Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

T-Mobile ČR - několik poznámek před výsledky 2003

09.03.2004 11:37
Autor: 

10. března by své výsledky za rok 2003 měl zveřejnit domácí mobilní operátor č.2 - T-Mobile ČR. Vývoj na mobilním trhu u nás zde diskutujeme poměrně frekventovaně, převážně z pohledu finančně-operačních výsledků společností na něm operujících, zaměřme se nyní právě na domácí dvojku.

T-Mobile ČR nedávno prezentoval poměrně ambiciózní cíle co se týče jeho podílů na trhu, toto a následující čtvrtletí tak budou mimo jiné indikovat reálnost těchto cílů. Co se týče vývoje celkového počtu uživatelů (SIM karet), respektive jejich přírůstků během roku, rok 2003 byl charakterizován klasickým U-průběhem, jak je patrné z následujícího grafu. Z pohledu celkové míry penetrace je možno hodnotit nárůst během celého roku a zejména v 4Q jako překvapivě silný. Druhý graf ukazuje podíl na počtu nových uživatelů u jednotlivých operátorů, patrné je zvrácení Oskar/Eurotel trendu nastaveného v minulých měsících (nutno podotknout, že i minulý rok bylo 4Q Oskara co se týče počtu nových uživatelů ve srovnání s ostatními slabší).


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Počet nových uživatelů a s tím spojené změny na celkovém podílu na trhu jsou do značné míry funkcí toho, nakolik daný operátor ještě vůbec "stojí" o další uživatele. Zvětšující se zákaznická základna má přímý dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Na druhou stranu by snaha o získání dalšího zákazníka měla být určována jeho čistou hodnotou pro společnost - to ve smyslu rozdílu současných hodnot výnosů a nákladů, které tento zákazník bude podle očekávání generovat. Např. CLM - customer lifetime management je zaměřen na maximalizaci hodnoty získané ze zákazníka během jeho života, včetně vzdání se neperspektivních zákazníků, či snahy o jejich získání. Zkušenosti z jeho aplikace mají zejména některé finanční ústavy, které úzce monitorují vývoj jejich zákaznické báze a průběžně přicházejí s produkty, které jim umožňují získat maximální hodnotu z jednotlivých zákaznických segmentů/zákazníků.

Počet uživatelů dané společnosti tak zajímá (měl by zajímat) pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, tvorbu volného cash flow a následně na jejich hodnotu pro společnost. Následující graf ukazuje, kolik průměrně za čtvrtletí vytěží T-Mobile ČR z jednoho zákazníka na úrovni výnosů a EBITDA, prezentováno je porovnání s Eurotelem.


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Zajímavý je mírně rozdílný průběh v sezónnosti u obou operátorů, patrný je ale hlavně rozdíl mezi oběma operátory v obou ukazatelích, kdy se nedá říci, že by docházelo k jednoznačnému uzavírání mezery ze strany T-Mobile CR.

Vývoj jeho počtu klientů a výše uvedené ukazatele implikují následující absolutní velikost výnosů a EBITDA:


Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Na závěr zopakujme, že celkově se dá domácí mobilní trh z pohledu společností na něm operujících považovat za stále velmi atraktivní, což potvrzují i data o návratnosti kapitálu prvních dvou operátorů (za trh mobilních telekomunikací s největší intenzitou konkurence je považována Velká Británie). Dá se předpokládat, že v porovnání se současným stavem bude spíše hůře - konkurence se zostří jak v subodvětví samotném, tak celkově v telekomunikacích, jak dominantní i alternativní operátoři fixních linek budou stále intenzivněji tlačit na tarify a podporovat a rozšiřovat svou nabídku, což bude mít přímý dopad na výnosy, zisky, cash flow a návratnost investovaného kapitálu (a poměr ROIC/WACC) v odvětví.

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2025
17:28Stáčení kilometrů u ojetin není dobré. Opak je snad ještě horší
17:00Býčí trend na amerických akciích  
16:32Slovenské ministerstvo financí výrazněji zhoršilo výhled růstu ekonomiky země
15:39TESLA KARLÍN, a.s.: Zpráva z jednání valné hromady společnosti
15:05USA by kvůli svému chování a přesvědčení měly odejít ze Světové obchodní organizace
13:43MONETA Money Bank, a.s.: Oznámení o výplatě výnosu podřízených Tier 2 dluhopisů
13:25Týdenní výhled: Obchodní jednání vrcholí a Trump ladí formu  
11:53Akcie v Evropě po pozitivním ránu vychládají. Futures drží vyhlídku růstu na Wall Street  
11:08ČNB: Dluhy domácností u bank v květnu stouply na 2,446 bilionu korun
10:31Fidelity: Evropští střadatelé zaseklí v hotovosti – příležitost uvolnit v příštím desetiletí až 4,8 bilionu eur
9:42Německé maloobchodní tržby v květnu nečekaně klesly o 1,6 procenta
9:34Trump a Carney se dohodli na obnovení obchodních jednání
9:06Rozbřesk: Česká ekonomika jede vpřed slušným tempem, kde je nový normál?
8:48Jak Trump ušetřil vůdce Íránu, skončil a zase začal jednání s Kanadou a další střípky k trhům. Ty na sklonku pololetí porostou  
6:02Bank of America varuje: Riziko bubliny na akciovém trhu roste
29.06.2025
10:09Víkendář: Centrální banka jako superhrdina, který si ale nevěří
28.06.2025
10:01Víkendář: Běžný pohled na krizi a dění kolem roku 2008 může být zavádějící
27.06.2025
22:01Akciová rally zpomalila, Trump ukončil jednání s Kanadou  
17:07Staronový technologický cyklus a jeden nový „Microsoft“ každých pár let
15:28Objem nesplácených úvěrů roste, riziko systémové krize je reálné, bojí se ruské banky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Nově otevřená prac. místa