Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Šéf BMW o tom, že elektroauta nejsou rozumnou jednosměrkou: Trh pro spalováky tu je a zvyšujete závislost na velmi malém počtu zemí

Šéf BMW o tom, že elektroauta nejsou rozumnou jednosměrkou: Trh pro spalováky tu je a zvyšujete závislost na velmi malém počtu zemí

15.04.2022 11:45
Autor: ČTK

Šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse varuje před výlučnou orientací na elektromobilitu. Automobilky podle něj tlačí do přílišné závislosti na několika málo zemích, především na Číně. Trh pro automobily se spalovacím motorem tu přitom stále je, řekl podle agentury Reuters.

"Když se podíváte na vycházející technologie, na tlak na elektromobily, musíme si dát pozor, protože zároveň zvyšujete závislost na velmi malém počtu zemí," řekl Zipse u kulatého stolu v New Yorku a zdůraznil, že dodávky surovin pro výrobu baterií ovládla převážně Čína.

"Pokud si někdo z nějakého důvodu nemůže koupit elektromobil, ale potřebuje auto, navrhli byste mu, aby raději navždycky jezdil ve svém starém autě? Pokud vy už nebudete prodávat spalovací motory, udělá to někdo jiný," řekl Zipse.

Šéf BMW dlouho bojuje proti kompletnímu zákazu vozů na spalovací motor. Nabídka vozů se spalovacími motory s nižší spotřebou paliva je podle něj klíčová jak z hlediska zisku, tak z hlediska životního prostředí. Zipse při tom argumentuje mezerami v dobíjecí infrastruktuře a vysokou cenou elektrických vozidel.

A pro zachování vozů se spalovacími motory hovoří i růst cen energií a materiálů. "Teď máme vrchol, možná nezůstanou na vrcholu, ale nevrátí se k dřívějším cenám," domnívá se Zipse.


Čtěte více:

Akcie výrobce baterií pro elektromobily LGES v burzovním debutu rostly i o 99 procent
27.01.2022 12:42
Akcie jihokorejské společnosti LG Energy Solutions (LGES) dnes na burz...
Muskův sen o levných elektromobilech ohrožuje ruská invaze
07.03.2022 17:36
Růst cen surovin, který ještě umocnila invaze ruských vojsk na Ukrajin...
Víkendář: Proč Maserati a Lamborghini nedostatkem čipů netrpí a jaké jsou jejich plány na elektrifikaci
27.03.2022 9:10
Zájem o SUV v USA pokračuje, minulý rok představovaly 80 % prodaných o...
Elektromobily stále v nevýhodě, mezera se ale zmenšuje
04.04.2022 6:11
Elektromobily mají nyní největší dojezd v historii, ale vozy s tradičn...
Hertz koupí od švédské automobilky Polestar až 65 000 elektromobilů
04.04.2022 15:43
Společnost Hertz během pěti let koupí od švédské automobilky Polestar ...
ČEZ dál počítá s projektem továrny na baterie na místě elektrárny Prunéřov I
11.04.2022 12:20
Skupina ČEZ dál počítá s přípravou projektu továrny na výrobu baterií ...
Renault uvažuje o uvedení divize pro elektromobily na burzu
13.04.2022 8:34
Plán francouzského výrobce automobilů Renault na vytvoření oddělené di...

Váš názor
  • Co na to automobilky?
    15.04.2022 17:57

    Je jedno jestli se vyrábí elektroauta nebo klasika. Všechny auta nutně potřebují čipy. Ty vyrábí pro všechny zejména TSMC na Tajvanu. Válka na UA povzbudila Čínu k většímu tlaku na USA, aby nechali Tajvan na pokoji Je to prý jejich dvoreček. TSMC k výrobě čipů nutně potřebuje Zafír a ten se vyrábí v Rusku. K dnešnímu dni není výroba mikroobvodů možná bez přítomnosti polovodičových krystalů - deštiček. Jsou obvykle vyrobeny z fosfidu gallia, germania, arsenidu galia, křemíku a pod.ů. Podkladem jsou ultračisté safírové krystaly-deštičky a asi 80% těchto deštiček se vyrábí v Rusku. K výrobě krystalu safíru je nutná speciální geologická poloha bez jakékoli seismické aktivity. To na Tajvanu není možné a je jen málo míst na světě, které mají vhodné podmínky k výrobě.Každý záchvěv země automaticky znamená restart výroby, a nutnost začít vše od nuly. Embargo na dovoz čipů z Tajvanu do Ruska vyvolalo odvetu ve formě embarga na vývoz safíru na Tajvan. Jak je ten svět propojený. A tedy na konci sankcí a protisankcí je i naše Škodovka -VW. Bez čipů z Tajvanu výroba stojí. A co na to naše ekonomika ? Pokud se bude ekonomika brzdit, tak to bude mít nezanedbatelný vliv i na spotřebu elektriky a tedy i na cenu našich akcií ČEZ. A to je příklad jen jednoho z narušených řetězů kterých je určitě mnoho. Uvidíme věcí příštích.
    FYI
    • Re: Co na to automobilky?
      15.04.2022 23:24

      Safír = monokrystalický Al2O2. Používá se zejména pro jako subrstrát pro epitaxní MOCVD růst nitridových polovodičů, zejména InN. Jeho hlavní výhoda je, že se u něj dá provést nitridace (kvůli potlačení neshody mřížkových konstant - na rozhraních vzniká velký stres /pnutí v řádech MPa, který se projevuje vznikem dislokací do deponované vrstvy). Na povrchu se vytvoří pár monovrstev (ideálně jedna AlN). To se provádí v dusíkové plazmě. Dokonce Vám přesně řeknu jak - sám jsem percepturu pro mašiny od Oxfod Instruments (jejich série PlasmaPro) optimalizoval. Gremanium se používá pro FR obvody, jinak je silně na ústupu. Pro silové / spínací prvky se masově přechází na SiC. V autě polovodiče na safírových substrátech (destičkách, waferech) horko těžko najdete.
      Gyroskop
    • Zafír
      15.04.2022 21:56

      to by mě vážně zajímalo, ty Zafíre, z čeho si tento blábol obšlahl :-)
      lunatic with skateboard
      • Re: Zafír
        16.04.2022 11:00

        kdyz jsem cetl ten blabol tak me napadlo jestli uz i v Blesku nebo v odbornem casopisu Kvety davaji navody ja se vyraby polovodice :) od kud to asi ma ?
        eple
        •  
          16.04.2022 14:23

          Rusko přešlo na celovodiče. Prostě kolega sem vložil článek strojově přeložený google translate. To se děje i v CZ. Z některých technologických článků člověk prostě žasne.
          Gyroskop
  •  
    15.04.2022 13:07

    cenu tvoří poptávka a nabídka, pokud politici a centrální bankéři vrhli takových nových peněz, tak se to musí promítnout.....centrální bankéři deflaci nedovolí, takže samozřejmě na půvdní cenu se komodity nevrátí. Co jsem četl, tak Číňané, státy, kde jsou suroviny potřebné pro ty slavné elektromobily mají ošéfované.....Teď zničíme Rusko a potom přijde další velký nepřítel těch západních hodnot, Čína, ale to bude větší oříšek na zničení nepřítele
    abc1
    • Pycky eljektromobil
      16.04.2022 1:52

      Mocpič Kalašnikov: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/ruska-tesla-je-vlastne-prevleceny-moskvic/r~96c47f0ca76e11e89f96ac1f6b220ee8/
      Gyroskop
    •  
      16.04.2022 1:50

      A když jme u toho, jak chce západ zničit. Ne, jen ho chce uvést do jejich oblíbených CCCP kolejí. Když se jim to tak líbilo, chtějí to. Akorát nemusí strkat pracky do UA, CZE, SK, POL, Balt atd. Win-Win. Vše na frontu !
      Gyroskop
    •  
      16.04.2022 1:44

      Fakt nevim, co tady blekotáš o Rusku :D Kdyby Rusáci respektovali Budapešťskou dohodu, tak nikdo ani necekne. A rozdíl mezi Čínou a Ruskem tu je: Čína se myšlenkově posunula a nejsou to zasekaní maoisti, mají jistou invenci a produktivitu, přidanou hodnotu z jejich práce (a fakt na velké části země už nemakají za misku rýže - třeba textil se už přestěhoval do Bangladéše, Indonésie a sev. Afriky. R&D se tam už nevyplatí - horší produktivita za hodně peněz). Umí biz. Rusáci si tak akorát sedí a ukájí se jakýmsi jakožeúspěchem před 80ti lety. Ozbrojená benzínka. Musí jen vzpomínat, co kdysi bylo. Čím se vlastně můžou pochlubit? Že tam patologicky nechlastá 70 procent, ale jen 50 procent obyvatelstva? Medvěda jsem kdysi měl. SLKčko 230 kabrio. Docela bavilo - lehké, živé a ne moc drahé (ojetina), ale pustil jsem ho. Na léto uvažuji o postarším kabriu Z3. Na dýl / keepera bych bral medvěda cabrio Medvěd Piano.
      Gyroskop
    • Kolaborant
      15.04.2022 16:08

      bylo to Rusko co naúadlo suverení evropskou zemi a vraždí. Ničí nemocnice, školy , domovy. Musíš mít kachní žaludel takto lézt okupantům do zadku. Na území tvých spojenců se neválčí.
      Velkamedvědice
      • Re: Kolaborant
        15.04.2022 17:59

        tobě fakt hrabe....já o voze, ty o koze...
        abc1
        •  
          15.04.2022 19:30

          ........Teď zničíme Rusko a potom přijde další velký nepřítel těch západních hodnot, Čína, ale to bude větší oříšek na zničení nepřítele abc1...
          Velkamedvědice
Aktuální komentáře
24.04.2024
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m