Aktualizováno Britský statistický úřad dnes zveřejnil data o maloobchodních tržbách za měsíc září, které positivně překvapily, když rostly nejvíce za poslední rok a půl. Jak na meziměsíční bázi, tak v porovnání se stejným obdobím loňského roku se tržby zvýšily rychleji, než jaký byl odhad trhu. Vadou na kráse dnešního reportu jsou srpnové revize, které však nezabránily libře po zveřejnění čísel skokově posílit na 1,5503 GBPUSD a britská měna si připisuje zisky také proti euru.
Maloobchodní tržby bez pohonných hmot (PHM) se v září m/m zvýšily o 1,7 %, proti trhem očekávanému 0,4procentnímu růstu. Revize pak poslala srpnový nepatrný růst do 0,7% záporu. V porovnání se zářím 2014 si maloobchodníci (opět po vyloučení PHM) polepšili o 5,9 %, trh čekal růst o 4,7 %. Revize však ukrojila ze srpnového růstu 0,3 p.b. na finálních 3,2 %.
Pokud bychom do maloobchodních tržeb zahrnuli také pohonné hmoty, činil by m/m růst 1,9 % (konsensus 0,4 %), y/y potom obchodníci utržili o 6,5 procenta více (oček. 4,8 %). Zlevňující ropa tlačí na ceny pohonných hmot, a to motivuje k jejich větší spotřebě, což dokládají také údaje za září. Tržby benzinových pump se m/m zvýšily o téměř 4 procenta (vs. +1,9 % v srpnu).
Nad očekávání silné zářiové tržby jdou, kromě již zmiňovaných pohonných hmot, na vrub též vyšším útratám za potraviny a spotřební zboží. Zejména u potravin a nápojů (piva) je silným motorem růstu světový šampionát v rugby, který se v Británii aktuálně koná. Výrazně oživila také poptávka po vybavení pro domácnost. Brzdou byly v září naopak prodeje textilu a obuvi, kde již zřejmě vyprchal efekt posezónních slev patrný v srpnu. Zajímavostí zveřejněných čísel je potom skutečnost, že podíl nákupů na internetu na celkovém objemu maloobchodních tržeb činil v září 12,1 %, což je mírně více než dlouhodobý průměr.
Dnešní údaje z britského maloobchodu jsou příjemným překvapením, na meziroční bázi pozorujeme nárůst tržeb u všech hlavních segmentů, v některých případech se jedná dokonce o růst dvouciferný (benzinové stanice, obchody se zbožím pro domácnost, ostatní nespecializované obchody). Data poukazují na zlepšující se kondici britských spotřebitelů, jejichž nákupní apetit pohání též pokles maloobchodních cen (-2,2 % m/m ex PHM). Statistika z maloobchodu bývá typicky velmi volatilní, proto by nebylo na místě dnešní čísla přeceňovat, navíc když velkou část růstu obstaral šampionát v rugby. Pravdou však zůstává, že záporná inflace a robustní navyšování mezd zvyšuje příjmy Britů, kteří mohou následně více utrácet a podporovat tím růst ekonomiky.