Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
IPO LinkedIn - neskutečný start!

IPO LinkedIn - neskutečný start!

20.05.2011 8:54
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

V průběhu prvního dne obchodování vylétly akcie sociální sítě LinkedIn nahoru o více než 109 % na 94,25 USD (denní maximum ale dokonce 121,97 USD), přičemž už upisovací cena 45 USD/akcii byla na horním konci orientačního cenového pásma.

Při relativně malém dostupném free-floatu, který činí jen cca. 9 % z 95,7 milionu akcií (včetně opce na podporu obchodování), se tak jasně potvrdil obrovský zájem investorů o investice do internetových společností druhé vlny, které jsou založené na uživateli generovaném kontentu, a dá se čekat, že harmonogramy dalších IPO společností jako jsou Groupon, Zynga, Twitter a samozřejmě Facebook budou příslušně akcelerovány k velké radosti nejen investičních bankéřů.



Po dnes už „prehistorické“ akvizici YouTube Googlem je to druhá velká transakce, která kvantifikuje téměř neomezenou víru investorů v možnost monetizovat uživatelský obsah i mezi otazníky, které visí nad americkou ekonomikou, protože o schopnosti čínských internetových firem těžit z dynamiky tamějšího trhu po debutech společností jako Youku, Ren Ren a Dangdang v posledních měsících málokdo pochybuje.

Stojí ale za to si připomenout několik významných rozdílů, které při bližším pohledu Linkedin odlišují od výše uvedené „velké čtyřky Web 2.0“:  

  1. LinkedIn je relativně stará firma (na internet) – byla založena v roce 2002 a začala fungovat už v květnu 2003.

  2. Firma rostla zpočátku poměrně pomalu a řízeným způsobem - 100 milionů uživatelů získala v březnu 2011, tj. během 8 let. Autor článku byl ještě někdy v roce 2004 mezi prvním milionem uživatelů (ale ani to ho bohužel nekvalifikovalo k účasti na IPO, které nemělo retailovou tranši.) 

  3. Subjektivně se začal významný nárůst počtu „propojení“ počtu objevovat až někdy kolem roku 2008. LinkedIn měl několik dlouhých let na to, aby se zformovala strategie a procesy řízení. 

  4. Na rozdíl od jiných sociálních sítí není LinkedIn založen na konceptu, že čím víc času lidí tráví na daném webu, ať jakkoliv bezúčelně, tím má site vyšší hodnotu. LinkedIn nepoužíváte každý den (pokud tedy zrovna nehledáte místo nebo se neživíte jako headhunter). Celkem hezké přirovnání z Techcrunch je návštěva fitness centra – udržujete svůj profil v shapu, tak asi dvakrát týdně, a když dneska vynecháte, dá se to dohnat i zítra. Máte pocit, že děláte něco pro svoje dobro a budoucnost, a nejen pro zábavu.

  5. LinkedIn stabilně vydělává – EBITDA je pozitivní od roku 2007. Samozřejmě P/E a EV/EBITDA jsou neskutečně vysoko, ale... 

  6. ...má jasný business model – v roce 2010 41 % tržeb bylo z „hiring solutions“ od společností, které hledají zaměstnance, a tím si firma ukusuje z už existujícího tučného sousta zatím patřícího společnostem jako Monster.com, nejsou to tedy žádné vzdušné zámky. Jen 32 % tvoří příjmy z reklamy a tento podíl je za poslední 3 roky tak konstantní, že to vypadá spíš jako promyšlená strategie než náhoda. Zbytek tržeb jsou prémiová členství, která absolutně rostou, ale jejich podíl na tržbách stále klesá, takže i kdyby si uživatelé začali utahovat opasky a rušit členství, nebo přišla levnější konkurence, není to až taková katastrofa. 

  7. Ocenění na jednoho uživatele je samozřejmě obrovské - při market capu kolem 10 mld. USD a více než 100 mil. uživatelů je to něco kolem 100 USD na uživatele. Spousta peněz. Ale kdyby mně osobně nabízel tuto částku za můj profil na LinkedInu, asi bych ho neprodal. Pro mě takovou hodnotu má. U Facebooku, kde se uvažuje velmi zhruba o stejném násobku za uživatele, bych si rozhodně tak jistý nebyl. 

