Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Přímo k elektromobilům. Jiné cesty jsou omyl, říká Sandy Munro

Přímo k elektromobilům. Jiné cesty jsou omyl, říká Sandy Munro

08.09.2021 10:30
Autor: Redakce, Patria.cz

Sandy Munro stojí v čele své společnosti Munro & Associates, která se mimo jiné zaměřuje na technickou analýzu aut. Munro tak bývá hostem diskusí zaměřených na elektromobily a v rozhovoru pro Bloomberg Markets hovořil o tom, že tyto vozy je lepší navrhovat a vyrábět od nuly a ne se snažit napasovat je na platformy, které se používají pro auta se spalovacími motory.

Jako příklad uvedl Munro Kiu Niro, jejíž platforma byla vyvinuta tak, aby se dala použít jak pro klasický pohon, tak pro produkci elektromobilů. Výsledek je ale podle experta nevalný. „Správný přístup je jít přímo k elektromobilům,“ dodal Munro. Kritický byl ale dříve k Tesle a v rozhovoru uvedl, že když poprvé viděl Model 3, byl „zděšen a ptal se, kdo by na trh uvedl něco takového.“

Později ale Munro & Associates podrobilo technické analýze Model Y a ten na experta podle jeho slov udělal velmi dobrý dojem. Nyní se firma chystá na Model S Plaid a Munro očekává, že bude výborný. K tomu dodal, že od automobilek, jejichž vozy jeho firma rozebírá a analyzuje, nikdy nic nepřijímá. Do Tesly ale investoval „velké peníze na osm až devět měsíců kvůli tomu, co se kolem ní dělo ohledně prodejů nakrátko a podobně.“

Munro se podle svých slov obává, že americká vláda bude brzdit posun směrem k autonomnímu řízení. Podle jeho názoru by naopak měla vláda stát stranou a nechat prostor pro rozvoj nových technologií. Platí to o autonomním řízení či třeba o bateriích včetně možných problémů s jejich požáry.

K požárům baterií Munro dodal, že například u vozů Tesla se vznítily dvě baterie kvůli tomu, že byly za jízdy proraženy nějakým předmětem. To si vysloužilo velkou pozornost médií. Ovšem podle experta se již nikdo moc nevěnuje tomu, že třeba v roce 2018 bylo v USA zaznamenáno přes 200 000 požárů aut se spalovacím motorem. Situace je tak celkově podobná například tomu, když se rozvíjela výroba vozů v továrnách Henryho Forda. „Musíme čekat, že se technologie rozvine,“ uzavřel Munro.

V únoru Munro zveřejnil dlouhý rozhovor s šéfem Tesly Elonem Muskem (viz Musk: Výroba je peklo), v němž Musk mimo jiné hovořil o tom, že návrh vozu je tou zábavnější částí celého výrobního procesu, rozjetí samotné výroby je ale něco jiného. Za nejproblematičtější část považuje Musk těsnění a spoje různých částí konstrukce vozu. Zde se přitom projevuje to, že různé týmy pracují na různých částech vozu a „všichni tak mají pro svůj problém dobré řešení, ale dohromady se mýlí.“ Autonomní řízení má pak podle Muska za hlavní cíle nehavarovat a nezpůsobit škody na majetku a životech.


Zdroj: Bloomberg Markets

 
 
 

Čtěte více:

Tesla chce příští rok představit prototyp humanoidního robota
20.08.2021 15:51
Americký výrobce elektrických aut Tesla zřejmě příští rok představí pr...
Víkendář: Block o krátkých pozicích na Tesle, monetární politice a investičním návodu pro technologie
28.08.2021 8:59
Carson Block je zakladatelem investiční společnosti Muddy Waters Resea...
Rekordní korporátní dluhy, Tesla a sebenaplňující se proroctví
27.08.2021 18:58
V roce 2002 byly dluhy amerických firem s investičním ratingem asi dva...

Váš názor
  • Jistě
    08.09.2021 17:59

    Tak prvně by se měl vyrobit přebytek elektrické energie že bude za hubičku.A pak přijít s tím jak ji spotřebovat. Hmm co tak třeba pohánět s tím auta.
    HenryFord
  •  
    08.09.2021 12:11

    Nikde se zatím nezmiňuje jak to bude s výpadkem spotřební daně z PHM když budou mít všichni elektro auta. Elektřina je na desetiletém maximu takže i provoz se zdržuje. Zcela mylná informace že el. auto má nulové emise se stala omýlaným mýtem. Problematiku "výhodnosti" el. aut dobře zdokumentovali a vypočetli akademici z ČVUT ( od výroby až po sešrotování a účinnosti aut a nabíječek a mnoho dalšího ). Lze najít na netu, dobré počtení ketré ale vohnouti z Bruselu jistě nečetli...
    karel777
    •  
      08.09.2021 13:34

      Akademici z ČVUT jsou nepochybně experti, akorát na spalovací motory. Proto je jejich studie plná polopravd a bludů a zjevně je z ní cítit zaujetí pro spalovací motory. Chápu, že když něčemu věnujete celý život a pak zjistíte, že to není tak super a vývoj jde jinudy, tak vás to trochu rozhodí. To ovšem nemění nic na tom, že elektromobily jsou budoucnost a spalovací auta minulost.
      Michael_S
      •  
        08.09.2021 17:55

        Bludy šíří jen fanatici tlačící elektro auta. Kdyby to bylo tak super tak by je lidi kupovali dobrovolně. Naftové auta taky nikdo nenutil nedotoval. Prostě i když byly drahé tak levná nafta a nízká spotřeba dávala v součtu ekonomicky smysl. El auta budou drahé pořád, protože je prodražuje baterie z nerostných surovin. Ropa nezlevnila za 30 let ale zdražila. Tehdy byla za 20 - 30 teď je za 70 a byla i za za skoro 200.
        HenryFord
      •  
        08.09.2021 16:16

        Teď zrovna nemohu najít ten odkaz, byla to práce na desítky stran s výpočty. Já si třeba na rozdíl od Michaela myslím že budoucnost není zcela v elektromobilech ale ve vyváženém mixu i nových technologiích které jsou již na spadnutí. Hlavní otázka výpadku spotřební daně nezodpovězena, též mi není jasné kde by se vzaly stovky a tisíce GWh na napájení miliónů vozů, kdo by platil takové posílení sítě kabely jak pneumatika, obřích traf , rozvaděčů a mnoha dalšího. Plná elektromobilita je jen vlký sen vohnoutů z Bruselu a někdy mi připadá že snad ani nechodili do školy. Na základní výpočet představy stačí fyzika ze ZŠ aby si člověk udělal přehled o ampérech, voltech, výkonech, účinnosti atd. Možná to nakonec narazí na materiálové limity, kdo ví (měď, lithium, drahé kovy, hliník atd...).
        karel777
        •  
          08.09.2021 21:53

          Na to je jednoduchá odpověď. To nikdy nemá fungovat - cílem je, aby to nefungovalo. Jde o prachy (automobilkám) a omezení soukromého pohybu pouze pro vyvolené. Viz zelená daň za emise spalovacích motorů postavená na hlavu (kterou odborníci z EK zaříznou malá, lehká, levná auta). Nejlevnější auto bude stát tak mega, řekněme u nás že 3 roky práce. Ne rok práce jako dnes. Baterie mu vydrží max. 8-10 let, takže odpadne prodej ojetin. Síť nebude schopná utáhnout režim "nabiju si kdy chci, kde chci", takže budou přesně určené zóny a časová okna, kdy kdo může nabíjet. A samozřejmě, pokud snad občan bude mít nějaký ten škraloup, tak jej zavedený sociální systém zkrátka nabít nenechá. Ještě se dožiju chvíle, kdy se tohle celý sesype. 20 let max.?
          Berounskej
          •  
            08.09.2021 23:33

            Právě jste se vrátil z Kuby? :-))) Vězte že přenosová soustava je v Evropě dimezována lépe.
            Mudr.c
Aktuální komentáře
24.12.2025
17:17Návratnost amerického trhu v příštím roce
15:15Zlato dnes historicky poprvé prolomilo 4500 dolarů za unci. Na rekordech stříbro i platina
12:15Nová fáze trhu podle Goldman Sachs: Horké valuace, AI boom a vyšší volatilita  
11:25Jak trhy (ne)obchodují přes vánoční svátky a přelom roku? Přinášíme přehled
8:52Investiční výhled Patria Finance: Pět klíčových témat pro rok 2026  
23.12.2025
22:03Nvidia v čele růstu, Čína znovu ve hře, aneb AI příběh pokračuje  
17:16Míří na trh další překvapení?
15:51Cena stříbra poprvé v historii přesáhla 70 dolarů za unci
15:26Historický milník: Měď vystřelila nad 12 tisíc dolarů, cla převracejí trh vzhůru nohama
15:19Růst ekonomiky USA ve třetím čtvrtletí překvapivě zrychlil na 4,3 procenta
14:12Intel má za sebou rušný rok. Akcie vzrostly o desítky procent, k oživení foundry byznysu ale stále nedošlo
12:40Bloomberg Intelligence: Zisky průmyslu v Evropě porostou příští rok dvakrát rychleji než letos  
11:54Důvěra v českou ekonomiku se v prosinci snížila mezi podnikateli i spotřebiteli
11:52Novo roste díky schválení léku, japonský jen na slovní intervenci. Evropské akcie jsou na tom smíšeně  
11:00Rozbřesk: Atakoval americký růst v uplynulém čtvrtletí čtyři procenta?
10:53MONETA Money Bank, a.s.: Oznámení o výplatě výnosu podřízených Tier 2 dluhopisů
9:46Pilulka na hubnutí od Novo Nordisku dostala v USA zelenou
8:41Google na nákupech, pilulka Wegovy na cestě na americký trh, evropské futures převážně v zeleném  
6:13Eisman: Trhy dnes neřídí Fed, klíčem je budoucnost AI
22.12.2025
22:00Akciové indexy v USA opět rostou směrem k novým maximům  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data