Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Švédská Scania a dvojí tvář americké ekonomiky

Švédská Scania a dvojí tvář americké ekonomiky

06.06.2025 16:42

Pan Bruce Wilson má na Youtube kanál zaměřený na tahače. V řadě videí se konkrétně věnuje tomu, jak si jeho Scania vede ve srovnání s americkými značkami. Pro připomenutí – Scania je ze Švédska, její přítomnost na americkém trhu je minimální, američtí řidiči tahačů jí v podstatě neznají (stejně jako další evropské tahače). Co ukazuje srovnání tohoto evropského zástupce s americkými – o odvětví, ale možná i celé americké ekonomice?

Možná nejsem sám, koho oslovují americké tahače s protaženou přídí, mohutnými výfukovými komíny... Když ale přijde přímé srovnání s evropskými stroji, sentiment můe (ale nemusí – viz níže) jít stranou. Pan Wilson v jednom z videí vedel sebe (doslova) postavil Scanii R770 a Peterbilt 589 – viz obrázek. A jak to shrnul jeden ze sledujících, „obrázek vypadá, jako kdyby americký tahač byl tak o 40 let starší“.
sous

Zdroj: Bruce Wilson, Youtube

Ono srovnání nebylo samozřejmě jen dojmové, ale hlavně čistě technické. Scania z něj vyšla, mírně řečeno, dost dobře. Počínaje kvalitou lakování a dílenským provedením exteriéru i interiéru a konče třeba řazením, plynulostí jízdy a komfortem jízdy (viz i jiná videa). Jindy nechává pan Wilson americké řidiče tahačů projet se se Scanii. Jeden z nich shrunul své myšlenky tak, že kdyby takový tahač byl nabízen na americkém trhu, domácí výrobci by se „museli probudit“. Jiný komentář hovořil o tom, že američtí výrobci (nejen tahačů, ale třeba i Harley Davidson) jen neustále recyklují to, co tu bylo už před mnoha desetiletími.

Je známé, že evropské tahače třeba nemají „čumáky“ - kvůli omezené povolené délce celé soupravy. Což je může podle některých znevýhodňovat na straně přístupu k motoru. Ale celkově z onoho srovnání Scania vychází jako vozidlo jiné generace. Pokud bychom to pak brali jako určité obecnější vodítko a jev, přináší to zajímavé a vzájemně propojené otázky a témata ve vztahu k celé americké (a evropské ekonomice). Namátkou:

--Neexistuje v USA něco jako ekonomika dvojí tváře? Na jednu stranu je zjevné, že na straně moderních technologií (softwaru i hardwaru) jsou USA na spici světového vývoje. Odráží se to ve společnostech jako Apple, Tesla, NVIDIA, Google… Na druhou stranu je tu tento „případ Scania“, který nemusí být naprosto ojedinělý. Je možné, že na straně tradičnější výroby a „starší“ ekonomiky američané ve znatelně zaostávají*?

--Pokud ono zaostávání existuje, není dáno hlavně tím, že by americký trh byl příliš chráněn – viz ona nepřítomnost Scanie na něm (obtížnost registrace) a ony úvahy o probudezní se amerických výrobců v případě, že by dorazila evropská konkurence? Takový pohled by šel samozřejmě mimo jiné přímo proti názoru, podle kterého jsou Spojené státy extrémně otevřeným trhem s vysokou konkurencí, který doplácí na nekalé praktiky ze zahraničí.

--Obecně panuje celkem silné přesvědčení, že evropská ekonomika je ve srovnání s tou americkou méně flexibilní, méně inovativní. A existují pro to docela pádné argumenty a data. Výše uvedené ale může přece jen ukazovat, že obrázek to není ani zdaleka černobílý. Tedy že každý umí dělat něco a Evropa má to své. Což přímo souvisí s tím, proč existuje (měl by existovat) mezinárodní obchod fungující s co nejmenšími celními a necelními překážkami**. Uzavírání amerického trhu by tak ve světle uvedeného nemuselo být pro domácí výrobce vzpruhou, ale něčím, co je bude ještě více uspávat. Což je v ekonomii celkem dobře popsaný jev.

Na uvedené lze samozřejmě namítnout že z jedné věci dedukuji příliš mnoho. I proto jsem ale neformuloval závěry, ale spíše otázky. A dá se samozřejmě hovořit o tom, že i tradičnější odvětví budou pod tlakem nových technologií – zrovna u tahačů elektro/vodík, autonomní řízení… I zde se tedy mohou rozdávat nové karty a to nejen mezi USA a Evropou. Jasné je jedno - Scania je má nyní hodně dobré.


