Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

T-Mobile ČR - několik poznámek před výsledky 2003

9.3.2004 11:37
Autor: 

10. března by své výsledky za rok 2003 měl zveřejnit domácí mobilní operátor č.2 - T-Mobile ČR. Vývoj na mobilním trhu u nás zde diskutujeme poměrně frekventovaně, převážně z pohledu finančně-operačních výsledků společností na něm operujících, zaměřme se nyní právě na domácí dvojku.

T-Mobile ČR nedávno prezentoval poměrně ambiciózní cíle co se týče jeho podílů na trhu, toto a následující čtvrtletí tak budou mimo jiné indikovat reálnost těchto cílů. Co se týče vývoje celkového počtu uživatelů (SIM karet), respektive jejich přírůstků během roku, rok 2003 byl charakterizován klasickým U-průběhem, jak je patrné z následujícího grafu. Z pohledu celkové míry penetrace je možno hodnotit nárůst během celého roku a zejména v 4Q jako překvapivě silný. Druhý graf ukazuje podíl na počtu nových uživatelů u jednotlivých operátorů, patrné je zvrácení Oskar/Eurotel trendu nastaveného v minulých měsících (nutno podotknout, že i minulý rok bylo 4Q Oskara co se týče počtu nových uživatelů ve srovnání s ostatními slabší).


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Počet nových uživatelů a s tím spojené změny na celkovém podílu na trhu jsou do značné míry funkcí toho, nakolik daný operátor ještě vůbec "stojí" o další uživatele. Zvětšující se zákaznická základna má přímý dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Na druhou stranu by snaha o získání dalšího zákazníka měla být určována jeho čistou hodnotou pro společnost - to ve smyslu rozdílu současných hodnot výnosů a nákladů, které tento zákazník bude podle očekávání generovat. Např. CLM - customer lifetime management je zaměřen na maximalizaci hodnoty získané ze zákazníka během jeho života, včetně vzdání se neperspektivních zákazníků, či snahy o jejich získání. Zkušenosti z jeho aplikace mají zejména některé finanční ústavy, které úzce monitorují vývoj jejich zákaznické báze a průběžně přicházejí s produkty, které jim umožňují získat maximální hodnotu z jednotlivých zákaznických segmentů/zákazníků.

Počet uživatelů dané společnosti tak zajímá (měl by zajímat) pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, tvorbu volného cash flow a následně na jejich hodnotu pro společnost. Následující graf ukazuje, kolik průměrně za čtvrtletí vytěží T-Mobile ČR z jednoho zákazníka na úrovni výnosů a EBITDA, prezentováno je porovnání s Eurotelem.


Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Zajímavý je mírně rozdílný průběh v sezónnosti u obou operátorů, patrný je ale hlavně rozdíl mezi oběma operátory v obou ukazatelích, kdy se nedá říci, že by docházelo k jednoznačnému uzavírání mezery ze strany T-Mobile CR.

Vývoj jeho počtu klientů a výše uvedené ukazatele implikují následující absolutní velikost výnosů a EBITDA:


Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Na závěr zopakujme, že celkově se dá domácí mobilní trh z pohledu společností na něm operujících považovat za stále velmi atraktivní, což potvrzují i data o návratnosti kapitálu prvních dvou operátorů (za trh mobilních telekomunikací s největší intenzitou konkurence je považována Velká Británie). Dá se předpokládat, že v porovnání se současným stavem bude spíše hůře - konkurence se zostří jak v subodvětví samotném, tak celkově v telekomunikacích, jak dominantní i alternativní operátoři fixních linek budou stále intenzivněji tlačit na tarify a podporovat a rozšiřovat svou nabídku, což bude mít přímý dopad na výnosy, zisky, cash flow a návratnost investovaného kapitálu (a poměr ROIC/WACC) v odvětví.

Jiří Soustružník


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data