nedopadly nejlépe. Ze spolupráce s firmou Tata Motors, která vlastní značku Jaguar Land Rover, sešlo v roce 2017, když nedosáhl zamýšlené úspory nákladů. Úspěch v jihovýchodní Asii, Rusku a na severu Afriky by Škodě mohl pomoci déle vytvářet výnosy z technologie spalovacích motorů, a ty pak využít k financování přechodu k výrobě elektrických aut v Evropě, což je její hlavní trh.
Rozhodnutí o výstavbě závodu v jihovýchodní Asii by mohlo padnout letos, rozhovory na toto téma do určité míry zkomplikovala pandemie a s ní související omezení pro cestování. V jihovýchodní Asii se prosadily automobilky hlavně z Japonska a Jižní Koreje.
Automobily Škoda se prodávají levněji než auta značky , avšak sdílejí klíčovou výrobní technologii. Zatímco značky Audi a , které patří do skupiny , konkurují luxusním značkám firem Mercedes-Benz či , Škoda se zaměřuje na zákazníky francouzských rivalů a jihokorejské automobilky Hyundai.
Škoda svou nabídku aut v Indii upravila tak, aby v ní byly zastoupeny nové sedany a sportovně-užitkový vůz (SUV) Kushaq. Na indickém trhu, kterému dominují značky Maruti Suzuki a Hyundai, Škoda loni prodala jen něco přes 10.000 aut. "Teď máme k dispozici tu správnou strategii, správný tým a ty správné produkty, abychom v Indii mohli růst," poznamenal Schäfer. Závod v indické Púně má podle něj potenciál dosáhnout výrobní kapacity 250.000 aut. V tomto závodě se vyrábějí také auta značky .
Foto: Škoda Auto