Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Svět už netancuje tak, jak Američané jezdí

Víkendář: Svět už netancuje tak, jak Američané jezdí

04.07.2021 9:36
Autor: Redakce, Patria.cz

V USA panuje široce rozšířený pocit, že to, co se stane zde (a možná ještě tak v Evropě), bude rozhodovat o dění na trhu s automobily po celém světě. Takový má podle svých slov dojem ekonom Tim Taylor, který na stránkách The Conversable Economist rozebírá, proč je tento dojem mylný.

Ekonom poukazuje na to, že v roce 1960 měly USA 62% podíl na globálních registracích nových vozů. V roce 2000 šlo již jen o 22 % a v roce 2018 jen o 11 %. Evropský a americký trh již roky v podstatě stagnuje, ale v zemích jako Čína probíhá prudký růst a výsledkem je uvedený pokles významu amerického trhu. Taylor se ve svém tvrzení opírá o novou analýzu Transportation Energy Data Book, jejímiž autory jsou Stacy C. Davis a Robert G. Boundy z Oak Ridge National Laboratory. Ta zahrnuje i následující tabulku s výrobou aut:
1

Podle tabulky jsou nyní USA na čtvrtém místě za Čínou, Japonskem a Německem s tím, že odstup od těchto zemí je značný a na Spojené státy se dotahuje Indie. Na třináctém místě v tabulce figuruje Česká republika, jejíž produkce byla v roce 2018 na více než polovině té americké.

Taylor v souvislosti s prodeji aut v jednotlivých zemích zmiňuje, že v sedmdesátých letech byla polovina aut na amerických silnicích mladší 4 let a jen asi 3 % z nich byla starší než 15 let. V roce 2018 byl ale podíl maximálně čtyřletých aut pouze čtvrtinový a starší patnácti let bylo téměř 20 % vozů. Hlavním tahounem klesajícího podílu na globálním trhu s automobily je prudký růst rozvíjejících se zemí. A následující graf ukazuje, jak se v USA vyvíjel počet vozů na 1000 obyvatel a jak vypadala situace ve vybraných zemích v roce 2008 a 2018:
2

Například ve východní Evropě tak bylo asi 400 vozů na 1000 obyvatel, což odpovídá situaci v USA ve druhé polovině padesátých let. Západní Evropa na tom byla v roce 2018 podobně jako Kanada v roce 2008 a USA v první polovině sedmdesátých let. Zde se počet aut na 1000 obyvatel v posledních letech stabilizoval mezi 800 až 850.

Další graf na stejné „americké“ křivce (do roku 1930) ukazuje pozici některých rozvíjejících se zemí. Čína byla v roce 2018 na úrovni Spojených států roku 1925, tedy asi na 160 vozech na 1000 obyvatel. Indie roku 2018 je s méně než 50 vozy na 1000 obyvatel srovnatelná s USA kolem roku 1915:
3

Taylor tvrdí, že budoucnost bude v tomto odvětví psána povětšinou mimo Spojené státy. Už proto, že podle studie je příjmová elasticita poptávky po autech v Číně na hodnotách kolem 2,5. Každý 10% růst příjmů v této zemi, (ke kterému dochází zhruba každý rok), vede k 25% zvýšení počtu poptávaných vozů.

Zdroj: The Conversable Economist, Transportation Energy Data Book

 

Čtěte více:

Investiční tip Stellantis - Cyklus pořád žije
04.06.2021 5:56
Cyklické oživení. Doznívající téma, které má pořád svoji váhu a potenc...
Prodej aut v Česku za pět měsíců stoupl o pětinu
03.06.2021 16:55
Prodej nových osobních aut od ledna do konce května meziročně vzrostl ...
Northvolt získal od investorů 2,75 mld. dolarů na rozšíření továrny na baterie
09.06.2021 12:02
Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt získal od investor...
Rusch: Teslu na 1 000 dolarů potáhne autonomní řízení
16.06.2021 6:07
Jak dobrá je nová Tesla Model S Plaid? Na tuto otázku na Yahoo Finance...
Stellantis investuje 180 milionů eur do své továrny na Slovensku
28.06.2021 15:33
Automobilová skupina Stellantis investuje 180 milionů eur (4,6 miliar...
Volvo přejde do roku 2030 na elektromobily,  spolupracuje s Northvolt
01.07.2021 9:05
Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars představil rozsáhlý har...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.04.2024
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká
8:52Moneta oznámila výsledky, Meta Platforms utratí o miliardu více na AI a futures jsou smíšené  
7:37Moneta dosáhla zisku 1,3 miliardy korun a je na dobré cestě doručit celoroční cíl
6:09Asijské akcie v éře dividend podle Fidelity
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.