otřásla světem sportovních vozů, protože její auta mají nyní možnost nastavení zrychlení na „šílené“. Jsem přesvědčen, že dělat nějaké predikce je hloupé. Jde většinou spíše o marketing než o skutečné pokusy odhadnout, co se stane. A také jsem velkým fandou hezkých aut, a to zejména těch z Itálie, Německa a Velké Británie. Dnes ale sám vytvořím predikci a ta říká, že auta poháněná tradiční spalovacím motorem končí. Jejich doba končí, jsou kaput, chodící mrtvoly, které ještě nepochopily, že už jsou po smrti. Je velmi pravděpodobné, že naše generace zažije dobu, kdy už nebude probíhat masová výroba vozů se spalovacím motorem. Můj odhad je, že maximálně v roce 2035 už bude mít většina nově prodaných aut v USA a v Evropě jinou pohonnou jednotku.
a stojí v čele těch firem, které se snaží o technologický pokrok v oblasti alternativních a ekologických motorů. dokázala vytvořit systém, který převede téměř veškerý výkon motoru na všechna čtyři kola vozu bez toho, aby se celý systém rozsypal. Možnost „šíleného“ zrychlení znamená zrychlení z nuly na 60 mil za 2,8 sekundy. Pokud byste toho chtěli dosáhnout s tradičním vozem, potřebovali byste 918 Spyder (z 0 na 60 mil za 2,3 sekundy), Bugatti Veyron (2,6 sekundy) nebo Koenigsegg One (2,5 sekundy). Pomalejší než P85D je Lamborghini Huracan, Ferrari 458 Italia i McLaren, i když u nich byste oproti Tesle ušetřili na ceně.
Představte si, co to vše může udělat se segmentem luxusních sportovních vozů. Elon Musk může dát Modelu S velmi atraktivní vzhled a ukrást podíl na trhu od vozů, jako jsou Ferrari, Lamborghini, McLaren, , Bentley nebo Bugatti. Nebo může jejich výrobcům prodávat pohonné jednotky. Nebo může udělat obojí. Každopádně tento segment trhu čeká prudká změna.
Změny se ale netýkají jen automobilek jako , , Fiat , , , , Mercedes, Nissan a Hyundai. Platí to i o ropných společnostech, jako je Mobil, , a a řadě dalších, které jsou s nimi spojeny. Ovlivněny budou i a , protože tyto společnosti se zase snaží o vytvoření autonomních vozů používajících tu nejmodernější technologii. Nepustím se do predikcí, zda či koupí Teslu. Možná ji nakonec koupí nějaká velká automobilka.
Jak to celé nakonec dopadne? Benzín a nafta jen tak nezmizí, stojí za nimi rozsáhlá infrastruktura. A třeba nákladní doprava převážející těžké náklady na dlouhou vzdálenost zatím elektromotory využívat nemůže. I to se však v budoucnu změní. Využití elektřiny není už v automobilové dopravě ničím novým a čeká nás ještě řada inovací týkajících se jak samotných aut, tak související infrastruktury.
Autorem je investor Barry Ritholtz.
Zdroj: Bloomberg