Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Peloton plný příležitostí

Peloton plný příležitostí

8.6.2012 12:32
Autor: Petr Kováč

Jen málokterý tradiční sport prožívá takové oživení jako cyklistika. Nejde jen o platonickou lásku, ale mnohdy i docela zajímavé příležitosti pro business.

PE Investice

Na konci minulého roku oznámil významný internetový obchodník s cyklo-vybavením Wiggle úmysl otestovat apetit investorů na kapitálovém trhu. Jednalo se tak o alternativu k probíhajícímu tendru na odkup podílu ve společnosti. Z celého procesu nakonec v prosinci 2011 vyšel vítězně private equity fond Bridgepoint, který odkoupil Wiggle za 180 milonů liber v přímém prodeji a žádné IPO se tedy nekonalo. Původní investor – také PE fond Isis Equity Partner, vydělal na své investici z roku 2006 krásný 15tinásobek.

Wiggle je společnost, která vznikla v minulém století jako obchodník s cyklovybavením. V roce 2003 expandovala do dalších oblastí sportovního vybavení, ale především vybudovala webovou stránku v 9 jazycích, pomocí které prodává do více než 80 zemí. Hlavním podkladovým aktivem úspěchu této společnosti je však boom v cyklistice, který má vskutku globální charakter. Wiggle tak čtyřnásobně navýšila svůj obrat za posledních 5 let a to je v težce zkoušeném retailu opravdu unikát.

Media

Slavné závody jako je Tour de France, Giro di Italia, Paris – Roubaix přitahují k televizním obrazovkám ohromující množství televizních diváků po celém světě. V tomto roce rozšířil nabídku pro americké diváky přímý přenos jedné z nejdůležitějších jarních klasik, kdy Tour de Flanders byla živě vysílána na NBC Sport. Mimochodem, prvním přenosem profesionální cyklistiky v americké televizi byl v roce 1971 závod Kolem Lombardie, kde zvítězil, kdo jiný, než největší cyklista všech dob - Eddy Merckx.

V současné době je zájem diváků srovnatelný např. se závody Formule 1. Zatím je systém distribuce financí z přenosových práv poplatný minulosti, kdy rozhodující slovo měli pořadatelé závodů, ale do budoucna se dá počítat se změnou zavedeného modelu.

A televizní diváci se nechávají inspirovat a nasedají na kola. Vedle světa profesionálních cyklistů (který může být normálním vyznavačům cyklistiky poněkud vzdálený) je však inspirací mnoho jmen úspěšných businessmanů, kteří cyklistiku sami aktivně pěstují.

Networking

Cyklistika se tak postupně dostala na vrcholné příčky pomyslného žebříčku popularity sportů s potenciálem pro networking.

Cyklistika se stala součástí celé řady „case studies“ velkého businessu. Stačí si připomenout slavný citát Steva Jobse „The Computer is a Bicycle For Our Minds“, Steve Jobs, a stejně tak jeho nástupce v pozici CEO Applu Tim Cook, byli a jsou nadšenými cyklisty. Nebo třeba Howard Schultz, zakladatel a současný CEO řetězce Starbucks, se rozhodl vrátit do pozice CEO v roce 2007 na tříhodinové vyjížce na kole, na které jeli společně s Michaelem Dellem – zakladatelem společnosti Dell Computers. Lord Norman Foster – jeden z nejslavnějších architektů současnosti přišel na konstrukci střechy zakrývající Wimbledon právě na cyklistické vyjížce.

A s výčtem jmen je možné extenzivně pokračovat: Sir Rocco Forte – vlastník sítě luxusních hotelů nebo celá řada businessmanů z České republiky, kde na prvním místě je možné jmenovat Zdeňka Bakalu, který kromě své aktivní participace na mnohých cyklistických závodech vlastní jeden z nejlepších profesionálních teamů OmegaPharma-QuickStep.

I v českých krajích se celá řada businessmanů identifikovala s tímto sportem – můžeme jmenovat např. Martina Wichterleho z Wikovu, který se prohání na silnicích na kole značky Ridley, právníkla Martina Klimpla z Becker Poliakoff můžete vidět na Treku nebo kole Eddy Merckx, mezi své zájmy uvádí kolo i Ivo Lukačovič, majitel Seznamu. A na projížďce můžete například potkat Zdeňka Tůmu, exguvernéra ČNB na silničním kole Specialized.

A tak se dostáváme k velkému tématu pro opravdové cyklisty, a to je vybavení. Cyklistika skýtá nepřeberné množství možností obdivovat technickou dokonalost stále sofistikovanějších strojů, stále lehčích a designovně propracovaných exemplářů. A možnosti jsou prakticky bez jakýchkoli omezení. Cena rozumného kola se může pohybovat od zhruba 30 tisíc korun až do třeba desetinásobku. Vůbec ale nezmiňuji spoustu možností, jak kolo donekonečna vylepšovat a obměňovat komponenty dle aktuálních technologického vývoje.

Závody pro nadšence

Bez možnosti vyzkoušet krásná kola by vášeň byla méně než poloviční. A příležitostí pro pěstování tohoto sportu ohromným způsobem narůstá. Maratony na horských kolech, ale především na silničních kolech získávají na popularitě a nové závody se objevují jak v tradičních zemích, jako je Francie, Itálie, Rakousko, tak na nových teritoriích jako se USA, Kanada apod. Největším z takovýchto závodů je Cape Argus , který se koná v Kapském městě v Jižní Africe na počátku března. 33000 účastníků si každoročně užívá 110 km spektakulárního okolí Kapského města a přítomnosti profesionálních cyklistů a různých celebrit.

Celebrity a profesionálové však nejsou asi zas tak důležití. Druhý největší závod na světě, který absolvuje „jen“ 25000 cyklistů, se koná ve Švédsku, kde 300kilometrová trasa vede kolem jezera Vatern a postrádá valnou většinu „rušivých elementů“. Je manifestací čisté amatérské cyklistiky. Jede se i v noci, a přestože se závod koná na konci června, teplota po ránu se může nebezpečně přibližovat k nule… Přesto je ale každý rok závod vyprodán během pár dnů. Jak jsem už zmínil, závodů přibývá každý rok a zavedené podniky pracují kontinuálně na vylepšeních. Bezpochyby se ty největší závody staly velkým businessem, ve kterém se točí i docela slušné peníze.

Výčet příležitostí v cyklistice rozhodně není úplný a to snad ani nešlo shrnout všechno do jednoho krátkého textu. Mnohem zájímavější je se případně inspirovat a třeba vyrazit na kole někam ven.


Váš názor
  • PR článek?
    8.6.2012 14:02

    Tohle má být nějaká PR akce? V článcích doporučující oborové investice bývá dobrým zvykem uvádět více než jeden podnik. Navíc je přeci jen trochu nešikovné opomenout propad prodeje sportovního zboží v návaznosti na poklesovou část ekonomického cyklu ;-) Spotřebitele netvoří jen celebrity a profesionálové.
    • Re: PR článek?
      11.6.2012 16:55

      Dovolím si pár poznámek - není to PR na jeden podnik, ale upozornění na trend. - sportovní zboží jde dolů, ale kola a moc ne. mimo jiné proto, že si krizi prožily před nedávnem. - spotřebitelé si rádi přečtou o celebritách, ale jasně že finančně je zajímavej hlavně mass market.
      Pooh
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y