  8. Společnost nabídla na trh relativně malé množství akcií – 7 840 000 akcií plus opce pro upisující banky 1,176 milionu, z celkového množství 94,5 milionu (bez té opce) akcií – to znamená, že “free float” bude jenom kolem 9 %. Zakladatelé a investoři tedy mají dveře otevřené k dalším sekundárním výletům na burzu, ať už pro nové peníze na akvizice nebo jako exit zakladatelů a investorů. Akvizice jsou ale až posledním ze společností zmiňovaných způsobů jak zužitkovat získané prostředky – většina má jít na usedlé potřeby jako běžná korporátní agenda, pracovní kapitál, marketing a investiční výdaje. 

  9. A konečně – Reid Hoffman, otec zakladatel společnosti, není už úplně mladý, jeho fotku si najděte a prohlédněte na webu sami, a nezdá se být zrovna vnitřně rozervaný … zkrátka film typu Social Network o něm těžko někdo natočí. Pokud si ho tedy nebude produkovat sám, ta více než miliarda dolarů, o kterou se dnes zvedl jeho majetek, by k tomu koneckonců mohla stačit.

Samozřejmě si nelze odpustit povinné srovnání toho, co nás asi v nejbližších měsících čeká, s prvním internetovým boomem na přelomu tisíciletí, který také začínal docela nadějně. Útěchou může být, že 130% růst během prvního dne obchodování je trpaslíkem vedle nejraketovějšího IPO historie, kterým podle WSJ byla společnost Globe.com, jež otevřela o 900 % nad upisovací cenou. Bylo to v roce 1999, na vrcholu internetové bubliny. Dnes si její akcie můžete koupit za méně než jeden cent, ale neberte to prosím jako investiční doporučení …

Je tedy dost možné, že od toho nejlepšího (nebo nejhoršího, bude záležet na Vaší aktuální pozici…) ze současného boomu 2.0 jsme ještě dost daleko.


Váš názor
  •  
    20.05.2011 10:23

    http://blogs.wsj.com/deals/2011/05/19/linkedin-ipo-remind-anyone-of-theglobe-com/
    rastompk
    •  
      20.05.2011 10:36

      uff taky obchod asi iba raz za zivot 50000,- USD zisk za par hod to uz ano:)
      u2
Aktuální komentáře
14.05.2021
22:01Wall Street končí týden na pozitivní notě  
17:48Do třetí generace...
17:23Zelený závěr týdne. Strach poklesl a nižší ceny lákají  
16:35Cato: Vysokorychlostní tratě jsou drahou zbytečností
15:37Ochlazení na nulu. Maloobchod v zámoří v dubnu jen stagnoval
15:13Po Muskových tweetech se bitcoin ustálil na 50 000 dolarech, dogecoin naopak silně roste
13:50Disney+ získalo nečekaně málo diváků. Výhled vede k opatrnosti, profitabilita se ale zlepšila  
12:41Řetězec Pepco míří na varšavskou burzu, upisovací cena akcie je 40 zlotých
11:36Pokračující konsolidace za podpory Fedu. Americký maloobchod by měl být slušný  
11:22Perly týdne: Výprodej dolaru a první akciové rodeo
11:16Foxconn díky celosvětovým home office zvedl čistý zisk za první kvartál třináctkrát
10:25Airbnb kvůli pandemii ztrojnásobila čtvrtletní ztrátu na 1,2 miliardy dolarů
9:04Rozbřesk: V evropském průmyslu oživení. Co americký maloobchod?
8:48V Evropě se rýsuje zelený začátek. Komodity spadly, O2 oznámila návrh divi  
8:44Globální zadlužení po dvou a půl letech kleslo, v rozvíjejícím se světě ale roste
6:09Ján Hladký k výsledkům Alibaby: Slabší kvartál, teze však zůstává  
13.05.2021
22:04Růst na Wall Street táhly silné tituly typu Microsoft, Alphabet či Facebook  
18:25Inflační a deflační aktiva
17:40Bloomberg: Colonial Pipeline zaplatila hackerům téměř pět milionů dolarů
17:20Akcie obracejí vzhůru. A znovu s vyššími inflačními čísly  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Marathon Digital Holdings Inc (03/21 Q1)
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university