Zavedené japonské značky, které v minulosti kráčely v čele sektoru spotřební elektroniky, se v posledních letech změnily v obry na hliněných nohou. Nekončící série mizerných výsledků a ztráta pozice technologických lídrů v oboru některé akcionáře dohnala k tomu, že tlačí na radikální restrukturalizaci. Jinak prý společnostem (20,49 USD, -1,29%) a Sharp hrozí zánik.
Zatímco Japonce válcuje zahraniční konkurence ztělesněná dvojicí Samsung-Apple, zahraničním akcionářům a věřitelům s managementem upadajících firem došla trpělivost. Naráží však na specifickou korporátní kulturu postavenou na uzavřenosti a osobních vazbách, která brání prosazení nové strategie.
„Sony stojí na křižovatce, na níž se nabízí přesvědčivá korporátní příležitost doplněná dalekosáhlými ekonomickými reformami,“ napsal zakladatel fondu Third Point Daniel Loeb v otevřeném dopise adresovaném výkonnému řediteli Kazuo Hiraiovi. Odkazoval tak na stimulační opatření nové japonské vlády, která slíbila uvolnit měnovou politiku a prozatím dosáhla výrazného oslabení jenu, což by mělo podpořit exportéry. Podle Loeba by společnost měla změnit vlastnickou strukturu své mediální dcery Entertainment.
Loeb, jehož fond v nashromáždil 6,3% balík v hodnotě 1,8 mld. USD, vedení společnosti navrhuje prodat 15 až 20 % akcií svojí mediální a zábavní divize přes burzu. Pokud by byl plán realizován a hodnota divize obsahující filmová a hudební aktiva byla trhem patřičně ohodnocena, mohly by prý akcie posílit až o 60 %. Prostředky získané z prodeje by byly použity na konsolidaci problémové divize spotřební elektroniky. Podle informovaných zdrojů deníku Wall Street Journal návrh projedná představenstvo, které posoudí, jestli je v dlouhodobém zájmu firmy. Podobně před lety na burze nabídlo akcie dcery Financial Holdings, kterou dnes vlastní z 60 %.
Lidé kolem Loeba tvrdí, že jeho hedgeový fond nechce k záležitosti přistupovat konfrontačně a že nepožaduje rozdělení . Poukazují také na to, že řadu nápadů v dopise už management japonské společnosti zvažuje, nebo jsou již realizovány. Loeb se dále domnívá, že vedení, včetně představenstva, by mělo vlastnit víc akcií , aby byly zájmy akcionářů ve větší míře sladěny se zájmy managementu. Zábavní divize také musí zapracovat na zvýšení marží.
Dalším kandidátem na otřes v top managementu a podnikatelském modelu v sektoru elektroniky je Sharp. Po vykázání rekordní celoroční ztráty 5,4 mld. USD, největší ve stoleté historii firmy, byl odvolán prezident i předseda představenstva. Společnost má za sebou pohnutý rok, kdy těžce hledala finanční prostředky, varovala před krachem a věřitelé si stěžovali na nedostatečné vůdcovské schopnosti vrcholového managementu.
„Musíme se rozloučit se společností, jak jsme ji v posledních letech znali. Musíme být připraveni změnit všechno,“ prohlásil na tiskové konferenci nový prezident Sharp Kozo Takahashi. Jeho společnost zatím dokázala přežít díky prodeji své centrály v Tokiu, snížení platů a omezení investic. Loni propustila 5400 lidí, poprvé po 60 letech redukce stavů zasáhla i domácí zaměstnance.
Společnosti se podařilo získat další úvěry a prodloužit splatnost stávajících. Věřitelé si nicméně vymohli dosazení svých zástupců do představenstva a managementu. Sharp musí v září splatit konvertibilní dluhopisy za 200 mld. jenů. Příští rok bude muset splatit dalších 130 mld. jenů.
Problémy a Sharp jsou dokladem všeobecnějších neduhů japonského elektronického odvětví. se nechtělo vzdát prvenství v klasických objemných katodových televizích a až pozdě přešlo na ploché obrazovky, takže ho předhonil jihokorejský (523 EUR, 0,01%). V důsledku toho televizní divize prodělává devět let v řadě. Společnost také zaspala při vývoji elektronických čteček a LED televizí, které sice sama uvedla na trh, ale nedokázala je dostatečně inovovat.
Sharp vynaložil miliardy dolarů na supermoderní japonskou továrnu na LCD televizory a monitory. Poptávka po nich však po finanční krizi klesla, k čemuž se přidalo posilování japonské měny. Ztráty ještě narostly. Nakonec společnost polovinu továrny prodala tchajwanskému Foxconnu, který dodává součástky pro (433,51 USD, -2,33%).
Japonci také nedokázali využít vlastních průkopnických objevů ve vývoji technologií mobilních telefonů. se sice snaží rozbít duopol Samsung-Apple, ale ostatní firmy boom chytrých telefonů propásly a teď za to draze platí. Všestranně se rozvíjející přístroje začínají nahrazovat výrobky, v nichž japonské firmy tradičně excelují. V segmentu digitálních kamer, kde Japonci stále dominují, došlo v 1Q13 ke 43% poklesu dodávek (vyjádřeno v odeslaných kusech).
(Zdroje: WSJ, Bloomberg, Reuters)