*Zaznamenal jsem také názor, že „společnost Peterbilt Motors Company jednoduše naslouchá svým poněkud konzervativním zákazníkům a výsledkem je nový model 589“. Tedy ten srovnávaný se Scanií. Pokud je ale švédský tahač skutečně technologicky a uživatelsky někde úplně jinde, takový pohled by v podstatě říkal, že v USA existuje velký počet řidičů, kteří nechtějí nic lepšího než to, co tu už je celá desetiletí. A je pravda, že po projetí se Scanií jí někteří chválí, ale dodávají, že „to není jejich styl“. Jak velkou váhu ale má styl třeba ve srovnání s mírou únavy po ujetí tisíců mil?

**Proti tezi, že Američané se vlastně vysokými cly snaží dosáhnout bezcelního světa, lze dát poměrně pádné argumenty – včetně toho, že chtějí zároveň cly sytit státní pokladnu, eliminovat své obchodní deficity a prý „cla jsou tím nejkrásnějším slovem na světě“.


Více z ekonomiky a trhů i na X: @JiriSoustruznik

 

Čtěte více:

Nervozita na dluhopisovém trhu pokračuje. Investoři vysílají varovné signály
05.06.2025 13:36
Dlouhodobé financování státních rozpočtů dělá vrásky vládám po celém s...
Přebytek zahraničního obchodu v dubnu meziročně klesl na 23,2 mld. Kč
06.06.2025 9:46
Zahraniční obchod v dubnu skončil přebytkem 23,2 miliardy korun, mezi...
Akcie nemají před daty jasný směr. Tesla se zvedá po včerejším úderu
06.06.2025 11:24
Závěr týdne zatím přináší klíčovým evropským akciovým trhům převážně p...
Přátelství mezi Trumpem a Muskem implodovalo
06.06.2025 14:42
Dříve blízký vztah mezi šéfem Bílého domu Donaldem Trumpem a majitelem...

Váš názor
  • vše má + i -
    06.06.2025 18:07

    možná je pro amíka výhoda, že ten konstrukčně zastaralý tahač opraví v každé díře Joe se základní výbavou, u našeho evropského tahače je to o dost komplikovanější, když se to rozsvítí jako vánoční stromeček, ale když to funguje jsme o dost vpředu :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
Aktuální komentáře
07.11.2025
11:05Akcie pevnou půdu zatím nenacházejí. Slibný úvod v Evropě rychle vyprchal  
10:23Bureš: Maloobchod zvolňuje, spotřeba i tak zůstane hlavním “motorem” ekonomiky
9:22Zbrojní gigant Rheinmetall zvýšil zisk o 18 % a staví nové továrny. Akcie stagnují
8:54Evropa míří k pozitivnímu zahájení, daří se německému vývozu  
8:53Rozbřesk: Koruna nereagovala na zasedání ČNB, slabší trh práce v USA posunul eurodolar výše
8:32Bude Musk prvním bilionářem? Akcionáři Tesly mu přiklepli rekordní plán odměn
6:01Morgan Stanley: Známky spekulace, ale čas na odchod z akciového trhu ještě nenastal
06.11.2025
22:01Výsledková sezona pokračuje s technologiemi centru pozornosti  
17:29Od roku 1950 po současnost: „pravidla“ podle kterých trhy (ne)fungují
17:10ČNB ponechává sazby beze změny, pro nejbližší měsíce potvrzuje stabilitu
15:43Meta je nejlevnější akcií z Magnificent Seven. Příležitost, nebo varovný signál?  
14:30ČNB ponechala sazby beze změny
13:56Bank of England drží sazby na 4 procentech Těsné hlasování naznačuje možný brzký cut
13:16Dominik Rusinko je novým hlavním ekonomem Patria Finance
12:59Boom emisí dluhopisů: AI, akvizice a vládní deficity ženou trh na maxima  
11:38Challenger: Americké firmy propouštějí nejvíce za 20 let. Nasazují AI a snaží se šetřit
10:38Jan Bureš: Průmysl v září nad očekáváním, vyhlídky však zůstávají nejisté
10:32Huang řekl, že Čína vyhraje závod o umělou inteligenci, později své vyjádření zmírnil
10:31Růstu akcií dopoledne dochází dech. Euro a zlato se zvedají  
9:54USA sníží kvůli dlouho trvajícímu shutdownu kapacitu letů o 10 procent

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
14:30USA - Míra nezaměstnanosti, s.a.
14:30USA - Průměrná hodinová mzda, m/m
14:30USA - Změna počtu prac. míst
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university