Konírna zámku v Lednici se bude opravovat za téměř půl miliardy, přitom by se to nejspíš zvládlo za méně peněz. Něco tu nehraje. Cena rekonstrukce, ve které se angažuje hejtman Michal Hašek (ČSSD), byla určena dříve, než byla vybrána stavební firma."Zámek hřebců", který je nejstarší dochovanou stavbou lednického areálu, trochu připomíná kauzu středočeského Buštěhradu.
I jeho oprava má být z velké části placena z fondů EU, i o ní se hovoří jako o předražené rekonstrukci a i ji vzal pod ochranitelská křídla hejtman a poslanec. Tentokrát Michal Hašek (ČSSD) z Jihomoravského kraje.
Za rekonstrukci barokní budovy jízdárny z konce 17. století, která zabírá zhruba stejnou plochu jako samotný zámek, kraj zaplatí téměř půl miliardy korun, oprava zámku stála přitom 167 milionů korun. Na rozdíl a zvláštnosti ve výběru firmy poukázalo úterní vydání MF Dnes.
Podle listu bude rekonstrukce lednické jízdárny patrně největší investicí do jedné památky v Česku. Vzhledem k tomu, že má být opravena v bleskovém čase – do října 2013, stavbaři budou utrácet přibližně milion korun denně. Tolik peněz se naposledy utratilo při rekonstrukci Valdštejnského paláce v Praze, dnešního Senátu, připomíná MF Dnes.Na odpovědi kolem předražené rekonstrukce se hejtman příliš nemá. Zakázku si pochvaluje a přidělení téměř půlmiliardové dotace považuje za mimořádný manažerský úspěch.
Oprava jízdárny má stát 496 989 300 korun, z toho 422 milionů zaplatí Evropská unie, zbytek ministerstvo kultury. Cena rekonstrukce přitom byla jasná ještě před výběrovým řízením.
A jaká je Haškova role? Firmu, která zakázku vyhrála, vede podle MF Dnes předseda představenstva OHL Železniční stavitelství Michal Štefl, který byl Haškovým poradcem v jeho obdobě vládní ekonomické rady NERV. Na stavbě se společně s ní bude podílet i IMOS Brno a Unistav.
Radniční opozice v Lednici předražení kritizuje. "Oprava lednického zámku stála 147 milionů, zatímco na jízdárnu je připraveno 500 milionů, ačkoli jde o holé zdi a pár barokních prvků a střecha už je opravená," říká pro MF Dnes Michaela Cibulková, šéfka lednické ODS.
Co nasvědčuje tomu, že by se oprava dala provést za méně peněz? Kromě zmíněného šibeničního termínu a toho, že se o ceně rozhodlo už dávno předtím, než konsorcium vyhrálo zakázku, je cena viditelně vysoká i ve srovnání s jinými památkami a nikdo ji neumí pořádně vysvětlit. Sdružení Multifunkční centrum, které má na starosti opravu, má velké provozní výdaje. Zaměstnává pět lidí včetně programové koordinátorky, přitom začne fungovat až za rok a půl.
Interiéry se opraví zvlášť
Stavba se nakonec neopraví celá, ale pouze dvě z jejích tří částí. Třetí křídlo totiž slouží k bydlení a byty z dotací EU nelze opravovat. Nájemníci by navíc neměli kde bydlet. Cena však i bez opravy třetí části zůstává stejná. A nakonec také fakt, že konsorcium má na starosti asi 85 procent opravy, interiéry se totiž mají opravovat zvlášť.
Haškův mluvčí komentoval zakázku slovy, že opravu urychlí, když se některé činnosti budou moci dělat souběžně. Prodražení vysvětluje údajným problémem se spodní vodou.
A k čemu má jízdárna po rekonstrukci sloužit? Vzniknout tu má informační středisko, kanceláře, přednáškový a výstavní prostor.
![iHNed](/Fotobank/0a763d7e-7be8-475c-97ad-8bee00d38880?width=500&height=523&action=Resize&position=Center)
Související články na IHNED.cz
Buštěhrad, kvůli kterému je Rath ve vazbě, se dělat nebude. Radní zámek vrátí městu
Členka ČSSD: Nabízeli mi 50 tisíc za hlas Haškovi. Druhý muž strany to odmítá
Firma se dvěma manažery ve vazbě. Rathův kraj jí zadal štědré tendry v losovačkách