Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co čeká trh od Uberu a co od Lyftu?

Co čeká trh od Uberu a co od Lyftu?

08.09.2021 17:39

Nejlepší akcií pro rok 2022 je podle Morgan Stanley Uber. Nevím, co si analytici banky myslí o Lyftu, ale třeba Morningstar se domnívá, že podhodnocený je i on. Jeho férovou hodnotu totiž společnost odhaduje na 63 dolarů. Podívejme se dnes na něj a srovnejme jej v některých valuačních ohledech s Uberem.

1. Zaměstnanci nebo ne? U Lyftu Morningstar obsáhle píše, jak se v USA a hlavně v Kalifornii vyvíjí spory ohledně toho, zda lidé pracující pro podobné společnosti budou jejich zaměstnanci, či jejich smluvními „dodavateli“. Jde v tuhle chvíli o jeden z dominantních příběhů a Morningstar míní, že vše může nakonec v Kalifornii skončit u oněch smluvních vztahů. A navíc vše potrvá dlouho, což může vytvořit prostor, aby Lyft a spol. v jiných státech jednali o vytvoření pro ně relativně příznivého legislativního rámce.

2. Valuační srovnání – riziko a beta: Jak je na tom Lyft z hlediska valuace? Podívejme se nejdříve na riziko a požadovanou návratnost. Beta Lyftu (měřítko systematického rizika) se na konci roku 2020 zvedla z hodnot kolem 1,5 na současných 2,28. To je notný skok, který výrazně zvedá požadovanou návratnost a následně snižuje současnou hodnotu volného toku hotovosti. Včera jsem přitom poukazoval na to, že podobným skokem prošel Uber, a to z úrovní něco nad jednou na úrovně kolem 1,5. Takže tam, kde Lyft začal, Uber skončil.

Celkově by tedy toto měřítko naznačovalo, že Uber je znatelně méně rizikový. A v neposlední řadě – pokud by onen rizikový skok v betě byl jen přechodným jevem, hodnota obou akcií by výrazně vzrostla i bez změn v očekávaném toku hotovosti. K tomu bych podotknul, že v odhadech hodnoty (kalkulacích požadované návratnosti) bychom měli používat betu odhadovanou pro budoucnost. Když píšu, že beta vzrostla, hovoříme o historických číslech, které mohou, ale nemusí být vodítkem pro budoucnost.

Někdo by tak mohl například z fleku říci, že ony skoky jsou irelevantní a ve svých odhadech by používal hodnoty před skokem. A nebo třeba ještě nižší, pokud by byl přesvědčen, že rizikovost těchto firem bude v budoucnu naopak znatelně nižší. I na straně rizika a požadované návratnosti tak jde o odhady budoucnosti stejně, jako tomu je u očekávaného toku hotovosti.

3. Co ospravedlní kapitalizaci? Lyft má nyní kapitalizaci ve výši 16,9 miliard dolarů a s uvedenou betou 2,28 by u něj požadovaná návratnost dosahovala 13,77 %. Pokud budu stejně jako včera u Uberu předpokládat, že firma po deseti letech najede na stabilní 5% růst, tak tuto kapitalizaci ospravedlní například následující scénář vývoje volného toku hotovosti FCF (to, co zbude po investicích):
1

Lyft by tedy na ospravedlnění současné kapitalizace musel do deseti let generovat FCF kolem 3 miliard dolarů (nyní je v záporu již před investicemi, tedy na úrovni provozního cash flow, stejně jako Uber). Včera jsme přitom u Uberu viděli, že jeho kapitalizaci ve výši 76 miliard dolarů by ospravedlnil nájezd na FCF něco nad 5 miliardami. Proč musí Lyft vydělávat více než polovinu na to, aby ospravedlnil kapitalizaci, která je jen pětinová? Odpověď je jednoduchá – má mnohem vyšší požadovanou návratnost/rizikovost (čímž se vracíme zpět k oné betě).

4. (Ne)smyslné úvahy? Pro demonstraci síly toho, co dokáže beta, riziko a požadovaná návratnost: Dejme tomu, že bychom u Lyftu počítali s tím, že onen skok bety na 2,28 je skutečně irelevantní a naopak relevantní pro budoucnost je beta kolem 1,5. Firmě by na ospravedlnění současné kapitalizace pak stačilo jen, aby do deseti let začala generovat necelých 1,3 miliard dolarů. Tedy méně než polovinu toho, co bylo uvedeno výše. Podobná mechanika samozřejmě funguje u Uberu.

Čtenář by se mohl ptát, nakolik jsou podobné úvahy o betě, požadované návratnosti a podobně relevantní. Pokud velká část trhu a investorů používá „standardní“ valuační přístup, kdy (i) odhaduje požadovanou návratnost právě na základě bety a (ii) touto návratností pak diskontuje očekávaný tok hotovosti na současnou hodnotu, pak odpověď zní, že notně. Pokud by velká část trhu u těchto akcií dala hlavně na příběhy, popřípadě podpořené nějakými valuačními, či spíše naceňovacími násobky, tak jen málo.


Čtěte více:

O akcie čínské Didi je v USA zájem, firma získala víc, než čekala
30.06.2021 17:23
Čínská společnost Didi Global dnes informovala, že získala z primární ...
Akcie DiDi odpisují 30 % po zásahu čínského regulátora
06.07.2021 11:09
Akcie společnosti Didi Global se v pre-marketu propadly poté, co čínsk...
Uber navzdory zdvojnásobení tržeb zůstal ve ztrátě
05.08.2021 9:07
Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber po prudkém propadu ...
Akcie pro rok 2022
07.09.2021 17:45
Na CNBC před pár dny rozebírali top doporučení pro rok 2022 od Morgan ...

Váš názor
  •  
    08.09.2021 21:52

    Uber možná neprávem řadím mezi bubliny. Trvale ztrátový. Připodobnil bych to k triviální šabloně s jinak trvale ztrátovým projektem Čapí hnízdo, za který se zaručil Agrofert. Pro Uber mít v zádech prioritního akcionáře jako Google je pak pro financující ústavy dostatečná záruka dělat dvojité přemety s trojitým vrutem a zainteresovanost udržet či dokonce zvýšit. /// Pomáhá tomuto šlendriánu svým principem existence QE. Pomáhá tomu politické rozhodnutí elektrifikace osobních aut. Je pouze otázkou času, kdy flotily autopůjčoven budou ve velkém revitalizovat vozový park bateriovým směrem (s dotací nebo pod sankcí), kdy Uber/Lyft/celý sektor bude také revitalizovat vozový park (s dotací nebo daňovou úlevou případně obojím) apod.
    Mudr.c
Aktuální komentáře
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data