Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Singer (ČNB): Česká ekonomika v důsledku finanční krize na několik let výrazně zpomalí

Singer (ČNB): Česká ekonomika v důsledku finanční krize na několik let výrazně zpomalí

31.10.2008 10:05
Autor: 

Česká ekonomika v důsledku globální finanční krize výrazně zpomalí a její růst bude několik let nízký, uvedl viceguvernér ČNB Miroslav Singer v prezentaci "Finanční krize: příčiny a možné dopady na českou ekonomiku", zveřejněné na internetových stránkách ČNB.

Česká ekonomika je podle Singera díky vlastní měně lépe chráněná před nepříznivými vlivy finanční krize. Viceguvernér se vyslovil pro to, aby Česká republika nespěchala se zavedením eura: "Průběh finanční krize a zejména kanály jejího šíření ospravedlňují spíše pozdější přijetí eura Českou republikou," uvedl Singer v prezentaci.

Kurzový šok z poloviny roku 2008, kdy podle hypotézy „safe haven“ došlo k přílivu kapitálu do korunových aktiv, a který oslabil exportní zisky a investice exportérů, již podle Singera proběhl a nyní doznívá.

Finanční krize bude mít podle viceguvernéra kvůli nejistotě na peněžním trhu a omezení úvěrové činnosti dopad na všechny firmy závislé na bankovních úvěrech. Singer nicméně podotkl, že míra angažovanosti tuzemských bank v obchodech s rizikovými cennými papíry je zanedbatelná, a riziko přímé „bankovní nákazy“ je tudíž minimální.

Pokles zahraniční poptávky však bude mít podle něj dopad na exportéry a na jejich subdodavatele a následně na celou ekonomiku. Singer očekává, že v podnikové sféře budou silné tlaky na zeštíhlování a fúze.

Jednou z mála dobrých zpráv přicházejících ze zahraničí, jsou podle Singera klesající ceny komodit. Pokles zahraniční poptávky při vysokém stupni konkurence podle něj zároveň povede ke značnému tlaku na pokles cen. "Inflace během tří měsíců klesne na nízké hodnoty a setrvá na nich," uvedl v prezentaci viceguvernér.

(Zdroj: ČNB)


Váš názor
  • Kolik ještě musí padnout nobelových cen?
    01.11.2008 0:35

    aby politici zjistili že krize a hospodářský pokles se nedá řešit snížením úrokových sazeb? Ano podpoří to KRÁTKODOBĚ půjčky a potažmo průmysl - lidi a firmy si budou víc půjčovat. Firmy tak budou moci rozšiřovat výrobu víc a víc......A lidi budou utrácet a zadlužovat se víc a víc....a až to praskne, tak to bude ještě horší ! Lidi začnou jen splacet nebudou utrácet a firmy budou mít rozšířenou výrobu a zjistí že lidi na jejich zboží již nemají jako dříve, a nebudou moci splácet úvěry na rozšiřování výroby bankám.
    mpixel
  • Chytráci
    31.10.2008 14:50

    Pánové, "chytráci", umíte si představit, jak pan Singer a spol mluví o tom, jak je to všechno v pr..., dělají to správně, vytváří v lidech optimismus a tím stimulují ekonomiku, představte si dneska Tošovského, to by byl uplnej KONEC
    Démon
    • Re: Chytráci
      01.11.2008 0:38

      ...ideální je měněním úroků příliš ekonomiku neštelovat, aby firmy i lidi mohli plánovat do budoucna.
      mpixel
    • Re: Chytráci
      31.10.2008 15:18

      No nevím, ale spíš by měli ten optimismus šířit za hranicema :-)))))))) Tady si lidi pořád půjčujou jak o život :-))))
      tk69
  •  
    31.10.2008 11:52

    Nevím, nevím, ale ta zoufalá obhajování samostatné měny, kterou ČNB jak sama přiznává nemá jak účinnými nástroji jak ovlivňovat je snad důsledkem jen snahy o nerozlobit vrtošivého staříka, který pány jmenuje. Posilování měny v prvním pololetí a to bez rozvinuté krize a za nečinného přihlížení ČNB nalomilo zdraví spoustě výrobců a teď je krize doráží na kolena a pánové v ČNB za svou nepředvídavost hledají viníka - krizi, která je u nás teprve na počátku. Posílení CZK o 20 % mávnutím proutku zdražilo vývozy o 20%, což se na přeplněných mezinárodních trzích netoleruje a teď v době krize nastává boj o přežití a všichni zlevňují, to čarovné zvýšení nákladů o 20% pak ani sebevětšími úsporami nelze vyrovnat. Chci tím říci, že krize bude menší důvod útlumu než jí předcházející posílení měny, které ČNB krutě zaspala a teď se hledá viník přicházející nezaměstnanosti a útlumu. OH
    OH
    •  
      31.10.2008 12:58

