Americký akciový trh je na horní hranici pokrizového koridoru, míří na něj další americká elektromobilka. Jiná má být elektrickou obdobou Ferrari. Proč odmítá jít cestou solárních a větrných elektráren? A jaká jsou nyní nejpopulárnější sázky na finančních trzích?
Ropné společnosti a posun k obnovitelnosti: Generální ředitel Chevronu Mike Wirth hovořil na CNBC o strategii své společnosti v době, kdy sílí snahy o odklon od fosilních paliv a posun směrem k obnovitelným energiím. Wirth řekl, že vedení jeho společnosti se rozhodlo, že nepůjde cestou investic do větrných a solárních elektráren. Protože jde již o saturované odvětví, ve kterém se pohybuje hodně kapitálu a jeho návratnost klesá.
Chevron by tak podle svého ředitele nebyl schopen investicemi do větrných a solárních elektráren vytvářet potřebnou hodnotu. Namísto toho vyplácí vysoké dividendy a nechává na akcionářích, zda je využijí například k tomu, aby sázeli stromy, či sami investovali do solárních firem. ale investuje do projektů „zeleného vodíku“. Tedy do výroby vodíku s využitím obnovitelných energií, jeho skladování a následného využití pro výrobu elektrické energie. Na tomto projektu spolupracuje s Mitsubishi a Wirth míní, že zelený vodík bude v budoucnu hrát v energetice významnou roli.
Na horní hranici koridoru: tvrdí, že americké akcie se nyní nachází na horní hranici koridoru, ve kterém se pohybují po finanční krizi roku 2008. Trendový růst přitom dosahuje 12,5 % ročně:
Zdroj: Twitter
Elektroferrari: John Murphy pokrývá automobilky v a na CNBC hovořil o konkurenceschopnosti společnosti Lucid Motors. Ta se uchází o významné místo na trhu s elektromobily a podle analytika je její síla mimo jiné v tom, kolik mil jsou její vozy schopny ujet na 1 kWh elektrické energie. Ukazuje se totiž, že to je 4,5 – 5 mil na 1 kWh, zatímco u Tesly jsou standardem asi 4 kWh a jiné elektromobily se pohybují blízko 3 mil na 1 kWh.
Lucid má podle analytika technologicky vyspělé vozy, což je mimo jiné odrazem toho, jací lidé pro něj pracují a jaké mají zkušenosti. Tuto společnost charakterizuje jako Ferrari mezi společnostmi vyrábějícími elektromobily, cílovou cenu má nastavenu na 30 dolarů. Murphy také míní, že v tuto chvíli není jasné, kdo bude na tomto trhu technologickým vítězem.
Na závěr byl analytik tázán na to, zda nemůže vyrovnat výhodu v dojezdu popsanou v úvodu. Murphy odpověděl, že velká pozornost je obvykle věnována kapacitě baterií a tomu, jak budou klesat jejich výrobní náklady a kdy se díky tomu stanou elektromobily cenově plně porovnatelné s vozy se spalovacími motory. Významný tématem je ale i to, jak efektivně dovede pohon elektromobilu využít energii skladovanou v bateriích. Právě u Lucidu je tento faktor podle analytika významný a umožňuje mu dosahovat delšího dojezdu s podobnými bateriemi, či stejného dojezdu s bateriemi menšími.
O něco málo méně drahé: v následujícím grafu srovnává vývoj PE na americkém trhu s PE očištěným o amortizaci nehmotných aktiv. Tato aktiva hrají v rozvahách a podnikání firem stále větší roli a zatímco v devadesátých letech se obě PE téměř nelišila, postupně se mezi nimi vytvořila určitá mezera. BofA to komentuje s tím, že podle upraveného PE se akcie nezdají být tak drahé a konkrétní rozdíl představuje asi dva body – neupravené PE nyní dosahuje hodnoty 22,2 a upravené 20,3.

Rivian na trh: Elektromobilitě se věnuje i Yahoo Finance, konkrétně společnosti Rivian, která jako první vyrobila elektrotruck. Měl by mít dojezd 300 mil na jedno nabití baterie. Podle Yahoo Finance Rivian již vyplnil žádost o vstup na akciový trh, takže jeho IPO by mohlo být ohlášeno ještě do konce letošního roku.

Zdroj: Youtube
Yahoo Finance poukazuje na to, že do Rivianu již investovaly společnosti jako , či a také T.Rowe Price. přitom chce prodávat svůj vlastní elektrický truck a je tudíž otázka, nakolik mu může Rivian brát tržní potenciál.
Nejnatlačenější sázky: Podle posledního průzkumu BofA jsou americké technologie stále nejpopulárnějšími akciovými sázkami. Na druhém místě se v září drží ESG investice, na třetím krátké pozice na čínských akciích, na čtvrtém dlouhé pozice na bitcoinu:

Zdroj: Twitter