Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Peugeot a „změna nebo smrt“

Peugeot a „změna nebo smrt“

07.04.2016 17:45

Šéf automobilky Peugeot sděluje, že firma se buď „musí změnit, nebo zemře“. První reakce trhů na toto sdělení nebyla moc pozitivní - přiznání podobné pravdy někdy bolí. Management každopádně hodlá tlačit auta více do světa a dokonce i do USA (což je hodně velká výzva), přichází nový design, nové platformy...

S Peugeotem jako autem mám vlastní zkušenosti a jsou smíšené. Dieselový motor v celku nadprůměrný, spotřeba hodně nízká (HDI), zbytek spíše podprůměr. Samozřejmě jsem si vědom toho, že nejde o statisticky významné zkušenosti, ale na druhou stranu se mi zdá, že převažující názor je podobný: Mezi francouzskými konkurenty je Peugeot považován za to nejlepší, v mezinárodní konkurenci ale o žádnou špičku nejde, někde jsou auta populární, někde je v podstatě neznají. To ale neznamená, že firma jako taková si vede špatně – viz níže.

Cena akcií automobilky dostala zabrat v letech 2011 a 2012 (problémy měl celý francouzský trh), následující návratnost už je hodně zajímavá, ale v pětiletém období nestačí na to, aby dotáhla akcie na úroveň řady konkurentů:

Peugeot 1.png

Zdroj: FT

Peugeot dokázal v roce 2015 po čtyřech letech poklesu zvýšit své tržby a svým tokem hotovosti je mezi automobilkami dokonce velkou výjimkou. Většina z nich se totiž po celkových investicích nachází v záporu, často se tak děje kvůli velkým investicím do pracovního kapitálu. Ty odráží postupnou přeměnu automobilek ve finanční společnosti, které musí „investovat“ do pohledávek. Jak tento trend skončí těžko říci – nedávno jsem tu psal o růstu objemu špatných pohledávek v USA na tomto segmentu trhu. Peugeot ale už dva roky dokáže s přehledem pokrýt všechny své investice provozním tokem hotovosti. V roce 2015 mu tak po CapEx zbylo asi 1,5 miliardy eur, v roce 2014 asi 2 miliardy eur:

Peugeot 2.png

Zdroj: FT

Peugeot je výjimkou i v tom, že nevyplácí dividendu. Je tak opakem zaběhlého mustru, protože většina automobilek naopak nevydělává, ale dividendu platí. Francouz namísto toho už dva roky splácí dluhy. Nyní tak má asi 8 miliard eur úročeného dluhu a asi 11,5 miliardy eur hotovosti, takže rozvaha je podle tohoto velmi prostého měřítka silná. Pokud by to tedy takto šlo dál, Peugeot by neměl mít nejmenší problémy s cash flow a pokud by nechtěl syslit hotovost v rozvaze, musel by začít vyplácet poměrně tučné dividendy (analytici nájezd na dividendovou výplatu skutečně čekají).

Jak je na tom Peugeot s valuací? Tržní kapitalizace dosahuje 11,1 miliardy eur. Akcie má vysokou betu (1,67), takže i její požadovaná návratnost bude nadprůměrná. Francouzské vládní dluhopisy nyní vynáší asi 0,5 % a pokud použiji rizikovou prémii trhu ve výši 6 % (pro USA a Německo používám 5,5 %), vychází nám požadovaná návratnost na 10,5 %. Což není málo a jde o odraz zmíněné vysoké bety. Pokud vezmeme za základ naší valuační úvahy volné cash flow roku 2015 (tedy 1,5 miliardy dolarů), muselo by toto CF na ospravedlnění kapitalizace dlouhodobě klesat o 3 %. Pokud by volné CF dosáhlo jen 1 miliardy eur, muselo by dlouhodobě růst asi o 1,5 %. A pokud by krátkodobý standard dosahoval jen 0,5 miliardy eur, musela by tato částka dlouhodobě růst o 6 %.

Analytici pro následující dva roky čekají stagnující tržby a růst ziskovosti a pokud by se podobně choval i tok hotovosti, měl by být realistický scénář první, maximálně druhý. Trh tedy od automobilky nečeká mnoho, v podstatě černou, či červenou stagnaci. Otázka, zda je i toto laťka vysoká, či ne, nás pak nutně posouvá úvahám nad tím, jak jsou a budou vozy této automobilky atraktivní relativně ke konkurenci. Podle mne nová generace vozů této značky naději dává.


Čtěte více:

MMF bere na milost záporné sazby, možná i kvůli Řecku
07.04.2016 9:10
Šéfka MMF Christine Lagardeová vzala na milost záporné sazby. Tento tý...
Japonský jen míří k dalším ziskům nehledě na slovní intervence
07.04.2016 10:27
Guvernér BoJ varoval, že banka dál uvolní politiku, pokud to bude potř...
Starý, dobrý, zlatý Londýn uvažuje o modernizaci
07.04.2016 12:38
Londýnu evidentně nestačí, že je největším světovým centrem obchodován...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.08.2020
9:04Víkendář: Pozor na ty, kteří měli v předchozí firmě štěstí
14.08.2020
22:03Wall Street končí týden beze změny
17:32Závěr týdne negativní, Evropu táhl dolů cestovní ruch  
17:02Řekněte mi, jak máte nastavené daně. Já vám řeknu, v jaké zemi žijete
15:31Komentář analytika: Applied Materials ukazuje solidní výkon a sebevědomý výhled  
15:09Project Syndicate: Zužitkování kapitálu z podnikání žen
14:19ČEZ, a.s. - Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:35Czech Top 100: Největší tržby měla loni Škoda Auto před EPH a ČEZ
13:11Presbitero: Možná dluhová past jménem (r-g)
11:42Ekonomika EU klesla ve 2. čtvrtletí o rekordních 11,7 procenta
11:01Perly týdne: Po časech zlých časy dobré, dolar v nemilosti a u nás konec bezohledných vymahačů
9:51ČNB: Za růstem cen je snaha kompenzovat výpadek příjmů
9:17Rozbřesk: Červencová inflace dopadla podle očekávání ČNB, Francie vysílá proti Turecku letadlovou loď
9:05ČEZ ESCO v pololetí stoupl provozní zisk, tržby stagnovaly
8:46Británie utahuje cestování, Daimler zaplatí pokutu  
8:30Daimler se v USA dohodl na urovnání kvůli emisím naftových vozů
6:14Ilzetzki: Co stojí uzavření škol a kdo na něj nejvíc doplácí
13.08.2020
17:42Dolar po dobrých datech z trhu práce klesá, Apple se blíží dvoubilionové valuaci  
17:11Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...
15:41Počet žadatelů o podporu v nezaměstnanosti v USA klesl pod milion

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data