Tuzemská tabáková společnost ČR oznámila za třetí čtvrtletí roku meziroční růst konsolidovaných tržeb bez spotřební daně a DPH za prvních devět měsíců roku 2011 ve výši 8,8 miliardy Kč. Při vyloučení vlivu měnového kurzu meziroční růst dosáhl 5,7 procenta. V samotném třetím čtvrtletí roku meziroční nárůst výnosů dosáhl 5,4 procenta na 3,2 miliardy korun, dle ČR zejména díky příznivějším cenám a vyššímu exportu.
Objem domácího odbytu ČR poklesl o 7,0 % v České republice a o 3,3 % na Slovensku. Celkový tržní podíl poklesl o 2,6 procentního bodu v České republice a o 1,6 procentního bodu na Slovensku. V samotném třetím čtvrtletí roku podle údajů agentury ACNielsen celkový podíl firmy na tuzemském trhu poklesl o 2,9 procenta na 51,3 procenta.
„Schopnost společnosti zvýšit tržby cestou cenové politiky a navzdory klesajícímu tržnímu podílu a celkovým dodávkám na trh považujeme za pozitivní. Zároveň ale očekáváme, že toto je již v ceně akcie započteno,“ uvádí analytik Patria Finance Tomáš Tomčány.
Pokles dodávek na tuzemském a slovenském trhu částečně kompenzoval 20,2% nárůst exportu, který se soustředí zejména na sesterské společnosti v rámci koncernu International (PMI).
Mateřský koncern PMI dne 20. října v rámci svých výsledků za 3Q a devět měsíců roku oznámil, že České republice celkový cigaretový trh klesl o 2,3 procenta, dle PMI ovlivněn ještě zvýšením cen cigaret v prvním čtvrtletí roku 2011. Dodávky celého PMI na tuzemský trh pak klesly o 9,1 procenta při poklesu tržního podílu o 3,3 procenta na 44,5 procenta. „Pokles je především odrazem pokračující ztráty podílu v segmentu s nízkou marží, zahrnujícím značky Start, Petra a Sparta. Tento pokles byl částečně kompenzován růstem o 0,2 procenta na celkových 7,2 procenta u značky Marlboro, čemuž pomohlo dubnové uvedení Marlboro Core Flavor a Marlboro Gold Touch, a také růstem o 0,7 procenta na celkových 13,4 procenta u značky Red & White,“ komentovala v říjnu International ve zprávě k výsledkům.
“Navzdory mírnému zlepšeni našich finančních výsledků v důsledku zvýšení prodejních cen v roce 2010 a v prvním pololetí roku 2011, zůstává náš odbyt pod tlakem z důvodu pokračujícího přechodu spotřebitelů k tabáku pro ruční výrobu cigaret a k levným značkám, které nyní představují dvě třetiny celkového trhu v České republice. Nadále se zaměřujeme na zvyšování naší přítomnosti v levném cenovém segmentu a další posilování výkonnosti portfolia našich značek, včetně Red & White, vedoucí značky na českém trhu,” řekl k výsledkům tuzemského ČR András Tövisi, předseda představenstva a generální ředitel společnosti.
(Zdroj: ČR, PMI)