      Přesně tak, nechápu, že to pánové z ČNB nevidí... resp. nechtějí vidět
      Azazel
  • no alespoň
    31.10.2008 11:19

    že jeden se vzpamatoval a ne jako ta teta co tady byla minulý týden. Jinak, ale i Singer byl velkým optimistou ještě před několika měsíci. Myslím ale, že by se stále z toho optimismu dalo ještě k realitě slevit. Realita, hlavně v příštím roce totiž bude ještě o dost horší.
    tk69
  • S křížkem po funuse
    31.10.2008 10:34

    S křížkem po funuse pane Singer, přečtěte si co jste říkal a psal ještě nedávno, nemáte chuť si dát facku ? A propo, nic neodeznívá a nic nebude klesat.
    /eye/
    • Re: S křížkem po funuse
      31.10.2008 11:15

      Po vojně je každý generál. Zdá se,že expanze amerického kapitálu byla už příliš drahá a málo zisková a pomalá. Bylo ji potřeba zrychlit a nahradit utopené peníze v Iráku Afganistánu, v Gruzii a jinde. Krize a panika, kterou vyvolávají skrytí finačníci jim dává možnost okrást všechny malé akcionáře, nakoupit za babku akcie významných zdrojových podniků všude ve světě, aby stačili pokrýt výdaje na kontrolu- četníka světa. Je to pravidelná finanční krize, kapitalistické ekonomiky a odnesou je vždy ti nejchudší.
      •  
        31.10.2008 13:00

        Ano, po vojně je každý generál - ale lidé, kteří jsou generály ve vojně a selžou by měli být přinejmenším vyměněni...
        Azazel
    • Re: S křížkem po funuse
      31.10.2008 10:57

      Nejsem nějakým zastáncem pana Singera, ale mě přišel vždy docela konzistentní, byl to ostatně on, který byl mnohem skeptičtější co se týče HDP a to, že naše banky nemají významné pozice v nebezpečných derivátech také. Tak jak píše Tuvok, buď konkrétní.
      levap
      • Například
        31.10.2008 11:09

