Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Mobilní trh v České Republice (V): Místo, kde chtějí společnosti být

Mobilní trh v České Republice (V): Místo, kde chtějí společnosti být

08.09.2003 12:31
Autor: 

V minulých článcích jsme popsali pozici jednotlivých operátorů na domácím trhu mobilních telekomunikací. Na samém začátku této série článků jsme přitom konstatovali, že toto odvětví je zajímavé nejen pro akcionáře telekomunikačních titulů, ale i pro ekonomy, pro které toto odvětví představuje příležitost pro analýzu oligopolního typu trhu se všemi aspekty, kterými je tento často charakterizován (např. možné cenové války, či naopak implicitně a někdy i explicitně dohodnuté společné chování, možné cenové vedení nejsilnějším na trhu, strategické hry atd.).

Skutečnosti uvedené v minulých článcích mohou poskytnout i náhled do, mezi ekonomickými teoretiky populární, diskuse o tom, zda na finanční výsledky společnosti má větší vliv externí prostředí (tj. dané odvětví, popř. makroekonomické prostředí, tímto se zabývá tzv. industrial oranization), nebo její vnitřní slabé a silné stránky.

Co se týče domácího odvětví mobilních telekomunikací, považujeme ho za poměrně velice atraktivní z hlediska společností v něm operujících:

1. Vyjednávací síla dodavatelů je poměrně nízká jak na straně opex (operačních nákladů), tak capex (technologie, infrastruktura, IT). První je z velké části dáno velikostí operátorů vzhledem k celkové velikosti dané ekonomiky a jejich většiny dodavatelů, druhé stavem, v jakém je celosvětově poptávka po produktech odvětví výrobců telekomunikačních zařízení (např. Ericsson, Alcatel, Motorola).

2. Vyjednávací síla zákazníků se liší v jednotlivých segmentech, zatímco v segmentu větších korporací může být relativně větší, roztříštěnost ostatních poskytuje pouze minimální sílu pro „vyjednávání“ a omezuje se tak na akce typu protestů a petic ve výjimečných případech. Také se domníváme, že by konkurenci znatelně prospěla přenositelnost mobilního čísla (MNP).

3. Možnost substituce při dané definici trhu v podstatě neexistuje, nejbližší je samozřejmě komunikace přes fixní linky, která je ale právě díky nástupu a popularitě mobilní telefonie v útlumu.

4. Možnost příchodu nového operátora – bariéra vstupu. Toto téma je na delší diskusi, krátce řečeno je ale pravděpodobnost tohoto vstupu díky prudce klesající marginální rentabilitě kapitálu v odvětví (i když z relativně vysoké úrovně) poměrně velmi malá (i když se nedá vyloučit, vliv by měl např. i MNP).

5. Bariéra výstupu – do určité míry do atraktivity odvětví promlouvá i obtížnost výstupu z něj, která je do značné míry dána kapitálovou intenzitou (která je zde relativě vyšší) dané produkce/poskytování služby.

6. Intenzita konkurence mezi stávajícími operátory:

* Cenová – I když zejména Oskar, a v poslední době i T-Mobile mají tendenci k snižování tarifů, o agresivitě, či dokonce cenových válkách se tu rozhodně mluvit nedá. V souvislosti s cenami je ovšem důležité upozornit na většinou častou relativní složitost jednotlivých tarifních programů a jejich v některých případech příliš velký počet – pro vyhodnocení toho, u kterého operátora by měl daný zákazník nejnižší celkový výdaj za volání a další služby by již byl potřeba jednodušší optimalizační prográmek.

* Necenová konkurence, jako:

- marketing, výdaje na získávání nových zákazníků, udržení stávajících
- nové produkty
- atraktivita stávajících produktů (vnímaná kvalita) také většinou nepředstavuje extrémně složitý faktor ztěžující operátorům jejich existenci

7. Jako poslední se dá mezi uvedené externí faktory na úrovni odvětví zařadit možná regulace, včetně dohledu a nařízení ÚOHS. Ta je v současné době omezena téměř výhradně na propojovací poplatky, to se ovšem může změnit.

Připomeňme, že obecně je za trh mobilních telekomunikací s největší intenzitou konkurence považována Velká Británie (podobně jako např. energetika – Britové ve srovnání s kontinentální Evropou asi mají vůbec větši sklony k tomu deregulovat, privatizovat a přísně střežit monopolní a kartelové praktiky na trzích, které k tomu mají blízko).

Celkově se dá domácí trh považovat za velmi atraktivní, což potvrzují i data o návratnosti kapitálu prvních dvou operátorů (bohužel údaje z rozvahy na kalkulaci pro Oskara k dispozici nejsou). Tyto ukazuje následující graf, včetně srovnání s (konsolidovanou) návratností kapitálu Českého Telecomu, reflektující zejména ziskovost provozu pevných linek. Ziskovost je u něho tlačena dolů jednak velkou mírou substituce mobilními telekomunikačními službami (3) a velkým objemem „vynucených“ investic v minulých letech (7). tyto faktory více než vyvažují sílu společnosti danou jejím post-monopolním statutem a relativně stále slabou pozicí alternativních operátorů.


