Výrobce sportovního zboží představil své hospodářské výsledky za 3QFY15. Tržby očištěné o kurzové vlivy meziročně stouply o 13 % na 7,5 mld. USD (při započtení FX + 7 %). Pod růst se podepsaly jak produkty brandu (tržby očištěné o FX y/y stouply o 11 % na 6,9 mld. USD), tak také Converse (+ 33 % na 538 mil. USD). I přes solidní nárůst tržby zaostaly za konsensuálním odhadem na úrovni 7,61 mld. USD. Mírně neefektivně vyznívá 12 %ní nárůst v položce zásob. Navyšování objemu produktů uložených ve skladech rychlejším tempem, než kterým se pohybují tržby, může signalizovat neefektivní řízení zásob a jejich nezbytné výprodeje (obvykle pak s diskontní cenou) v následujících měsících. Nicméně pohled na předobjednávky pro další čtvrtletí, které slouží jako předstihový ukazatel pro možný vývoj tržeb, přehnané obavy rozptyluje. Předobjednávky vzrostly o 11 % (bez započtení FX) proti konsensem odhadovaným 9,9 %. Jinými slovy se tak nárůst zásob alespoň zčásti opírá o pokračující solidní tempo navyšování tržeb v budoucích měsících. Příjemně v předobjednávkách překvapily především trhy Severní Ameriky a Číny (15 % a 23 % proti konsensům 11,6 % a 13,4 %). Horší čísla naopak dorazila ze Západní Evropy.
Trend vývoje tržeb doplňme o zprávu týkající se vývoje hrubé marže. Ta se posunula o 140 bps (q/q o 80 bps) na 45,9 %, což lze připsat na vrub především pokračující úpravě produktového mixu. Větší pozornost si však v případě retailerů zaslouží provozní marže. Na tu sice negativně dolehl meziroční nárůst provozních nákladů o 10 % na 2,4 mld. USD, nicméně expanze hrubé marže efekt přetlačila. I proto se provozní marže (EBIT) zvýšila o 135 bps na 14,1 %. Jen pro srovnání konkurenční adidas na konci roku hlásil v kolonce 6,1 %. Růst marže má pak geograficky na svědomí především trh Severní Ameriky. Ten představuje zcela klíčovou oblast, když stojí za takřka polovinou veškerých tržeb a především 70 % celého EBIT generovaného brandem . Expanze marže v této oblasti (o takřka 200 bps), která je mj. důsledkem hustší prodejní sítě snižující náklady spojené s řízením zásob, tak svou relativní silou vytlačila metriku výrobce výše. Dařilo se navíc také prodejům v západní Evropě, na rozvojových trzích či v Číně, kde se společnosti zatím daří udržovat předsevzetí v podobě dvouciferného procentuálního růstu tržeb. Na druhou stranu je záměr vykompenzován snižováním provozní marže, i proto bude v následujících kvartálech stát za pozornost, jak dokáže sladit růst a provozní zisky na stále významnějším trhu.
Zisk na akcii po započtení vlivu naředění stoupl meziročně o 19 % na 89c. Předčil tak odhad nastavený na metě 84c. Kromě příznivého vývoje marže, který tlumila vyšší míra efektivního zdanění, se pod expanzi metriky podepsal pokračující odkup akcií z plánovaného arzenálu 8 mld. USD. V zásobě tak aktuálně zbývá ještě 2,7 mld. USD.
Celkově tak výsledky působí jako testament příznivého trendu rozvoje podnikání . Silné momentum na klíčovém severoamerickém trhu, úspěch jak pánských, tak také dámských kolekcí a přívětivá úprava produktového mixu dává výrobci dostatečný prostor pro další expanzi. Do budoucna pak zásadní otázkou zůstává rozvoj digitálních systémů nezbytných k postupnému zvýšení podílu online nákupů. S jejich rozmachem dojde k efektivnější distribuci produktů, kvalitnějšímu řízení zásob a poklesu provozních nákladů. Dvanáctiměsíční cílová cena je konsensy stanovená na 106 USD (10 %ní potenciál vůči včerejší závěrečné ceně), ocenění se přece jen mírně pohybuje nad úrovní sektorového průměru, a to skrze optiku očekávaného P/E i EV/Sales příštího roku.