Warren Buffett je právem uznávaný za své investiční úspěchy, kterých dosáhl v čele společnosti . Mnohem méně pozornosti je ale věnováno tomu, jak vlastně Buffett společnost spravuje. Je to překvapivé, protože jeho manažerský styl se hodně liší od toho, co se obvykle používá v obchodovaných společnostech.
Berkshire Hathaway je známá svou extrémní decentralizací. Má více než 80 dceřiných společností, které jsou velmi nezávislé a vedení společnosti po nich v podstatě vyžaduje jen finanční výkazy a hotovost, kterou jejich firma generuje a kterou nepotřebuje na další rozvoj. Nepožaduje žádné rozpočty, finanční plány, strategii, neexistuje žádný centralizovaný nákup, marketingové kampaně či správa IT. A to hovoříme o společnosti, která je větší než , , či .
Jak přesně takový systém funguje, když je jasné, že popírá téměř každé pravidlo, které se učí na manažerských kurzech a univerzitách? Provedli jsme analýzu dceřiných společností a zjistili následující: V první řadě panuje velká důvěra vůči manažerům, kteří tak mají značnou míru autonomie. Vedení firem komunikuje s Buffettem jen velmi zřídka, nejčastěji měsíčně až čtvrtletně. Taková míra nezávislosti je naprosto jedinečná a ředitelé dceřiných firem jsou většinou přesvědčeni, že v žádné jiné firmě by takovou autonomii nezískali. U je podle nich vysoce nepravděpodobné, že by se pokoušela vkládat se do řešení problémů, a to i v případě, že by byly velmi vážné.
Všichni dotazovaní ředitelé také hovoří o tom, že pod jsou schopni zaměřit se na mnohem delší investiční období. Obvykle hovoří o pěti letech, zatímco jinde jsou obvyklé roční investiční plány. Vedení dceřiných společností také tvrdí, že finanční výsledky jsou mnohem lepší, než kdyby je vlastnila jiná firma. Důvodů se udává více, patří mezi ně právě zmíněná nezávislost, hodnota značky či finanční síla.
Za významný je považován i sdílený etický kodex, který klade důraz na poctivost, integritu a dlouhodobý výhled. Na první místo pak staví zákazníka. Důležitý je v tomto smyslu příklad z vedení samotné . Buffett dává podle jednoho respondenta jasně najevo, že vedení firem „nesmí nikdy ztratit svou reputaci a musí vést podnik tak, jako by to byl jeho rodinný podnik, který bude vlastnit následujících 50 let“. K tomu dodává, že „na prvním místě stojí integrita“.
Autory jsou David Larcker a Brian Tayan.
Zdroj: HBR