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Na grafu je mimo zmiňované zajímavá další důležitá věc – přes nižší návratnost na celkový kapitál (nezobrazeno) dosahuje T-Mobile CR vyšší ROE. Důvodem je jeho zadlužení - využití daňového štítu z odpočitatelnosti úrokových nákladů, který více než vyváží zmiňovaný nižší ROIC.

V následujícím článku se podíváme na volby a implementace strategie společností v odvětví.

Jiří Soustružník

Předchozí díly ze série o mobilním trhu v ČR:
Mobilní trh v České Republice (IV): Kdo je tedy vítěz?
Mobilní trh v České Republice (III): Proč má jeden víc?
Mobilní trh v České Republice (II): Kdo má víc?
Mobilní trh v České Republice (I): Rozděl a …


Váš názor
  • Přenositelnost mobilního čísla
    08.09.2003 14:11

    Myslel jsem, že mne šálí zrak, podobný návrh jsem od žádného analytika ještě dosud neviděl. No, naštěstí, pro operátory, nasmůlu pro zákazníky, EU s ničím podobným dosud nepřišla a úhoz má prozatím plné ruce práce s tím dokázat, že jdou dost evropští. Představa, že si někdo vyzkouší tarif Českého mobilu, zůstane mu původní číslo... to by byl začátek skutečné cenové války. Momentálně cenu na trhu určuje lídr, druhý a třetí se staví o určitá procenta pod něj.
    Kozina
    • MNP
      09.09.2003 7:29

      Prenositelnost mobilniho cisla se rozbiha napr. ve Velke Britanii. Jinak tam, kde se diskuse na toto tema jiz rozebehla se operatori brani (neprekvapive a ani ne moc kreativne) tim, ze je to technicky narocne, vyzaduje to investice, ktere by se musely promitnout do koncovych tarifu - zakaznikum by to tedy nakonec uskodilo. A co by asi udelala s celym trhem (tzn. fixni i mobilni telekomunikace) celkova prenositelnost cisla, tj. i mezi fixnim a mobilnim operatorem? Toto je ale asi opravdu hudba vzdalene budoucnosti.
      Jiri Soustruznik
Aktuální komentáře
25.02.2021
5:56Rogoff: Demokratizace trhů je v pořádku, o kryptoměnách rozhodnou vlády
24.02.2021
22:05Powell i dnes odvrátil propady  
17:56Tři rotační témata
17:18Euro za 26 a další strmý nárůst výnosů  
17:01Evropská komise navrhla snížit velkoobchodní roamingové tarify
16:47Investiční tip Repsol: Integrovaný těžař s nízkými náklady  
15:29Těžký měsíc střídají volatilní dny. Update k doporučení Global Clean Energy  
15:11Česká zbrojovka vydává dluhopisy za až čtyři miliardy korun na akvizici Coltu
14:41Bloomberg: Přeprava nákladů zůstává letos jediným světlým bodem pro letectví
14:01Vodafone umístí Vantage Towers na trh ve Frankfurtu do konce března
13:16Biden podepíše dekret, který by mohl zmírnit nedostatek čipů
12:31UBS: Další globální akciová rotace na obzoru?
12:19ČEB, a.s. - Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
11:13Fed, vakcína i data jsou plus, evropské akcie se však zvedají pomalu  
11:12Vláda požádá o delší nouzový stav. Babiš: Protiepidemická opatření se musejí zpřísnit
10:33Hongkong zvýšil daň z obchodování s akciemi a vyvolal výprodeje
10:29AstraZeneca prý ve čtvrtletí nedodá EU ani polovinu z vakcín, které přislíbila. Akcie mírně klesají
9:20Důvěra mezi podnikateli se v únoru zlepšila, spotřebitelé zůstávají skeptičtí
9:19Rozbřesk: Výrobní inflace v ČR prozatím nepropuká
9:01MakroMixér Jana Bureše a Roberta Břešťana II: Zvedne ČNB první ve vyspělém světě sazby? Hostem viceguvernér Marek Mora

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Airbnb Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
Anglo American PLC (Bef-mkt)
Autodesk Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
AXA SA (12/20 Q4)
Best Buy Co Inc (01/21 Q4, Bef-mkt)
Beyond Meat Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
Caesars Entertainment Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
Dell Technologies Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
Domino's Pizza Inc (12/20 Q4, Bef-mkt)
DoorDash Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
First Solar Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
HP Inc (01/21 Q1, Aft-mkt)
Moderna Inc (12/20 Q4, Bef-mkt)
Nikola Corp (12/20 Q4, Aft-mkt)
PG&E Corp (12/20 Q4, Bef-mkt)
Plug Power Inc (12/20 Q4, Bef-mkt)
PowerCell Sweden AB (12/20 Q4)
Safran SA (12/20 Q4, Bef-mkt)
Shake Shack Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
Suez SA (12/20 Q4, Aft-mkt)
Virgin Galactic Holdings Inc (12/20 Q4, Aft-mkt)
VMware Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
Workday Inc (01/21 Q4, Aft-mkt)
7:00Anheuser-Busch InBev SA/NV (12/20 Q4)
7:30Bayer AG (12/20 Q4)
7:30Telefonica SA (12/20 Q4)
7:30Veolia Environnement SA (12/20 Q4)
13:00American Tower Corp (12/20 Q4)
13:00Norwegian Cruise Line Holdings Ltd (12/20 Q4)
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
18:00ASM International NV (12/20 Q4)