Před pátečním zasedáním ruské centrální banky jsme dnes obdrželi další data, která potvrzují stále slabou poptávku ruských domácností, tentokráte po osobních automobilech. V listopadu se prodeje osobních vozů propadly meziročně o 43 % (v souladu s BBG konsensem) po říjnovém 38,5procentním výplachu. Listopadová čísla jsou tak společně s březnem nejhorší v letošním roce, celkem se za minulý měsíc prodalo jen 131,6k nových vozů, od začátku roku jsou prodejní statistiky o 34,5 % níže.

Nízký zájem Rusů o koupi nového vozu nepostihnul pouze zahraniční automobilky, v listopadu krvácí také domácí producenti jako Lada (-29 % y/y), UAZ (-18 % y/y), nebo GAZ (-35 % y/y). Zahraniční výrobci si připsali minulý měsíc ve většině případů dvouciferné ztráty, pro ilustraci uveďme (-46 %), Mercedes (-24 %), (-18 %), Opel (-92 %), (-55 %), (-24 %), Fiat (-62 %), Alfa Romeo (-33 %). Se slabou poptávkou v Rusku se nyní potýká i mladoboleslavská Škoda Auto (-39 % y/y).
Dnešní tragická data jsou z části způsobena uměle vysokou srovnávací základnou ze stejného období před rokem. Loni ke konci roku se totiž začala roztáčet kola měnové krize a ruské domácnosti ve snaze zachránit alespoň část kupní síly padajícího rublu braly obchody útokem, včetně autosalonů (prodeje aut dokonce v prosinci 2014, kdy měnová krize vrcholila, y/y rostly o 2 %).
Slabý rubl však záhy přes kanál dražších importů postrčil inflaci na dvouciferné úrovně, čímž byly velmi negativně zasaženy reálné příjmy ruských domácností. Rusové byli přinuceni šetřit a slabší poptávka se projevila (mimo jiné) také u automobilů. Nízký zájem o koupi nového vozu pak pozorujeme celý letošní rok, kdy prodejní čísla klesají jedenáct měsíců v řadě dvouciferným tempem. Ruský automobilový trh se tak stal obětí slabého rublu, který trpí kvůli levné ropě (Brent). Dnešní data poukazují rovněž na výrazný propad poptávky po domácích značkách, což jen podtrhuje špatnou kondici ruských spotřebitelů.