Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Proč kolabují dodavatelské řetězce

Proč kolabují dodavatelské řetězce

16.11.2021 10:38

Dodavatelský řetězec je jako Rorschachův test - každý ekonomický analytik v něm vidí obraz odrážející vlastní, předem utvořené představy. To je svým způsobem nevyhnutelné, neboť každého uvtáří jiné vzdělání, zkušenosti i předsudky. Nicméně některé pozorované obrazce jsou věrohodnější než ty ostatní.

Vezměme si následující vzorek. Jason Furman, kdysi hlavní ekonomický poradce amerického prezidenta Baracka Obamy, a Lawrence H. Summers, bývalý ministr financí USA, mají za to, že jádrem dnešního problému dodavatelských řetězců je nadměrná poptávka. Podle Furmana se jedná o nesnáze „vyšší třídy“, odrážející silnou ekonomiku. „Prvotním hříchem“ byl americký záchranný plán, který nabídl až příliš štědrou podporu v podobě peněz vyplácených přímo americkým domácnostem.

John Tamny ze zpravodajského serveru RealClearMarkets se domnívá, že za problémem dodavatelských řetězců stojí „centrální plánování“. Kdyby administrativa prezidenta Joea Bidena neposílala pokyny přístavům, všechno by vyřešil volný trh. A Podle Awiho Federgruena, profesora managementu na obchodní fakultě Kolumbijské univerzity, způsobuje potíže neefektivita, kterou lze napravit usilovnější prací a schopností dokázat víc i s málem.

Názory ekonomů pod drobnohledem

Žádná z těchto interpretací ale pod drobnohledem neobstojí. Výklad o nadměrné poptávce se rozpadá už na první pohled. Vždyť zboží není nedostatek. Před americkými přístavy právě teď čekají lodě naložené zbožím (o 30 milionech tun) a další jsou na cestě. Ani výrobní ceny se příliš nezvýšily. Za velkým podílem „inflace“ stojí ceny energií (zčásti vlivem zotavení z pandemického propadu) a ojetých osobních i nákladních vozů a dalšího použitého zboží, po němž je poptávka kvůli nedostatku polovodičů postihujícího automobilky.

Ani tento konkrétní nedostatek přitom není důsledkem „nadměrné poptávky“. Výrobci čipů během pandemie očekávali větší změnu ve skladbě poptávky (tedy odklon od automobilů k domácím spotřebičům), než k jakému skutečně došlo. Teď je jednoho typu čipů přespříliš a druhého naopak málo.

Co se týče kritiky „centrálního plánování“, ta se dala od jistých kruhů očekávat. Zdůrazňuje, že všechno by bylo prima, jen kdyby se do toho Bidenova administrativa nemotala. Pravdou je, že Bidenova intervence spočívala v pouhé výzvě přístavům, aby se na vykládce lodí pracovalo „24 hodin sedm dní v týdnu“. A dá se čekat, že tento nápad, už přístavům také přišel na mysl.

Až příliš efektivní

Upozornění na „efektivitu“ je už blíže k realitě, až na to, že potíž není v tom, že efektivita je chabá, nýbrž že je jí přespříliš. Přesněji řečeno, extrémní efektivita současných globálních dodavatelských řetězců je zároveň i jejich fatálním nedostatkem. Dobře provozované přístavy jsou vzorem vysokého výkonu a nízkých nákladů. Zahrnují mimo jiné také doky, železniční překladiště, manipulační prostory pro kamiony a stroje pro překládku těžkých nákladů, které zvládnou očekávaný provoz. Vytvářet kapacity nad spočítané rezervy by bylo plýtváním.

Za normálních okolností se přebytečné kapacity nevyužijí a nepřináší žádné výnosy, naproti tomu úroky z dluhu na výstavbu se splácet musí. Efektivní provozovatelé proto časem přebytečnou kapacitu minimalizují a ponechávají si jen doky a stroje, které pracují na plné obrátky. Působivý úspěch globálních dodavatelských řetězců (až doposud) odrážel neoblomné fungování tohoto pravidla.

Během pandemického propadu zůstala značná část kapacit amerických přístavů krátce nevyužitá. Když se zastavila výroba a kontejnerové lodě kotvily v asijských přístavech, vršily americké kamiony v přístavech prázdné kontejnery čekající na odvoz zpět do Asie. Pak se ale poptávka zotavila a výroba znovu začala, dokonce zrychlila, neboť domácnosti přesměrovaly příjmy ze služeb do zboží. Začaly se opět objevovat lodě přivážející zboží. A objevil se nový problém. K vyložení plných kontejnerů byl zapotřebí prostor. Podle zpráv v tisku už ale byly sklady i prostranství pro skladování plné prázdných kontejnerů. Navíc ani nákladní vozy s již prázdnými kontejnery je nemohly vyložit, a tím pádem naložit ty nové.

A tak náklad leží a čeká. Dočasná řešení (například skládání prázdných kontejnerů do větší výšky) mohou pomoci jen do určité míry. V delším výhledu lze budovat nové doky a železnice. To všechno ale vyžaduje čas, pozemky (jež, jak se ukazuje, není snadné najít) a těžkou techniku, která se sama musí odněkud dopravit, pravděpodobně lodí.

Dodavatelský řetězec je celý ekosystém, biofyzická entita. Vyžaduje neustálé hladké fungování všech svých částí. Výpadky se nedotýkají jen jednoho článku a ani je nelze spravit jednoduchým zvýšením cen či poplatků nebo nějakou urychlenou změnou postupů. Naopak se přelévají napříč soustavou, která je zbudována konkrétním způsobem. Zhroucení jedné části tak může vést ke zhroucení celku.

