Společnost GZ Media je největším světovým výrobcem vinylových desek. Zdeněk Pelc, předseda představenstva firmy říká, že nejvíce hrdý je právě na to, že se jeho firmě podařilo prosadit se v ostré konkurenci právě v tomto oboru. "Vynilových desek dnes vyrábíme o 50 % víc než v dobách největší slávy," doplnil Zdeněk Pelc.
Patria Online: Působíte v oboru, který nabízí řadu technologických novinek, zdokonalení a inovací. O jaké zakázky je nyní největší zájem?
Největší zájem je dnes paradoxně o klasické vinylové desky. Je sice pravdou, že již obvykle nejsou černé, často jsou nejen barevné, ale i vícebarevné. Tuto produkci vyvážíme do celého vyspělého světa, nejvíce samozřejmě do Severní Ameriky.
Patria Online: Je průmyslový segment, ve kterém působíte zajímavým pro investory?
No nejsem si tak úplně jistý. V současné době replikace digitálních nosičů prochází hlubokou krizí. GZ je, ale celkem atypická firma v našem průmyslu, která se vždy ubírala do značné míry jinou cestou než naprostá většina konkurentů. Zatímco svět šel v našem oboru cestou ke specializaci a tím i k nižším jednotkovým nákladům, my naopak jsme se snažili rozkročit napříč různými výrobami. Vybudovali jsme tak celkem unikátní komplex, kterému říkáme One Stop Service, čili originální mix výroby nosičů obrazu a zvuku s polygrafickou výrobou, packagingem, službami typu distribuce, skladování a částečně i strojírenské výroby. Tyto části využívají synergií propojením těchto výrob, na druhou stranu každá z těchto výrob stojí i na vlastních nohou. To nám umožňuje dobře překonávat problémy jednotlivých segmentů a trvale udržovat hospodaření podniku ve velmi zdravé kondici.
Zdeněk Pelc
Patria Online: Slyší na atraktivitu oboru také finanční domy, např. provozním úvěrováním, případně financováním technologií, které nemusejí být vyzkoušeny, atd.?
GZ v současné době nemá žádné úvěry a naše finanční síla nám umožňuje kdykoliv vložit do rozvoje podnikání tolik peněz, kolik je potřeba.
Patria Online: Změnila se nějak povaha vašeho byznysu v posledních letech?
Ano, a to velmi výrazným způsobem. Dříve jsme byli výhradně zaměřeni na rozmnožování digitálních nosičů obrazu a zvuku, po pár letech se změnilo prakticky všechno. Dělají se luxusní krabice pro Ikeu, obaly pro drahé značky whisky,retailové krabičky pro smartphony, rozvíjí se výroba téměř zapomenutých vinylových desek. Dnes jich vyrábíme o 50 % víc než v dobách největší slávy vinylu a jsme největší světový výrobce těchto desek.
Patria Online: Co považujete pro byznys za největší rizika v současné době?
Největším rizikem pro naše podnikání není ani problém Ukrajiny, či EU. Největším problémem nejen pro náš byznys je nedostatek pracovní síly v Česku vůbec a zejména té kvalifikované v technických oborech. Kvůli této situaci přicházíme o možnost mnohem rychlejšího rozvoje a dobývání dalších trhů, čehož můžeme v budoucnosti dost litovat. Naprosto nekoncepční řízení školství lidmi, kteří byli buď naprostými diletanty a nebo ve vleku svých stranických politbyr nás dovedlo tam, kde jsme. Bráníme se (slovně), že nechceme být montovnou Evropy, ale upřímně vzato, na víc již dneska zřejmě nemáme. Zaslechl jsem od ministra Mládka, že příchod Amazonu do prostoru u Prahy je největším úspěchem této vlády. To je ovšem síla. Přivézt do tohoto teritoria, kde prakticky neexistuje reálná nezaměstnanost (tedy lidé, kteří pracovat chtějí), firmu, která potřebuje 2-3 tisíce lidí, je téměř zločin nikoliv úspěch. Co si o tom mají myslet regiony s vysokou nezaměstnaností. A co zdejší lidé, pro které to znamená návoz ohromného množství zahraničních dělníků do této lokality.
Patria Online: Na co jste v tuzemsku opravdu hrdí a pyšní?
Tak pyšní jsme na řadu věcí, ale největším úspěchem je, že jsme největší světový výrobce vinylových desek. Kolik českých podniků může říci já jsem číslo 1 na světovém trhu.
Patria Online: Jak těžké je pro vás pronikat na zahraniční trhy?
Pronikat na zahraniční trhy je náš denní chleba. Naprostou většinu naší produkce vyvážíme.
Patria Online: Jak si vůbec stojí váš segment v ČR ve srovnání třeba s tím evropským?
Jsme jednou z mála firem, a to nejen v Evropě, která v našem sektoru prosperovala a rostla i v průběhu krize. Doufám, že se toto nezmění ani v budoucnosti a uděláme pro to vše.