        Miroslav Singer: Čeká nás jeden rok zdražování Čekáme, že ekonomice se stále bude dařit velmi dobře, takže k žádným neštěstím nedojde," říká v rozhovoru pro HN viceguvernér ČNB Miroslav Singer. HN: Jaký rok nás čeká? Trochu výjimečný kvůli pohybu cen. Na začátku roku zažijeme inflaci, která tady už léta nebyla a odvykli jsme si jí. Bude to ale jednorázový skok. Pak uvidíme, jak inflace znovu klesá. HN: Bude to rok zdražování? Čeká nás jen jeden rok, kdy ceny výrazně porostou. Jen jeden rok zdražování. Pak se stabilita cen vrátí tam, kde jsme byli v předchozích letech. Čekáme, že ekonomice se stále bude dařit velmi dobře, takže k žádným neštěstím nedojde. Lidé budou nadávat jako špačci. Český národ obecně miluje stabilní ceny a nemá rád podobné skoky. HN: Co se na zdražování podepíše víc: vládní reforma, která zvedne DPH, nebo fakt, že v celém světě výrazně zdražují potraviny? Obojí. U nás ceny potravin vzrostly ne úplně výjimečně, ale na evropské neobvykle prudce. HN: Ten vzestup je dvojnásobný. V Česku zdražily potraviny o 10,7 procenta, v Evropské unii v průměru o 4,8 procenta. V Maďarsku a Polsku rostly ceny potravin od léta podobně, ještě rychleji stoupaly v pobaltských zemích. HN: I v Maďarsku se rok inflace potkává s vládní reformou a už jsou tam lidé v ulicích. V Maďarsku jsou pořád v ulicích, jsou takoví přímější... Myslím, že čeští výrobci potravin a obchodníci už do cen promítli vyšší DPH, která přijde od ledna. Už nastřelují dopředu, proto u nás zdražily potraviny víc než jinde. Ve vzestupu cen potravin jsme se vždy pohybovali kolem evropského průměru, teď jsme mezi pěti šesti zeměmi s nejvyšším růstem cen. To je pro mě signál, že už tam promítli vyšší DPH, aby se svezli na vlně a nevypadali jako ti lumpové, co zdražují na Nový rok. HN: Anglosaská média už nějakou dobu varují, že plodiny na biopaliva nás ženou do éry drahých potravin. Hrozí to i Česku? Země je plná žlutých lánů řepky, ve statistikách ale není vidět, že by vytlačovala jiné plodiny. Má optimistická víra, že se ceny uklidní, také plyne z toho, když čtu v novinách, že kuřata už jsou v příhraničí v Německu levnější než v Česku. Dřív nebo později se nějaký řetězec rozhodne, že se na letácích, které mi každý den plní schránku, zbaví výkřiku, že to kuře je stoprocentně z českého, a nahradí ho tím, že je stoprocentně z chovu Evropské unie. To vytvoří určitý strop pro naše ceny. HN: Proč už i u potravin vidíme to, co roky pozorujeme u spotřebního zboží? Oblek je levnější v Londýně, šaty v Paříži, kuřata v Německu. Proč jsou v zemích, které jsou celkově dražší, mnohé věci levnější? Konkurence je tam silnější. Je tam mnohem větší trh, vyšší kupní síla. Když jedu do Frankfurtu a vylezu ven z ECB, tak projdu komerční zónu. Vidím tam ty masy Němců, kteří mají výrazně vyšší kupní sílu a utrácejí. Na jídle se projevují úplně stejné trendy jako u spotřebního zboží. Každý, kdo bydlí v pohraničí a trošku pije víno, potvrdí, že chilské víno stojí v Německu méně než u nás. Přitom se dá téměř dokonale převážet po světě. Německo není tak klasicky drahá země jako Velká Británie. Labužnické koutky HN: Čeští zemědělci ale rádi prodají mléko do Německa za vyšší výkupní ceny. Máslo je tam přitom levnější. Vysvětlení rozdílu je jediné: obchodníci nebo potravináři u nás na zákazníkovi vydělají výrazně víc. Jasně. U nás se ještě pořád vybavují kapitálem. My si ještě pořád vyděláváme na to, aby tady ty obchody stály. To je stejné, jako když si položíte otázku, proč je řada hotelů v Rakousku tak dobrých, a proti těm našim ne tak drahých. Protože už jsou dávno zaplacené, už na nich není úvěr. V té zemi je víc kapitálu. Až budeme mít za sebou šedesát let nepřerušeného kapitalismu, už také bude ledacos zaplacené. HN: Proč ve chvíli, kdy lidé po třech letech rekordní prosperity zbohatli, odchází ze země zrovna řetězce s kvalitnějším zbožím jako Delvita nebo Carrefour, a naopak roste podíl levných diskontů? Nejsem expert na řetězce ani potraviny, ale v naší rodině nejčastěji nakupuji já. To proto, že jsem systematičtější a pečlivěji plánuji, například nezapomínám koupit chleba, když doma žádný není. Až si tenhle rozhovor přečte moje žena, to bude peklo... Když jedu do svého oblíbeného nákupní centra, tak si všímám, že pult s exotickými potravinami, kde kdysi byla jedna lahvička kaparů a jedny olivy, má tři metry mexických lahůdek. Vedle jsou nejrůznější manga a chatny. Jedu dál a vidím kvalitní italské těstoviny, nikoliv za 24, ale za 60 korun, takže si je asi někdo kupuje. Oni těm Delvitám začali jít i do toho vyššího segmentu. Řada obchodů, které mají spíš levnější potraviny, umí vystrčit tykadlo do vyšších úrovní a udělat gurmet koutek. Možná právě proto to musela Delvita zabalit. Jedete nakoupit džusy na týden a nějak podvědomě míříte tam, kde vaše oblíbená značka bude levnější. Když tam najdete i vytříbenější koutek s věcmi, které máte ráda, tak už nepůjdete do řetězce z dražšími potravinami. Pak už si zajdete pro vyslovenou specialitku do menšího krámu. Tak to vidím od nákupního vozíku. Dál se nám bude dařit HN: Česká ekonomika příští rok zpomalí. Jak to lidé pocítí? Mě trochu děsí, jak se upínáme na to, že se růst HDP změní o procento. HDP nás čas od času překvapí a vzroste o tři čtyři procenta jinak, než všichni čekali. Nejen tady, ale i ve vyspělých ekonomikách. Pak přijde rána. Vzpomínám si, jak jsme někdy v roce 1996 všichni předpovídali růst o tři procenta. A hádali se, jestli to bude tři a půl, čtyři nebo dvě. Pak to přišlo - a bylo to minus jedno procento. Průměrná chyba odhadu čtyři procenta. Všichni makléři, kteří stejně nevědí, co to HDP znamená (a vlastně to ani vědět nepotřebují), nám nadávali - za co vás platíme! Naštěstí stejný týden v Japonsku přišlo něco podobného. Země s vyspělým kapitalismem od druhé světové války, pilní Japonci, špičkový statističtí pracovníci. HDP se jim také propadlo o procento, a průměrná předpověď byl růst o 3,5 procenta. Ne že by makléři přestali nadávat, ale můj vnitřní pocit z omylu se výrazně zlepšil. Proto moc nevyvozuji z toho, že růst HDP se má příští rok zpomalit o jedno procento. Pořád to bude velmi slušný růst zhruba o pět procent. Reformy trošku zbrzdí spotřebu a maličko se kvůli silné měně utlumí vývoz. Daří se nám dobře a bude i dál, pokud nepřijde nějaký šok. HN: Ekonomiku už brzdí nedostatek lidí. Firmy jsou nuceny rychle zvyšovat platy. Jaký růst mezd zvládnou? Kdybych chtěl být cynický: teď přijde růst cen, který trošku stáhne reálný vzestup spotřeby. Do toho my maličko zvedneme úroky, teď nemyslím, že to uděláme zítra nebo pozítří. Ekonomika trochu přichladne. Maličké ochlazení je právě žádoucí. Nejsou lidi, takže je třeba, aby někde sem tam nějaký člověk byl. HN: Nevyvolá ale vyšší růst cen naopak další tlak na vyšší platy? Lidé vědí, že jsou v silnějším postavení, firmy je potřebují, tak zvýší nároky. Firmy jsou finančně velmi zdravé. Je dobře, že lidé mají rozumné platové požadavky. Ale to, že při těchto platech je po nich velká poptávka, znamená, že cena práce není příliš vysoko. HN: Tato vlna prosperity byla nastartována privatizací bank, příchodem zahraničních investorů, otevřením po vstupu do Evropské unie. Co přispěje k příštímu vzestupu ekonomiky? Ta vlna prosperity byla přece způsobena především velmi rozumnou politikou centrální banky. Úroky byly nízko a stále historicky nízko jsou, podnikatelské projekty se vyplácejí, půjčky jsou dostupné, lidé utrácejí a podnikají. Nemá to zdaleka tolik společného s příchodem kohokoliv jako s růstem úvěrů. Nevidím důvod, proč by se nedařilo pokračovat v tomto trendu. Musíme samozřejmě dělat něco proto, aby sem chodili investoři z oborů s vyšší přidanou hodnotou. Český inženýr je dobrý inženýr. To pořád platí. Český manažer je dobrý manažer. Stačí se podívat, kolik lidí jde v rámci nadnárodních skupin do zahraničí. Na pár nejbližších let máme zaděláno. Ale ptáte-li se na další desetiletí? Ptejte se ministerských předsedů a vůdců politických stran.
        /eye/
        • Re: Například
          31.10.2008 11:55

