Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Blíží se konec aut ve městech?

Víkendář: Blíží se konec aut ve městech?

02.11.2019 8:17
Autor: Redakce, Patria.cz

Georg Dunkel pracuje na plánování dopravy v německém Mnichově. Sleduje pohyb aut, lidí, všímá si toho, že do tohoto města se jich přesouvá stále více. Der Spiegel poukazuje na to, že před několika měsíci ve své prezentaci tvrdil, že pokud vše půjde současným směrem, v Mnichově v roce 2030 už nebudou dvě dopravní špičky. Jenže nejde o pozitivní zprávu. Podle jeho modelu totiž do deseti let vznikne jedna velká nepomíjející špička.

Téměř všechna německá města se podle Spiegelu nakonec stanou „obětí své atraktivity“. Hamburg soustavně roste od roku 2012, Mnichov od přelomu tisíciletí vyrostl o čtvrt milionu lidí. A ti, kteří si nemohou dovolit platit tamní vysoké nájmy, sem každý den dojíždí za prací. To vytváří tlak na dopravní infrastrukturu stejně jako rostoucí objem přepravy zboží od firem jako Amazon či Zalando.

Němečtí politici seděli podle Spiegelu dlouho v nečinnosti a jen sledovali, jak se zácpy horší, lidé si kupují stále větší SUV a země neplní své závazky ohledně snižování emisí. Některá města se snažila problém řešit sama. Starají se tak mimo jiné i o „generaci, která tu bude žít ještě za 60 let“. Tu podle Spiegelu zase tolik nezajímá vlastnictví automobilu a někdy si ani nepořizuje řidičský průkaz.

Spiegel hovoří o tom, že v Německu by mělo dojít k velkému posunu ve struktuře městské dopravy. Zatímco doprava na skútrech, kolech a chůze by měla vzrůst o 80 %, autodoprava by měla klesnout o 20 %. Jde „o takový univerzální recept na to, jak udělat města lepšími“. Mnichov chce tohoto cíle dosáhnout do roku 2025. Otázkou je, zda jde o cíl dosažitelný. Odpověď je kladná v případě, že „lidé jsou připraveni změnit své chování a činit kompromisy ohledně využívání veřejného prostoru“.

Odborníci v souvislosti s potřebnými změnami často zmiňují Kodaň jako příklad směru, kterým bychom se měli ubírat. Jde o město se širokými cyklistickými stezkami a jízdními pruhy, kde mají mnoho prostoru i chodci. Dánsko ale začalo s potřebnými změnami již před třiceti lety, kdy také začalo omezovat prostor využitelný pro automobily. K tomu vytvořilo „dobře fungující a koordinovaný systém veřejné dopravy“. Výsledkem reforem je, že téměř polovina obyvatel Kodaně jezdí do zaměstnání na kole.

Příkladem může být i Vídeň, kde si již na počátku devadesátých let lidé stěžovali na nedostatek míst k parkování. Město problém vyřešilo tak, že vybudovalo placená parkoviště, na což lidé začali reagovat přesunem k jinému typu dopravy. Příjem z parkovného se pak použil na rozšíření služeb veřejné dopravy.

Der Spiegel popisuje ale i rizika spojená s přechodem na nový systém. Zmiňuje například to, že v prvních třech měsících roku 2019 zemřelo v Německu na následky dopravní nehody 18 lidí, kteří používali elektrokola. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2018 jde o dvojnásobek. Nejvíce jsou podle statistik ohroženi ti, kteří jezdí v husté dopravě a lidé nad 55 let, což podle vědců může také souviset s rostoucí popularitou elektrokol.

V Německu pak podle Spiegelu možná již brzy proběhne diskuse o snížení rychlostního limitu z 50 kilometrů za hodinu na 30 kilometrů za hodinu. Stane se tak zejména v případě, že bude dál růst počet nehod na kolech či elektrických skútrech. Například Mnichov přitom očekává, že po jeho silnicích bude jezdit až 10 000 skútrů. To bude ještě více posilovat tlak na vytvoření dalšího místa pro tyto dopravní prostředky a utažení prostoru pro automobily.

Zdroj: Der Spiegel

 

Čtěte více:

Víkendář: Největší zklamání z ekonomů v historii?
20.10.2019 13:14
Změna klimatu je pravděpodobně jednou z největších výzev, které čelí v...
Víkendář: Chile jako varování před kumpánským kapitalismem
26.10.2019 10:49
Před dvěma týdny řekl chilský prezident Sebastián Pinera v rozhovoru p...
Víkendář: Proč se zuby nehty držíme ekonomických mýtů?
27.10.2019 10:15
Proč trvá tak dlouho, než přestaneme věřit ekonomickým teoriím, které ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.12.2025
6:13Eisman: Trhy dnes neřídí Fed, klíčem je budoucnost AI
22.12.2025
22:00Akciové indexy v USA opět rostou směrem k novým maximům  
17:11Trhy se těší na zrychlení americké ekonomiky…
15:15Jan Čermák: Technologie táhnou ekonomiku USA, ale politická rizika zůstávají
13:43Přijde po Trumpově obchodní bouři klid na obzoru, nebo další otřesy?
12:52RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
12:46RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
12:23Americká cla poškodila ze všech německých odvětví nejvíce autoprůmysl
12:05Rally drahých kovů pokračuje: Zlato na dalším rekordu, stříbro u 70 USD a měď blízko 12 000 USD  
11:59Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech
11:46Investiční fórum: Kam v roce 2026 úspěšně investovat? Experti nabídnou své tipy 7. ledna
11:35Čína uvalí prozatímní clo až 42,7 procenta na některé mléčné výrobky z EU
10:17Robotaxi od Baidu se v Londýně propojí s Uberem a Lyftem
9:42Jaderné elektrárny v Česku letos vyrobily přes 31,02 TWh elektřiny, dosud nejvíc
9:11Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Oznámení o výplatě pravidelného úrokového výnosu
8:54Česká zbrojovka získala významný kontrakt v Německu, zlato poprvé nad 4 400 USD a futures smíšené  
8:42Rozbřesk: EU představuje Automotive Package. Je to flexibilnější cesta k čisté mobilitě?
6:08Optimismus na maximu. BofA hlásí nejsilnější investorský sentiment od roku 2021  
21.12.2025
9:17Víkendář: Prudký nárůst cen domů pozorovaný za poslední půlstoletí není velkým překvapením…
20.12.2025
9:12Víkendář: Nelze očekávat, že by ceny domů ve velkých městech v dohledné době klesly

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data