Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW potřebuje ranaře zvenčí

VW potřebuje ranaře zvenčí

09.11.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Když se poprvé objevily informace o skandálu Volkswagen, odhadoval jsem, že média budou o tomto tématu psát asi tak deset dní. Jeden můj kolega mi řekl, že jsem úplně mimo. Poslední vývoj pak skutečně naznačuje, že tu nehovoříme o dnech, ale o letech. Poslední zveřejněné informace hovoří o tom, že automobilka má problém i s emisemi oxidu uhličitého. Někteří lidé se domnívají, že je dobře, že to přiznala ještě předtím, než by na to přišli američtí vyšetřovatelé. Jiní poukazují na to, že nový problém se týká jen 800 000 aut a ve srovnání s problémy s naftovými motory jde tedy o relativní detail. Opak je ale pravdou. V tento moment se celý skandál rozšiřuje i na benzínové motory, a to by mělo vzbuzovat velké obavy v celém odvětví.

Volkswagen čelí problémům, ze kterých se bude zotavovat celé roky a možná se mu to ani nepodaří. Automobilka se sice zbavila svého ředitele a učinila více změn ve vedení, ale na samotném fungování firmy toho moc nezměnila. Struktura rozhodovacích orgánů je stále stejná. Kdyby byli nevýkonní ředitelé v jedné radě tak, jako tomu je ve Velké Británii, je pravděpodobné, že otázky ohledně naftových motorů by začaly padat mnohem dříve. Celý skandál ale hovoří hlavně o krizi managementu. Nahrazení Martina Winterkorna Matthiasem Mullerem není dostačující, protože ten druhý přichází z Porsche a tudíž přichází také zvnitřku firmy.

Někteří analytici se domnívají, že Muller je jen přechodnou volbou, na své pozici bude pouze během největší krize a pak ho nahradí někdo jiný. Mullerovým úkolem tak může být zejména maximální snaha o udržení dobrého jména firmy a zároveň její vyčištění od problematických oblastí. Volkswagen ale nepotřebuje ani tak vyčistit, jako rozdělit. Potřebuje radikálního vůdce, který bez emocí posoudí hodnotu jednotlivých aktiv automobilky a rozhodne o tom, co zůstane a co půjde pryč. Stejně tak by takový ředitel společnosti měl posoudit, jaké praktiky firmě prospívají a jaké jí škodí. Musí tedy jít o někoho zvenčí. Někoho, kdo není zatížen minulostí firmy.

Britské firmy jsou zvyklé využívat služeb takových „ranařů“, tedy manažerů, kteří přicházejí zvenčí a nebojí se dělat nepopulární a odvážná rozhodnutí. Některým z nich se obrat povede na první pokus. Příkladem může být Bill Winters během jeho působení ve Standard Chartered. Jiní na to potřebují delší čas. Volkswagen by se ale měl každopádně poučit z britské zkušenosti v tom smyslu, že podobné skandály nelze řešit tím, že budu čerpat z vlastních zdrojů. Pokud chce firma a hlavně její akcionáři provést skutečnou změnu a ne jen kosmeticky zahladit celý skandál, musí udělat radikální kroky. Pokud je neučiní, Volkswagen tak, jej známe nyní, nemusí zanedlouho existovat.

Autorem je James Quinn.

Zdroj: The Telegraph


Čtěte více:

Moeller-Maersk: Globální růst je pomalejší, než oficiální statistiky ukazují
09.11.2015 11:41
Globální ekonomika roste pomaleji, než si Mezinárodní měnový fond (MM...
IPO Watch - nebankovní firma, farmacie i IT sektor tento týden ovládnou IPO scénu
09.11.2015 13:20
V druhém listopadovém týdnu se na trhy chystá pět firem. Největší z ni...
T. Vlk: Evropské HDP, maloobchod v USA a čínská data (video)
09.11.2015 12:33
Analytika Patria Finance Tomáš Vlk přináší tradiční přehled nejdůležit...

Váš názor
  • NEPOUCITELNI dostanou přes frňák
    13.11.2015 15:29

    Automobilove technicke udaje jsou u všech aut co mozna nejvíce zkreslujici, dnes se podle technickych udaju uz neda auto kupovat, ale jen podle testu, pokud tedy vůbec nejake jsou a recenzi. Maly priklad, u nového VW Touranu Nemci (nepoucitelni, je pravda, ze je potřeba zasah zvenci) uvadi zakladni objem kufru cca 850 l, ale uz tam nenapisou ze je to zmereno při posunuti zadni rady sedadel co nejvic dopředu ( opet maly podvod, když za normálního pouzivani je tza rada vzadu (každého zajima objem kufru se raddou usazenou v zakladni poloze, jako u jionych aut, kde se třeba neda dopředu posunout). Spravne mají napsat nbapr. objem 650 l, při posunutych sedadlech 850 l, při sklopenych sedadlech...atd. NEPOUCITELNI dostanou přes frňák, asi jako politici :-)
    K
Aktuální komentáře
03.08.2021
22:03Wall Street ve středu v zelené. Moderna +11,5%  
19:24SAB Finance a.s.: Oznámení o zasedání valné hromady
17:09Obavy z viru potápějí ropu i akcie v USA, dobrá čísla z firem nestačí  
17:03Pro trpělivé a vůči riziku odolné investory
14:25Meme akcie jsou pro spekulanty, říká profesor financí Jeremy Siegel. Co si myslí o ETF a ESG investování?
13:29Stellantis v pololetí zpět v černých číslech a s lepším výhledem. Zlepšení dodávek čipů ale brzy nečeká
13:21Výnosy Alibaby nedosáhly na odhady trhů
13:05Duchovní opium a elektronické drogy. Tencent dnes po trvdé kritice Číny klesal až o 11 procent
11:12Michal Křikava: Silně kapitalizované KB pomohly k lepšímu zisku nižší opravné položky  
10:34BMW je po loňské ztrátě opět v zisku, výhled a problémy s čipy ale posílají akcie dolů
9:20Sanofi převezme biotechnologickou společnost Translate Bio zabývající se vývojem mRNA vakcín
9:15Rozbřesk: Kondice průmyslu zůstala i v červenci příznivá
8:47Začátek evropského obchodování může být většinou v červeném. Pohnou čísla KB jejími akciemi?  
8:35Americký regulátor léčiv urychluje plnohodnotné prověření vakcíny od Pfizer/BioNTech
8:17KB s kvartálním ziskem nad odhady, chce svolat akcionáře kvůli prozatímní dividiendě
7:43Komerční banka, a.s.: Hospodářské výsledky k 30.6.2021 (2Q 2021)
6:13Připoutejte se, i tento srpen mohou jet evropské akcie z kopce  
02.08.2021
22:08V drtivém finiši zvítězil Nasdaq  
17:52Zlato a měď, čínské úvěry a americké trhy
17:47Akciím i dluhopisům se daří při sázkách na podporu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Activision Blizzard Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Alteryx Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Amgen Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Bayerische Motoren Werke AG (06/21 Q2)
BP PLC (06/21 Q2, Bef-mkt)
Caesars Entertainment Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
ConocoPhillips (06/21 Q2, Bef-mkt)
Corsair Gaming Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Cummins Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Devon Energy Corp (06/21 Q2, Aft-mkt)
Domino's Pizza Group PLC (03/21 Q1)
DuPont de Nemours Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Eli Lilly & Co (06/21 Q2, Bef-mkt)
KKR & Co Inc (06/21 Q2, Bef-mkt)
Lyft Inc (06/21 Q2, Aft-mkt)
Microchip Technology Inc (06/21 Q1, Aft-mkt)
Natixis SA (06/21 Q2, Aft-mkt)
Nikola Corp (06/21 Q2, Bef-mkt)
Occidental Petroleum Corp (06/21 Q2, Aft-mkt)
Phillips 66 (06/21 Q2, Bef-mkt)
Poste Italiane SpA (06/21 Q2)
Societe Generale SA (06/21 Q2, Bef-mkt)
Warner Music Group Corp (06/21 Q3, Bef-mkt)
7:30Infineon Technologies AG (06/21 Q3)
8:00Stellantis NV (03/21 Q1)
12:55Under Armour Inc (06/21 Q2)
13:00Discovery Inc (06/21 Q2)
13:00Marriott International Inc/MD (06/21 Q2)
14:00Ralph Lauren Corp (06/21 Q1)
14:00SolarWinds Corp (06/21 Q2)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m