Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německý průmysl a první dopady dieselgate

Německý průmysl a první dopady dieselgate

19.10.2015 17:45

Čeká nás „průmyslový“ týden, či přesněji řečeno pátek – přijde totiž řada čerstvých PMI (eurozóna, Německo, Francie, USA). Pokud dáme stranou spekulace o tom, jak vážné je současné zpomalování americké ekonomiky, bude asi nejpozorněji sledován vývoj v Německu. Netěšíme se ale na nějaké zlepšení, spíše se ptáme, jak moc se situace v nejvýznamnější evropské ekonomice zhoršuje.

V následujícím grafu je patrné, jak moc se zhoršila očekávání podle ZEW. IFO šlo v poslední době proti tomuto indikátoru, PMI byl nerozhodný. Tento rozkol ale bude pravděpodobně končit a to tím horším způsobem. Příčiny by měly být jasné – EM a VW.

DIESELGATE1.png

Dieselgate zatím bez vážnějších důsledků. Nebo ne?

Jedním z klíčových faktorů ovlivňujících vývoj v Německu (a na řadě jiných front) by tedy měla být už dobře známá dieselgate a v její hlavní roli VW. Jak poukazuje Leonid Bershidsky na stránkách Blombergu, září automobilce žádnou podstatnou ránu nepřineslo. Tedy alespoň ne v Evropě. Následující obrázek konkrétně ukazuje, jak se v září vyvíjely prodeje velkých automobilek na evropském trhu (meziroční změny). Celý trh si vede relativně slušně, nové registrace vzrostly meziročně o necelých 10 %. Ztrácela jediná automobilka a nebyl to VW, ale Mitsubishi. Na chvostu pelotonu jsou pak spolu s ním Francouzi, tedy Peugeot-Citroen a Renault:


DIESELGATE2.png

VW se sice nedostalo na špici, kterou okupuje Mazda a Nissan. Ale o žádném propadáku hovořit nelze. Jenže: Evropu můžeme považovat za baštu firmy a situace jinde bude pravděpodobně horší. A množství prodaných automobilů nemusí být tím nejlepším ukazatelem. Ferdinand Dudenhoffer z univerzity v Duisburg-Essenu například tvrdí, že VW Golf byl u velkých internetových dealerů v Německu v září nabízen s 21 % slevami.

VW se tak možná rozhodl udržet si svůj podíl na trhu intenzivní cenovou válkou. Pokud by ale měla dosahovat naznačené intenzity a trvat delší dobu, půjde o přelomový krok pro celé odvětví. Pro získání nějaké perspektivy: Hrubá marže VW se pohybuje kolem 19 %. Jinak řečeno, automobilka z každého eura tržeb vydělá asi 20 centů na pokrytí nepřímých provozních nákladů, finančních nákladů, daní a ostatních nákladů. Pokud by ony slevy uplatňovala plošně, nezbylo by jí na pokrytí těchto nákladů nic. To je asi příliš černý scénář, ale na druhou stranu platí, že co se týče toku hotovosti, marže jsou ve skutečnosti mnohem níže*.

Domnívám se tedy, že výše uvedený graf sice na první pohled působí optimisticky, finanční skutečnost ale asi bude horší (i když ty nejčernější scénáře pro VW se zatím určitě nenaplňují). Pan Bershidsky v souvislosti v kauzou poukazuje na to, že BMW a Daimler si vedly výjimečně dobře. Prodeje německých konkurentů VW tak (možná) ukazují, že nějaká destrukce značky Made in Germany neprobíhá. Sám pochybuji o tom, že takový scénář kdy byl reálný. Pokud by spotřebitel takto uvažoval, nenašli bychom na světě asi jedinou zemi, jejíž produkce by nevyvolávala silnou averzi. I v případě BMW a Daimleru by ale na druhou stranu také mohlo hrát významnou roli to, že Evropa je pro ně hodně domácím prostředím.


*Mazda má hrubou marži zhruba na 25 %, Renault je na tom podobně jako VW a třeba takový Ford je jen na 13 %. Pokud by tedy VW strhl k vyšším diskontům i ostatní, je to další krok k hotovostní destrukci odvětví (viz některé mé předchozí příspěvky v sérii Zaostřeno na blue chips). Výsledkem dieselgate by pak nebyl pád VW a vzestup některých jeho konkurentů, ale transformace celého odvětví, z které by alespoň v první vlně těžili spíše motoristé, než akcionáři automobilek.


Čtěte více:

Čínský HDP, jednání ECB, 3Q výsledky v USA i Evropě...týdenní výhled
19.10.2015 11:00
Týden začal zveřejněním sady čínských makrodat, která dohromady působí...
Zpomalení růstu v Číně a íránská ropa táhnou černé zlato dolů
19.10.2015 12:13
Čínská ekonomika roste nejpomaleji od počátku globální finanční krize ...
IPO Watch - je libo akcie výrobce obalů pro Estée Lauder nebo Pfizer?
19.10.2015 16:05
Čeká nás pár týdnů do konce roku 2015, přesto se na burzu v říjnu a na...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.6.2018
15:17Google a jeho čínská sázka za půl miliardy dolarů
14:18Německo zadrželo šéfa Audi kvůli emisní aféře
12:31Trumpův další cíl: NATO
11:54Prabos se chystá na další START Day. Jeho akcie na RM-S posílily za týden o 8 procent
11:04Týdenní výhled: OPEC a spor USA s Čínou zahýbou s cenami ropy, důležité výsledky ohlásí FedEx a Micron  
10:58Čína útočí na americkou ropu, co odpoví Trump? Trhy začínají týden s obavami  
10:53Růst britské ekonomiky je nejslabší od roku 2009, odhaduje komora
10:31Čínská cla na americkou ropu zasáhnou obchod za miliardu měsíčně
10:13Praha se probouzí pomalu, v Evropě se daří bankám a telekomunikacím  
9:46Coworking je druhým nejhodnotnějším sektorem světa. WeWork před Airbnb či SpaceX
9:40Nad některými otázkami zápisu změn do obchodního rejstříku
9:18PEGAS NONWOVENS a.s.- oznamuje výsledky valné hromady
9:11Rozbřesk: OPEC+ rozhodne o ropě, euro dál tíží ECB. Co turecké volby?
8:53Výhrůžky USA-Čína budí obavy, evropské burzy asi otevřou poklesem  
8:28Hlupáci staví zdi, komentují čínská média americká cla
5:56Čína má v rukávu energetické eso a hodlá jej plně využít
17.6.2018
15:29Má pořádání fotbalového mistrovství ekonomický smysl?
8:38Víkendář: Elon Musk a umění vysávat vládní peníze
16.6.2018
14:31Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi
7:39Víkendář: Z Evropy se stává Trumpův otloukánek, měla by se postavit na vlastní nohy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y