Dusící se Minotaurus

Ekonom (a budoucí řecký ministr financí) Janis Varufakis ve své pozoruhodné knize Globální Minotaurus z roku 2011 přirovnal Spojené státy k této bájné příšeře, která žila v labyrintu, z něhož nikdo, kdo do něj vstoupil, nedokázal vyjít. Americká ekonomika už 40 let přijímá spotřební zboží vyráběné v Japonsku, Jižní Koreji, Číně a dalších zemích. K vykrmování tohoto nenasytného Minotaura vybudoval svět celosvětový labyrint přístavů, lodí, dalších přístavů, skladů, odkladných ploch, silnic a železnic.

Pak jednoho dne Minotaurus onemocněl a jedno jídlo vynechal. Dalšího dne to chtěl dohnat spořádáním čtyř pokrmů, leč zjistil, že nemá dost široký hltan, aby mu všechno prošlo do žaludku. Teď tedy Minotaurus sedí, bezmocně se dusí a doufá, že se mu potrava, která mu uvízla v krku, uvolní. Pokud se tak nestane, následky budou vážné. Kdyby Thésea napadlo, že může netvora takto zadusit, býval by snad nepotřeboval ani Ariadnu, ani její meč a ani její klubko.

Autor: James K. Galbraith, profesor na Texaské univerzitě v Austinu, byl v roce 2015 poradcem řeckého ministerstva financí.

Copyright: Project Syndicate, 2021.
www.project-syndicate.org


 
 

Čtěte více:

Problémy v dodavatelských řetězcích - případ amerických přístavů
01.11.2021 15:13
Ekonom Tim Taylor na stránkách The Conversable Economist tvrdí, že výb...
Problémy dodavatelských řetězců: Je to nejhorší už za námi?
05.11.2021 6:04
Společnosti, investory i tvůrce politik trápí prodlevy v přístavech, r...
Přechodnost inflace, narušené vertikály a případ maxima dvou kontejnerů
05.11.2021 17:39
O tenzích a úzkých hrdlech ve výrobních řetězcích globální ekonomiky t...

Váš názor
  •  
    16.11.2021 11:49

    to se stane, kdyz kazdy politik (kterym muze byt i Pepek Vyskoč) zacne kecat do businessu,,,, kdyby nic nedelali, nic by nezkazili,,, a kdyz se neco deje spatne, tak se o tom napise pojednani (viz, tento nevim co rikajici clanek), kde se normalni clovek chyta za hlavu a rika si, jestli by nebylo to vsechno lepsi nechat pod kontrolou farmaru a tovarniku, oni by se uz postarali sami ...
    keksa
  •  
    16.11.2021 11:29

    Zajímavý a v mnoha ohledech logický pohled na věc. Snaha o maximální nákladovou efektivitu v globální logistice vedla k odbourání jakékoliv nadbytečné (= v krátkém období nevyužitelné) kapacity. Kontejnery, přístavy, lodě, vlaky a kamiony tak vytvořily gordický uzel, jehož rozpletení nebude snadné. Skoro bych si myslel (i když jsem příznivce trhu), že by tu nějaký centrální zásah (koordinace) mohl pomoci. I když nebude optimální (a třeba i chybný), tak alespoň udá směr a věci se budou dít koordinovaně.
    Knight
Aktuální komentáře
24.01.2022
6:02Akcie a dluhopisy nečeká v letošním roce nic dobrého, varují stratégové BofA
23.01.2022
15:04Proč téměř nikdo netušil, že přijde inflace?
9:06Víkendář: Nové technologie a budoucnost bankovnictví
22.01.2022
15:08Nobelovka a Harvard vynalezly perpetuum mobile na peníze
9:11Víkendář: Po sto letech přišla změna, kterou stále neumíme plně vysvětlit
21.01.2022
22:03Trhy končí týden na vlně špatných zpráv  
17:40Co udělá zvedání sazeb s nejdůležitější proměnnou na finančních trzích?
17:24Peníze míří do bezpečí, akcie však propad přerušují  
16:14Fixace drobných investorů na memy je kletbou, uvádí výzkum Morgan Stanley
15:09Ceny za přepravu nákladu po moři zůstanou zřejmě vysoké i letos, píše Bloomberg
14:31Dennisova strategie želv. Jak nechat emoce na břehu a skočit na trend. Staňte se mistry tradingu!
12:46Analytik k výsledkům Netflixu: Slabý plánovaný počet nových uživatelů strhává akcie dolů  
12:30Perly týdne: Konec strategie 60/40, Netflix má zlaté časy za sebou a realitní výjimečnost Itálie
11:14Na americký výplach navazuje Evropa. Přijde před víkendem aspoň konsolidace?  
10:51Dolar nahoru, Čína ve stále stejném kruhu. Co ještě říká stratég z BBH?
10:49Bitcoin zamířil hluboko pod 40 000 dolarů. Vzal mu Fed vítr z plachet?
10:26Intel plánuje utratit 20 miliard dolarů na 'Silicon Heartland'. Investovat velké sumy do výroby čip ale chce i gigant TSMC či Samsung
10:19Vlajkový projekt Rio Tinto u ledu. Srbsko stoplo největší lithný důl v Evropě
9:16Rozbřesk: Česko na konci roku asi překonalo očekávání ČNB, automotive má však k normálu daleko
8:57Netflix zklamal počtem nových uživatelů a varuje před zesilující konkurencí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Halliburton Co (12/21 Q4, Bef-mkt)
International Business Machines Corp (12/21 Q4, Aft-mkt)
7:00Koninklijke Philips NV (12/21 Q4)
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu