Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Švédská Scania a dvojí tvář americké ekonomiky

Švédská Scania a dvojí tvář americké ekonomiky

06.06.2025 16:42

Pan Bruce Wilson má na Youtube kanál zaměřený na tahače. V řadě videí se konkrétně věnuje tomu, jak si jeho Scania vede ve srovnání s americkými značkami. Pro připomenutí – Scania je ze Švédska, její přítomnost na americkém trhu je minimální, američtí řidiči tahačů jí v podstatě neznají (stejně jako další evropské tahače). Co ukazuje srovnání tohoto evropského zástupce s americkými – o odvětví, ale možná i celé americké ekonomice?

Možná nejsem sám, koho oslovují americké tahače s protaženou přídí, mohutnými výfukovými komíny... Když ale přijde přímé srovnání s evropskými stroji, sentiment můe (ale nemusí – viz níže) jít stranou. Pan Wilson v jednom z videí vedel sebe (doslova) postavil Scanii R770 a Peterbilt 589 – viz obrázek. A jak to shrnul jeden ze sledujících, „obrázek vypadá, jako kdyby americký tahač byl tak o 40 let starší“.
sous

Zdroj: Bruce Wilson, Youtube

Ono srovnání nebylo samozřejmě jen dojmové, ale hlavně čistě technické. Scania z něj vyšla, mírně řečeno, dost dobře. Počínaje kvalitou lakování a dílenským provedením exteriéru i interiéru a konče třeba řazením, plynulostí jízdy a komfortem jízdy (viz i jiná videa). Jindy nechává pan Wilson americké řidiče tahačů projet se se Scanii. Jeden z nich shrunul své myšlenky tak, že kdyby takový tahač byl nabízen na americkém trhu, domácí výrobci by se „museli probudit“. Jiný komentář hovořil o tom, že američtí výrobci (nejen tahačů, ale třeba i Harley Davidson) jen neustále recyklují to, co tu bylo už před mnoha desetiletími.

Je známé, že evropské tahače třeba nemají „čumáky“ - kvůli omezené povolené délce celé soupravy. Což je může podle některých znevýhodňovat na straně přístupu k motoru. Ale celkově z onoho srovnání Scania vychází jako vozidlo jiné generace. Pokud bychom to pak brali jako určité obecnější vodítko a jev, přináší to zajímavé a vzájemně propojené otázky a témata ve vztahu k celé americké (a evropské ekonomice). Namátkou:

--Neexistuje v USA něco jako ekonomika dvojí tváře? Na jednu stranu je zjevné, že na straně moderních technologií (softwaru i hardwaru) jsou USA na spici světového vývoje. Odráží se to ve společnostech jako Apple, Tesla, NVIDIA, Google… Na druhou stranu je tu tento „případ Scania“, který nemusí být naprosto ojedinělý. Je možné, že na straně tradičnější výroby a „starší“ ekonomiky američané ve znatelně zaostávají*?

--Pokud ono zaostávání existuje, není dáno hlavně tím, že by americký trh byl příliš chráněn – viz ona nepřítomnost Scanie na něm (obtížnost registrace) a ony úvahy o probudezní se amerických výrobců v případě, že by dorazila evropská konkurence? Takový pohled by šel samozřejmě mimo jiné přímo proti názoru, podle kterého jsou Spojené státy extrémně otevřeným trhem s vysokou konkurencí, který doplácí na nekalé praktiky ze zahraničí.

--Obecně panuje celkem silné přesvědčení, že evropská ekonomika je ve srovnání s tou americkou méně flexibilní, méně inovativní. A existují pro to docela pádné argumenty a data. Výše uvedené ale může přece jen ukazovat, že obrázek to není ani zdaleka černobílý. Tedy že každý umí dělat něco a Evropa má to své. Což přímo souvisí s tím, proč existuje (měl by existovat) mezinárodní obchod fungující s co nejmenšími celními a necelními překážkami**. Uzavírání amerického trhu by tak ve světle uvedeného nemuselo být pro domácí výrobce vzpruhou, ale něčím, co je bude ještě více uspávat. Což je v ekonomii celkem dobře popsaný jev.

