Na svého šéfa si občas postěžuje každý. Něco jiného je ale to, pokud jsme z něj frustrovaní. Annie McKee z Teleos Leadership Institute k tomu uvádí, že najít nekompetentní manažery není těžké, protože firmy často povyšují lidi na základě nesprávných důvodů. Těmi mohou být pracovní výsledky či technické dovednosti, důležitá je ale i schopnost práce s lidmi. Ať už pak chybí dovednosti technické nebo ty manažerské, výsledek je vždy stejný: Nedostatečná motivace podřízených, klesající produktivita a touha po odchodu ze zaměstnání. Ten je jedním z možných řešení, ale ne jediným.
Než prohlásíme, že náš šéf není kompetentní, měli bychom se podívat na to, zda je naše hodnocení objektivní. Nejdříve se tedy musíme podívat sami na sebe a ptát se, zda mu nezávidíme či zda nemáme vrozený odpor k autoritám. Měli bychom také zvážit, zda máme všechny relevantní informace. Často se například stává, že podceňujeme tlak, kterému náš šéf čelí. Důvodem je to, že dobrý manažer drží část tohoto tlaku na sobě a nepouští ho dál na své podřízené. Změnit náš názor tak může více empatie a porozumění. A i když stejně dojdeme k závěru, že šéf je neschopný, stále je to jen člověk a není třeba ho démonizovat.
Při práci s problematickým vedoucím bychom měli jasně formulovat, o co nám při naší práci jde. Namísto toho, abychom práci vzdali, je lepší zaměřit se na to, abychom řešili vzniklé problémy. Můžeme také propadnout pokušení jít za nadřízeným našeho šéfa, ale v tom případě bychom měli nejdříve zvážit všechny důsledky. Firemní hierarchie bude fungovat a nadřízený má více moci než běžný zaměstnanec. Lidé ve vedení se mohou dokonce cítit sami ohrožení tím, když se někdo snaží zpochybnit pozici někoho z managementu.
Práce pro nekompetentního šéfa může být škodlivá pro zdraví podřízených. Dokazuje to řada psychologických studií a pro obranu proti tomuto efektu je dobré vytvořit si psychologické hranice, které nás budou chránit. Pokud se budeme situovat do pozice oběti špatného šéfa, nemůžeme se sami dostat do vedení. Namísto toho je dobré zaměřit se na to, co nás v práci baví, ne na to, co nás trápí. A jak bylo zmíněno, k tomu je třeba se snažit o větší empatii a porozumění. Za šéfem nechoďte, jestliže si nejste vědomi toho, jaké to může mít důsledky. A také je třeba vědět, kdy je čas odejít.
(Zdroj: Harvard Business Review)