Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Skandál VW mění vnímání značky “Made in Germany”; aneb pokrytectví na americký způsob

Skandál VW mění vnímání značky “Made in Germany”; aneb pokrytectví na americký způsob

24.9.2015 13:50
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Volkswagen se od pondělí potýká s obrovským skandálem kolem emisí. Akcie v pondělí a v úterý prožívala volný pád, kdy ztratila více jak 30 % své hodnoty. Jedná se o jeden z největší a potenciálně finančně nejbolestivějších problémů pro tuto německou automobilku za dlouhou dobu. Ještě stále není známé kolika aut na kterých trzích se přesně celý problém týká, ale už dnes je jasné, že Volkswagen bude platit pokuty, odškodnění a další platby.

Pro řadu lidí zejména v Německu je to jaksi také záležitost osobní hrdosti. Pro reputaci VW a ostatních německých automobilek je to katastrofa. Výstavní síň německého průmyslu sprostě podvádí a klame zákazníky. Důvěra byla značně nalomena.

Média, odborníci z řad akademiků ale i marketingový specialisté se shodují v jedné věci - kauza může mít dopad na automobilové odvětví jako celek a mít vliv na vnímání i německé značky “Made in Germany”. Dosud to ve světě bylo vnímáno jako něco co je spolehlivé, efektivní a hlavně čestně označené a vyrobené.

Pokud rychle nezakročí německá vláda tak se tento obrázek může značně změnit. Německo je známo pro svůj skvělý zpracovatelský průmysl, pro svojí schopnost odvést precizní technickou inženýrskou práci.

Existuje menší tábor odborníků, kteří říkají, že změnit vnímání takové značky je jako řídit tanker. Trvá to dlouho než zatočíte a musíte vyvinout velké úsilí. Přesně tak to může být s německou značkou “Made in Germany”. Krátkodobě to samozřejmě důvěru poškodit může, ale z dlouhodobého hlediska se spíše bude jednat o ojedinělou událost s limitovaným dosahem.

Paradox Ameriky
Marketingový “mágové” odhadují, že se kauza může stočit a již se stáčí do souboje Němců s Američany - obrazně řečeno. Řada Němců se ptá, jak si vůbec může americký regulátor dovolit nařknout německou automobilku, když sami Američané se o životní prostředí vůbec nestarají, nejsou schopni ani podepsat Kjótský protokol a nyní za emise chtějí trestat německý výkvět průmyslu.

Kdo vytrhne VW trn z paty?

Dnes už bývalý CEO Martin Winterkorn oznámil svojí rezignaci včera na svém vystoupení. Chce tak podpořit obnovení důvěry ve značku ze strany dealerů, zákazníků, regulátorů na celém světě. Pokud by setrval v jeho pozici, stala by se beztak neudržitelnou.

Nový nástupce bude mít jeden obrovský úkol. Obnovit důvěru. Jedním z mužů, který se může rýsovat jako nástupce je Matthias Mueller, šéf Porsche, který má podporu své rodiny, která stále kontroluje většinu podílu ve Volkswagenu. Druhý kdo se může o křeslo ucházet je Herbert Diess, který se nedávno připojil ke společnosti a přišel od rivala BMW. Jinak se dosud o dalších jménech zatím nehovoří.

Akcie společnosti Volkswagen se již dnes stabilizovaly. Dokonce rostly na 120 EUR za jeden kus, ale následně po zprávě o tom, že skandálem jsou zasaženy i série, které jezdí i v Evropě utrpěla akcie další ztráty.

vw249

Zdroj: FT, Bloomberg

 


Čtěte více:

Sell first, think later; co se vlastně ve VW stalo? (+ komentář analytika)
23.9.2015 17:00
Poslední dny starým kontinentem respektive automobilkou Volkswagen otř...
Platina doplatila na skandál Volkswagenu, propadla se na téměř 7leté minimum
24.9.2015 12:30
Co má společného horké téma tohoto týdne, kterým je emisní skandál kol...

Váš názor
  •  
    24.9.2015 20:49

    Emise jsou podružné - i tak nezatěžují životní prostředí. Je to pakatel. ( tím chci říct že honba za neustálím snižováním emisí vede k podvodům, líným motorům bez energie a dekladování nesmyslných hodnot spotřeby ). Spíše se za poslední roky snížila kvalita materiálu resp. životnost agregátů a dílů. Dnes 200 tis. km a auto je na konci s životností.
    PetrPsony
  •  
    24.9.2015 15:57

    Kdyby snížili dan.zatížení benzínu tak osobáky na naftu nejezdí, ted začnou prosazovat elektro paskvily a ještě je budou dotovat
    Mike
  •  
    24.9.2015 15:28

    Mě napadá jen "pýcha předchází pád". Vědomě podvádět a čekat, že se na to nepřijde, protože my jsme přece uberwagen, tomu se říká zaslepenost moci, normální člověk to nazve vrcholem diletantsví, tak ať si to teď vyžerou se vším všudy.
    Berťa
  • GM
    24.9.2015 14:40

    Skoda, ze autor radeji nevzal GM jako priklad kolik tato vec muze v realu stat. No priste
    sazkar
  •  
    24.9.2015 14:22

    Zvláštní logika. Němci mouhou pidvádět spotřebitele, protože vláda USA nepodeosal Kvjótský protokol. Kdo se vlastně snaží koho rozeštvat?
    Velkamedvědice
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data