10. března by své výsledky za rok 2003 měl zveřejnit domácí mobilní operátor č.2 - T-Mobile ČR. Vývoj na mobilním trhu u nás zde diskutujeme poměrně frekventovaně, převážně z pohledu finančně-operačních výsledků společností na něm operujících, zaměřme se nyní právě na domácí dvojku.
T-Mobile ČR nedávno prezentoval poměrně ambiciózní cíle co se týče jeho podílů na trhu, toto a následující čtvrtletí tak budou mimo jiné indikovat reálnost těchto cílů. Co se týče vývoje celkového počtu uživatelů (SIM karet), respektive jejich přírůstků během roku, rok 2003 byl charakterizován klasickým U-průběhem, jak je patrné z následujícího grafu. Z pohledu celkové míry penetrace je možno hodnotit nárůst během celého roku a zejména v 4Q jako překvapivě silný. Druhý graf ukazuje podíl na počtu nových uživatelů u jednotlivých operátorů, patrné je zvrácení Oskar/Eurotel trendu nastaveného v minulých měsících (nutno podotknout, že i minulý rok bylo 4Q Oskara co se týče počtu nových uživatelů ve srovnání s ostatními slabší).
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Počet nových uživatelů a s tím spojené změny na celkovém podílu na trhu jsou do značné míry funkcí toho, nakolik daný operátor ještě vůbec "stojí" o další uživatele. Zvětšující se zákaznická základna má přímý dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Na druhou stranu by snaha o získání dalšího zákazníka měla být určována jeho čistou hodnotou pro společnost - to ve smyslu rozdílu současných hodnot výnosů a nákladů, které tento zákazník bude podle očekávání generovat. Např. CLM - customer lifetime management je zaměřen na maximalizaci hodnoty získané ze zákazníka během jeho života, včetně vzdání se neperspektivních zákazníků, či snahy o jejich získání. Zkušenosti z jeho aplikace mají zejména některé finanční ústavy, které úzce monitorují vývoj jejich zákaznické báze a průběžně přicházejí s produkty, které jim umožňují získat maximální hodnotu z jednotlivých zákaznických segmentů/zákazníků.
Počet uživatelů dané společnosti tak zajímá (měl by zajímat) pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, tvorbu volného cash flow a následně na jejich hodnotu pro společnost. Následující graf ukazuje, kolik průměrně za čtvrtletí vytěží T-Mobile ČR z jednoho zákazníka na úrovni výnosů a EBITDA, prezentováno je porovnání s Eurotelem.
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Zajímavý je mírně rozdílný průběh v sezónnosti u obou operátorů, patrný je ale hlavně rozdíl mezi oběma operátory v obou ukazatelích, kdy se nedá říci, že by docházelo k jednoznačnému uzavírání mezery ze strany T-Mobile CR.
Vývoj jeho počtu klientů a výše uvedené ukazatele implikují následující absolutní velikost výnosů a EBITDA:
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Na závěr zopakujme, že celkově se dá domácí mobilní trh z pohledu společností na něm operujících považovat za stále velmi atraktivní, což potvrzují i data o návratnosti kapitálu prvních dvou operátorů (za trh mobilních telekomunikací s největší intenzitou konkurence je považována Velká Británie). Dá se předpokládat, že v porovnání se současným stavem bude spíše hůře - konkurence se zostří jak v subodvětví samotném, tak celkově v telekomunikacích, jak dominantní i alternativní operátoři fixních linek budou stále intenzivněji tlačit na tarify a podporovat a rozšiřovat svou nabídku, což bude mít přímý dopad na výnosy, zisky, cash flow a návratnost investovaného kapitálu (a poměr ROIC/WACC) v odvětví.
Jiří Soustružník