          Jasně, jen mi není tak docela jasné, co je tam tak dramaticky v rozporu, nevšiml jsem si, že zpomalení ekonomiky znamené její propad. Jestli si někdo představuje, že růst hdp 2,5%+- je málo, má možná pravdu, nicméně to že něco roste nevidím jako chybu :) Jinak ještě za rok 2008 hdp u nás bude relativně vysoké.
          levap
          •  
            31.10.2008 13:02

            Pokud o rok dříve byl růst 7%, tak je 2,5% zatraceně málo... zvlášť když důsledky krize nás teprve čekají
            Azazel
            •  
              31.10.2008 13:06

              pardón, pochopitelně 6% (trochu jsem to popletl s inflací :)
              Azazel
    • Re: S křížkem po funuse
      31.10.2008 10:43

      Bud konkretni Dedku..
      Tuvok
      • ??? "například "
        31.10.2008 11:14

        Dával jsem to tam jen jednou, tak nevím proč je to tam tolikrát. A je to z 27. 12. 2007, 12:22
        /eye/
Aktuální komentáře
18.04.2024
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů
14:36Komentář analytika: Objednávky ASML prudce klesají, avšak výhled zůstává nezměněn  
13:46Míra inflace v EU v březnu zvolnila na 2,6 procenta, v Česku je beze změny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů, m/m
16:00USA - Předstihový index Conference Board, m/m