Ministerstvo financí dnes zveřejnilo výsledky pokladního plnění státního rozpočtu ke konci července a současně revidovalo červnové údaje. Technické problémy při zpracování dat z ČNB, kde jsou vedeny účty státní pokladny, vedly ke zkreslení příjmů rozpočtu. Příjmy byly podhodnoceny o 5,1 mld. Kč. Schodek tedy nedosáhl úrovně 34,8 mld. Kč, ale činil jen 29,7 mld. Kč.
Červencové údaje byly letos, stejně jako v předchozích dvou letech, poměrně dobré. Celkové dosavadní příjmy činí 353,2 mld. Kč, výdaje dosáhly 376,8 mld. Kč. V samotném červenci hospodařila státní pokladna s přebytkem 6,1 mld. Kč, kumulovaný schodek (od začátku roku) tak nyní činí 23,6 mld. Kč. Ve srovnání s loňským rokem je schodek vyšší o 21,5 mld. Kč. Poslední údaje o státním rozpočtu jsou relativně příznivé, při pohledu na vývoj celkového letošního schodku však není optimismus na místě.
Ministerstvo financí uvádí, že dosavadní schodek představuje 48% celoročně plánovaného schodku, což vzhledem k tomu, že již máme více než polovinu roku za sebou, nevypadá tak zle. V závěru roku však dochází k výraznému zvýšení výdajů v souvislosti s hrazením faktur za investiční zakázky. V loňském roce se v posledních dvou měsících schodek rozpočtu prohloubil o 35 mld. Kč. Současná úroveň schodku tedy není tak příznivá, jak uvádí ministerstvo. Kritiku částečně zmírňuje skutečnost, že ministerstvo již převedlo krajům a obcím prostředky na reformu veřejné správy včetně školství v objemu 30 mld. Kč, ač rozpočet původně počítal s částkou 17,8 mld.Kč.
Proč se schodek rozpočtu prohlubuje? Problém tkví na straně příjmů. Zatímco výdaje je konci roku dramaticky roku rostou, s obdobným zvýšením příjmů počítat nemůžeme. Průběžné výsledky plnění příjmů by se tak měly v průběhu roku více blížit alikvotní části plánovaných rozpočtů. V současnosti však celkové příjmy činí 55,5% schváleného rozpočtu a za alikvotní úrovní zaostávají o 17,9 mld. Kč. U daňových příjmů pokulhává inkaso (ve srovnání s alikvotní úrovní) o 6,4 mld. Kč, nedaňové příjmy jsou nižší o 12,3 mld. Kč. Ministerstvu financí se daří plnit plánované příjmy u daně z příjmu fyzických osob stejně jako u daně z příjmy právnických osob a pojistného sociálního zabezpečení, nedaří se však dosáhnout plánovaných příjmů u daně z přidané hodnoty a spotřebních daní. Nabízí se otázka, zda nebyly plánované příjmy u těchto daní nasazeny příliš vysoko (a schodek nízko) nebo zda se zhoršuje efektivita ve výběru daní. Návrh rozpočtu na rok 2002, jež schválila vláda a předloží ho na podzim parlamentu, počítá s výrazným zlepšením ve výběru daní. Současný vývoj prozatím nedává k takovému optimismu důvod. Je poněkud zvláštní, že návrh rozpočtu počítá s nejoptimističtější variantou. Rozumné by asi bylo zvolit průměrnou variantu nebo počítat spíše s možnými problémy a ponechat si určitou rezervu.
Výdaje sice zaostávají vzhledem k alikvotní úrovni o 22,9 mld. Kč, ovšem vypovídací schopnost tohoto ukazatele snižuje výše zmíněný fakt výrazného zvýšení kapitálových výdajů v závěru roku. Běžné výdaje však nijak za plánem nezaostávají. Naopak výdaje na důchody a sociální dávky překračují alikvotní úroveň.
(David Marek)