Ulta Salon, Cosmetics & Fragrance je společnost s dlouhým názvem a také již dlouhou řadu měsíců i s výjimečnou návratností. Od ledna 2014 si totiž připisuje více než 100 % (v grafu vyznačeno zeleně) a je tedy v tomto smyslu protipólem první růstové akcii, které jsme se věnovali včera:

Zdroj: Financial Times
Investor Tim Green poukazuje na to, že tradiční kamenný maloobchod není dnes zrovna v kurzu, ale Ulta Salon, Cosmetics & Fragrance by podle něj měla být výjimkou. Proč? Tento prodejce „krásy“ totiž dosahuje pozoruhodného růstu na straně tržeb a zisků. Ten svou pravidelností a soustavností skutečně stojí za pohled (stejně jako třeba marže, či návratnosti):

Zdroj: Financial Times
Firmě prudce roste objem zboží prodaného na internetu (stále ale dosahuje jen malého podílu na celkových tržbách), Ulta navíc stále otvírá nové prodejny. A analytici (z nichž ani jeden nedoporučuje akcii prodávat) očekávají, že tržby a i zisky porostou v roce 2016 i 2017 nadále oním „pravítkovým“ způsobem vyznačeným ve výše uvedeném grafu.
Jde tedy o hezký růstový příběh, který navíc není doplněn obavami o sílu rozvahy tak, jak tomu bylo u včera diskutované Enbridge. Ulta má rozvahu naopak velmi silnou, její úročené dluhy se pohybují na minimu. Pohled na tok hotovosti potvrzuje, že firma je investice schopná pokrýt tokem hotovosti generovaným na provozní úrovni (ten ve fiskálním roce 2016 dosáhl 376 milionů dolarů, investice 299 milionů dolarů). A Ulta navíc ještě nevyplácí dividendy, takže vedle růstu by mohla být i zajímavým dividendovým příběhem, protože volné cash flow na to má.
Nejsme ale určitě první, kdo si podobných hezkých akcií všímá. Ulta se proto obchoduje s PE (měřenému na ziscích očekávaných pro tento rok) blížícímu se hodnotě 40. Nízká beta a vysoký očekávaný růst jistě fundamentálně ospravedlní vyšší valuace, ale o levné akcii tu jistě hovořit nemůžeme. Riziko je tedy jasné: Příběh hezký, ale očekávání hodně vysoko.
MMM
Investorka Neha Chamaria považuje za výbornou růstovou akcii známou americkou společnost . O té jsem tu před mnoha měsíci psal a i já jsem jí tehdy hodnotil pozitivně (i když jsem jí neklasifikoval jako růstovou). Důvod byl a je prostý (a byl i reflektován v ceně akcie – viz výše uvedený graf): Velká společnost, silná značka, široké produktové a geografické portfolio, provozní tok hotovosti vysoko nad investicemi a silná rozvaha (a tehdy i zajímavá valuace).
Chamaria celý příběh rozšiřuje o schopnost inovovat a management vytvářející životaschopné vize. Produkty firmy najdeme snad ve všech odvětvích ekonomiky, včetně zdravotní péče, automobilů, ropného průmyslu, či průmyslu leteckého. Sama očekává, že do roku 2020 bude dosahovat růstu zisku na akcii ve výši 8 – 11 %. To by se mělo projevit i na dividendách, které firma dokázala zvyšovat již 57 let v řadě.
PE akcie ale také není nijak nízko – nachází se na hodnotě 23. Trh tedy nečeká tak zářný růst jako u předchozí akcie, ale se stále obchoduje s PE vysoko nad průměrem trhu (ten se v posledních měsících stabilizoval na úrovni 16 – 17). Akcie má přitom betu ve výši 1 a její požadovaná návratnost by se tak měla pohybovat na stejné úrovni, jako celý trh.