Na uvedené lze samozřejmě namítnout že z jedné věci dedukuji příliš mnoho. I proto jsem ale neformuloval závěry, ale spíše otázky. A dá se samozřejmě hovořit o tom, že i tradičnější odvětví budou pod tlakem nových technologií – zrovna u tahačů elektro/vodík, autonomní řízení… I zde se tedy mohou rozdávat nové karty a to nejen mezi USA a Evropou. Jasné je jedno - Scania je má nyní hodně dobré.


*Zaznamenal jsem také názor, že „společnost Peterbilt Motors Company jednoduše naslouchá svým poněkud konzervativním zákazníkům a výsledkem je nový model 589“. Tedy ten srovnávaný se Scanií. Pokud je ale švédský tahač skutečně technologicky a uživatelsky někde úplně jinde, takový pohled by v podstatě říkal, že v USA existuje velký počet řidičů, kteří nechtějí nic lepšího než to, co tu už je celá desetiletí. A je pravda, že po projetí se Scanií jí někteří chválí, ale dodávají, že „to není jejich styl“. Jak velkou váhu ale má styl třeba ve srovnání s mírou únavy po ujetí tisíců mil?

**Proti tezi, že Američané se vlastně vysokými cly snaží dosáhnout bezcelního světa, lze dát poměrně pádné argumenty – včetně toho, že chtějí zároveň cly sytit státní pokladnu, eliminovat své obchodní deficity a prý „cla jsou tím nejkrásnějším slovem na světě“.


Více z ekonomiky a trhů i na X: @JiriSoustruznik

 

Čtěte více:

Nervozita na dluhopisovém trhu pokračuje. Investoři vysílají varovné signály
05.06.2025 13:36
Dlouhodobé financování státních rozpočtů dělá vrásky vládám po celém s...
Přebytek zahraničního obchodu v dubnu meziročně klesl na 23,2 mld. Kč
06.06.2025 9:46
Zahraniční obchod v dubnu skončil přebytkem 23,2 miliardy korun, mezi...
Akcie nemají před daty jasný směr. Tesla se zvedá po včerejším úderu
06.06.2025 11:24
Závěr týdne zatím přináší klíčovým evropským akciovým trhům převážně p...
Přátelství mezi Trumpem a Muskem implodovalo
06.06.2025 14:42
Dříve blízký vztah mezi šéfem Bílého domu Donaldem Trumpem a majitelem...

Váš názor
  • vše má + i -
    06.06.2025 18:07

    možná je pro amíka výhoda, že ten konstrukčně zastaralý tahač opraví v každé díře Joe se základní výbavou, u našeho evropského tahače je to o dost komplikovanější, když se to rozsvítí jako vánoční stromeček, ale když to funguje jsme o dost vpředu :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
Aktuální komentáře
22.09.2025
20:24PODCAST Týdenní výhled: Sazby ČNB by měly zůstat delší dobu stabilní  
18:14Začne se Mag7 mnohem více podobat zbytku trhu růstem zisků a také valuacemi?
17:24Strategický krok Allwyn do USA: V řádu miliard dolarů získá kontrolu nad PrizePicks a vstoupí do světa DFS
15:49Technická analýza S&P 500: Býčí trh ještě nemusí být u konce  
15:35Snaha odnaučit AI lhát může vést k lepšímu skrývání lží, ukázal výzkum OpenAI
14:31Raiffeisenbank a.s.: Výplata úrokového výnosu dluhopisů
13:57Pfizer se dohodl na převzetí výrobce léků proti obezitě Metsera
12:07Nejbohatší Francouz Arnault ostře kritizuje návrh daně pro nejbohatší
11:56Akcie začátkem týdne ztrácejí, zatímco investoři se znovu obracejí ke zlatu  
10:44Odklad elektromobilů a zhoršený výhled posílají akcie Porsche a VW dolů o více než šest procent
9:32Rozbřesk: Ceny masa určí, jak rychle bude odeznívat potravinová inflace
8:52Futures ukazují v úvodu nového týdne opatrnost, ČNB zřejmě ve středu sazby nezmění  
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba