Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Švédská Scania a dvojí tvář americké ekonomiky

Švédská Scania a dvojí tvář americké ekonomiky

06.06.2025 16:42

Pan Bruce Wilson má na Youtube kanál zaměřený na tahače. V řadě videí se konkrétně věnuje tomu, jak si jeho Scania vede ve srovnání s americkými značkami. Pro připomenutí – Scania je ze Švédska, její přítomnost na americkém trhu je minimální, američtí řidiči tahačů jí v podstatě neznají (stejně jako další evropské tahače). Co ukazuje srovnání tohoto evropského zástupce s americkými – o odvětví, ale možná i celé americké ekonomice?

Možná nejsem sám, koho oslovují americké tahače s protaženou přídí, mohutnými výfukovými komíny... Když ale přijde přímé srovnání s evropskými stroji, sentiment můe (ale nemusí – viz níže) jít stranou. Pan Wilson v jednom z videí vedel sebe (doslova) postavil Scanii R770 a Peterbilt 589 – viz obrázek. A jak to shrnul jeden ze sledujících, „obrázek vypadá, jako kdyby americký tahač byl tak o 40 let starší“.
sous

Zdroj: Bruce Wilson, Youtube

Ono srovnání nebylo samozřejmě jen dojmové, ale hlavně čistě technické. Scania z něj vyšla, mírně řečeno, dost dobře. Počínaje kvalitou lakování a dílenským provedením exteriéru i interiéru a konče třeba řazením, plynulostí jízdy a komfortem jízdy (viz i jiná videa). Jindy nechává pan Wilson americké řidiče tahačů projet se se Scanii. Jeden z nich shrunul své myšlenky tak, že kdyby takový tahač byl nabízen na americkém trhu, domácí výrobci by se „museli probudit“. Jiný komentář hovořil o tom, že američtí výrobci (nejen tahačů, ale třeba i Harley Davidson) jen neustále recyklují to, co tu bylo už před mnoha desetiletími.

Je známé, že evropské tahače třeba nemají „čumáky“ - kvůli omezené povolené délce celé soupravy. Což je může podle některých znevýhodňovat na straně přístupu k motoru. Ale celkově z onoho srovnání Scania vychází jako vozidlo jiné generace. Pokud bychom to pak brali jako určité obecnější vodítko a jev, přináší to zajímavé a vzájemně propojené otázky a témata ve vztahu k celé americké (a evropské ekonomice). Namátkou:

--Neexistuje v USA něco jako ekonomika dvojí tváře? Na jednu stranu je zjevné, že na straně moderních technologií (softwaru i hardwaru) jsou USA na spici světového vývoje. Odráží se to ve společnostech jako Apple, Tesla, NVIDIA, Google… Na druhou stranu je tu tento „případ Scania“, který nemusí být naprosto ojedinělý. Je možné, že na straně tradičnější výroby a „starší“ ekonomiky američané ve znatelně zaostávají*?

--Pokud ono zaostávání existuje, není dáno hlavně tím, že by americký trh byl příliš chráněn – viz ona nepřítomnost Scanie na něm (obtížnost registrace) a ony úvahy o probudezní se amerických výrobců v případě, že by dorazila evropská konkurence? Takový pohled by šel samozřejmě mimo jiné přímo proti názoru, podle kterého jsou Spojené státy extrémně otevřeným trhem s vysokou konkurencí, který doplácí na nekalé praktiky ze zahraničí.

--Obecně panuje celkem silné přesvědčení, že evropská ekonomika je ve srovnání s tou americkou méně flexibilní, méně inovativní. A existují pro to docela pádné argumenty a data. Výše uvedené ale může přece jen ukazovat, že obrázek to není ani zdaleka černobílý. Tedy že každý umí dělat něco a Evropa má to své. Což přímo souvisí s tím, proč existuje (měl by existovat) mezinárodní obchod fungující s co nejmenšími celními a necelními překážkami**. Uzavírání amerického trhu by tak ve světle uvedeného nemuselo být pro domácí výrobce vzpruhou, ale něčím, co je bude ještě více uspávat. Což je v ekonomii celkem dobře popsaný jev.

Na uvedené lze samozřejmě namítnout že z jedné věci dedukuji příliš mnoho. I proto jsem ale neformuloval závěry, ale spíše otázky. A dá se samozřejmě hovořit o tom, že i tradičnější odvětví budou pod tlakem nových technologií – zrovna u tahačů elektro/vodík, autonomní řízení… I zde se tedy mohou rozdávat nové karty a to nejen mezi USA a Evropou. Jasné je jedno - Scania je má nyní hodně dobré.


*Zaznamenal jsem také názor, že „společnost Peterbilt Motors Company jednoduše naslouchá svým poněkud konzervativním zákazníkům a výsledkem je nový model 589“. Tedy ten srovnávaný se Scanií. Pokud je ale švédský tahač skutečně technologicky a uživatelsky někde úplně jinde, takový pohled by v podstatě říkal, že v USA existuje velký počet řidičů, kteří nechtějí nic lepšího než to, co tu už je celá desetiletí. A je pravda, že po projetí se Scanií jí někteří chválí, ale dodávají, že „to není jejich styl“. Jak velkou váhu ale má styl třeba ve srovnání s mírou únavy po ujetí tisíců mil?

**Proti tezi, že Američané se vlastně vysokými cly snaží dosáhnout bezcelního světa, lze dát poměrně pádné argumenty – včetně toho, že chtějí zároveň cly sytit státní pokladnu, eliminovat své obchodní deficity a prý „cla jsou tím nejkrásnějším slovem na světě“.


Více z ekonomiky a trhů i na X: @JiriSoustruznik

 

Čtěte více:

Nervozita na dluhopisovém trhu pokračuje. Investoři vysílají varovné signály
05.06.2025 13:36
Dlouhodobé financování státních rozpočtů dělá vrásky vládám po celém s...
Přebytek zahraničního obchodu v dubnu meziročně klesl na 23,2 mld. Kč
06.06.2025 9:46
Zahraniční obchod v dubnu skončil přebytkem 23,2 miliardy korun, mezi...
Akcie nemají před daty jasný směr. Tesla se zvedá po včerejším úderu
06.06.2025 11:24
Závěr týdne zatím přináší klíčovým evropským akciovým trhům převážně p...
Přátelství mezi Trumpem a Muskem implodovalo
06.06.2025 14:42
Dříve blízký vztah mezi šéfem Bílého domu Donaldem Trumpem a majitelem...

Váš názor
  • vše má + i -
    06.06.2025 18:07

    možná je pro amíka výhoda, že ten konstrukčně zastaralý tahač opraví v každé díře Joe se základní výbavou, u našeho evropského tahače je to o dost komplikovanější, když se to rozsvítí jako vánoční stromeček, ale když to funguje jsme o dost vpředu :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
Aktuální komentáře
18.07.2025
22:03Rekordní S&P 500 a Nasdaq, ale propad Netflixu kazí optimismus  
17:14Bank of America: USA už investory tolik nelákají. Tvoří se tam bublina
15:45Kdysi Fink označil Bitcoin za pračku peněz, teď si mne ruce. BlackRock eviduje masivní příliv do kryptoměnových ETF
14:59Další verze americké výjimečnosti
13:39Celní dohoda s USA bude podle Merze nesymetrická, jednání vrcholí
13:24Perly týdne: Zvedají se celní inflační tlaky, umělá inteligence se začne ukazovat v ziscích
13:23Saab těží ze zbrojního boomu. Ve 2Q překonal odhady a navýšil celoroční výhled
12:30Stát zaplatí firmě KHNP za dva bloky Dukovan 407 miliard a 15 miliard za palivo
10:41Akcie Netflix i přes silné výsledky doplácejí na prémiovou valuaci  
10:25Akcie pokračují v růstu před spotřebitelskou důvěrou a holubičím komentářem z Fedu  
10:10M2C oznámila kontakt, který má zvýšit příjmy z trhů západní Evropy o dvě třetiny
9:14Netflix šlape na plyn: Rekordní zisky, vylepšený výhled i nové hity
8:54Rozbřesk: Zdražování potravin zůstává v Česku nadprůměrné
8:49ČEZ plánuje SMR v Temelíně, Meta pokračuje v náboru AI expertů z Applu a futures jsou v zeleném  
6:43Velká dohoda s Čínou? Trumpův obrat u Nvidie k ní možná otevírá dveře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou
16:11Když si soused dá k obědu kuře a vy nic…

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3M Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Charles Schwab Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Truist Financial Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Electrolux AB (06/25 Q2)
7:00Husqvarna AB (06/25 Q2)
7:30Danske Bank A/S (06/25 Q2)
7:30Saab AB (06/25 Q2)
7:30Skanska AB (06/25 Q2)
7:45Boliden AB (06/25 Q2)
8:00Yara International ASA (06/25 Q2)
13:00American Express Co (06/25 Q2)
13:00Atlas Copco AB (06/25 Q2)
13:00Schlumberger NV (06/25 Q2)
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university