Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW potřebuje ranaře zvenčí

VW potřebuje ranaře zvenčí

09.11.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Když se poprvé objevily informace o skandálu Volkswagen, odhadoval jsem, že média budou o tomto tématu psát asi tak deset dní. Jeden můj kolega mi řekl, že jsem úplně mimo. Poslední vývoj pak skutečně naznačuje, že tu nehovoříme o dnech, ale o letech. Poslední zveřejněné informace hovoří o tom, že automobilka má problém i s emisemi oxidu uhličitého. Někteří lidé se domnívají, že je dobře, že to přiznala ještě předtím, než by na to přišli američtí vyšetřovatelé. Jiní poukazují na to, že nový problém se týká jen 800 000 aut a ve srovnání s problémy s naftovými motory jde tedy o relativní detail. Opak je ale pravdou. V tento moment se celý skandál rozšiřuje i na benzínové motory, a to by mělo vzbuzovat velké obavy v celém odvětví.

Volkswagen čelí problémům, ze kterých se bude zotavovat celé roky a možná se mu to ani nepodaří. Automobilka se sice zbavila svého ředitele a učinila více změn ve vedení, ale na samotném fungování firmy toho moc nezměnila. Struktura rozhodovacích orgánů je stále stejná. Kdyby byli nevýkonní ředitelé v jedné radě tak, jako tomu je ve Velké Británii, je pravděpodobné, že otázky ohledně naftových motorů by začaly padat mnohem dříve. Celý skandál ale hovoří hlavně o krizi managementu. Nahrazení Martina Winterkorna Matthiasem Mullerem není dostačující, protože ten druhý přichází z Porsche a tudíž přichází také zvnitřku firmy.

Někteří analytici se domnívají, že Muller je jen přechodnou volbou, na své pozici bude pouze během největší krize a pak ho nahradí někdo jiný. Mullerovým úkolem tak může být zejména maximální snaha o udržení dobrého jména firmy a zároveň její vyčištění od problematických oblastí. Volkswagen ale nepotřebuje ani tak vyčistit, jako rozdělit. Potřebuje radikálního vůdce, který bez emocí posoudí hodnotu jednotlivých aktiv automobilky a rozhodne o tom, co zůstane a co půjde pryč. Stejně tak by takový ředitel společnosti měl posoudit, jaké praktiky firmě prospívají a jaké jí škodí. Musí tedy jít o někoho zvenčí. Někoho, kdo není zatížen minulostí firmy.

Britské firmy jsou zvyklé využívat služeb takových „ranařů“, tedy manažerů, kteří přicházejí zvenčí a nebojí se dělat nepopulární a odvážná rozhodnutí. Některým z nich se obrat povede na první pokus. Příkladem může být Bill Winters během jeho působení ve Standard Chartered. Jiní na to potřebují delší čas. Volkswagen by se ale měl každopádně poučit z britské zkušenosti v tom smyslu, že podobné skandály nelze řešit tím, že budu čerpat z vlastních zdrojů. Pokud chce firma a hlavně její akcionáři provést skutečnou změnu a ne jen kosmeticky zahladit celý skandál, musí udělat radikální kroky. Pokud je neučiní, Volkswagen tak, jej známe nyní, nemusí zanedlouho existovat.

Autorem je James Quinn.

Zdroj: The Telegraph


Čtěte více:

Moeller-Maersk: Globální růst je pomalejší, než oficiální statistiky ukazují
09.11.2015 11:41
Globální ekonomika roste pomaleji, než si Mezinárodní měnový fond (MM...
IPO Watch - nebankovní firma, farmacie i IT sektor tento týden ovládnou IPO scénu
09.11.2015 13:20
V druhém listopadovém týdnu se na trhy chystá pět firem. Největší z ni...
T. Vlk: Evropské HDP, maloobchod v USA a čínská data (video)
09.11.2015 12:33
Analytika Patria Finance Tomáš Vlk přináší tradiční přehled nejdůležit...

Váš názor
  • NEPOUCITELNI dostanou přes frňák
    13.11.2015 15:29

    Automobilove technicke udaje jsou u všech aut co mozna nejvíce zkreslujici, dnes se podle technickych udaju uz neda auto kupovat, ale jen podle testu, pokud tedy vůbec nejake jsou a recenzi. Maly priklad, u nového VW Touranu Nemci (nepoucitelni, je pravda, ze je potřeba zasah zvenci) uvadi zakladni objem kufru cca 850 l, ale uz tam nenapisou ze je to zmereno při posunuti zadni rady sedadel co nejvic dopředu ( opet maly podvod, když za normálního pouzivani je tza rada vzadu (každého zajima objem kufru se raddou usazenou v zakladni poloze, jako u jionych aut, kde se třeba neda dopředu posunout). Spravne mají napsat nbapr. objem 650 l, při posunutych sedadlech 850 l, při sklopenych sedadlech...atd. NEPOUCITELNI dostanou přes frňák, asi jako politici :-)
    K
Aktuální komentáře
14.09.2024
8:56Víkendář: Apple na čínském trhu postupně ztrácí, země není schopná vyrábět jen nejvýkonnější čipy
13.09.2024
22:02Obchodování na Wall Street i nakonec týdne v kladném režimu  
17:54O akcie malých firem je ve skutečnost mimořádný zájem
17:34Výstava a online aukce uměleckých děl Artslimit probíhá od 2. do 22. září a nabízí díla od 19. století až po současnou tvorbu
17:17Akciím se daří, zatímco výnosová křivka zestrmuje  
16:59Patria Finance upozorňuje na podvodné jednání, zneužívající její jméno ve spojení s výzvou k investicím či pořízení jiných služeb
16:21Průzkum Bloomberg: Fed odstartuje v září sérii pozvolného, avšak pravidelného snižování sazeb  
16:10Ruská centrální banka zvýšila základní úrok o jeden procentní bod na 19 procent
15:47OpenAI spouští sérii Strawberry, která má přiblížit AI lidským schopnostem
14:17Invesco: Zlato je jedním z nejvýkonnějších aktiv letošního roku
13:35Průmyslová výroba v zemích EU i v eurozóně v červenci klesla
12:25Nevyrobit dva miliony aut nebo platit pokuty v řádu miliard eur. Evropské sdružení výrobců aut tlačí na odklad dalších emisních pravidel
12:23Perly týdne: Italové chtějí Commerzbank, Goldman Sachs o očekávání u technologií a potenciál Mety?
11:31Snižování sazeb zůstává v centru pozornosti, trh nemá jasno o krocích Fedu  
10:46Šance Harrisové po debatě vzrostly, jak si na její vítězství vsadit?  
9:08Rozbřesk: ECB hodlá setrvat v opatrném kvartální módu snižování sazeb
9:07Zaměstnanci Boeingu odmítli dohodu o zvýšení mezd a vstoupí do stávky
8:55NET4GAS, s.r.o.: Zveřejnění vnitřní informace
8:52Boeing míří do stávky, Evropa zahájí pozitivně  
6:02Může dojít ke spojení Commerzbank a UniCredit? Fundamentální a technický pohled  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data