Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německý průmysl a první dopady dieselgate

Německý průmysl a první dopady dieselgate

19.10.2015 17:45

Čeká nás „průmyslový“ týden, či přesněji řečeno pátek – přijde totiž řada čerstvých PMI (eurozóna, Německo, Francie, USA). Pokud dáme stranou spekulace o tom, jak vážné je současné zpomalování americké ekonomiky, bude asi nejpozorněji sledován vývoj v Německu. Netěšíme se ale na nějaké zlepšení, spíše se ptáme, jak moc se situace v nejvýznamnější evropské ekonomice zhoršuje.

V následujícím grafu je patrné, jak moc se zhoršila očekávání podle ZEW. IFO šlo v poslední době proti tomuto indikátoru, PMI byl nerozhodný. Tento rozkol ale bude pravděpodobně končit a to tím horším způsobem. Příčiny by měly být jasné – EM a VW.

DIESELGATE1.png

Dieselgate zatím bez vážnějších důsledků. Nebo ne?

Jedním z klíčových faktorů ovlivňujících vývoj v Německu (a na řadě jiných front) by tedy měla být už dobře známá dieselgate a v její hlavní roli VW. Jak poukazuje Leonid Bershidsky na stránkách Blombergu, září automobilce žádnou podstatnou ránu nepřineslo. Tedy alespoň ne v Evropě. Následující obrázek konkrétně ukazuje, jak se v září vyvíjely prodeje velkých automobilek na evropském trhu (meziroční změny). Celý trh si vede relativně slušně, nové registrace vzrostly meziročně o necelých 10 %. Ztrácela jediná automobilka a nebyl to VW, ale Mitsubishi. Na chvostu pelotonu jsou pak spolu s ním Francouzi, tedy Peugeot-Citroen a Renault:


DIESELGATE2.png

VW se sice nedostalo na špici, kterou okupuje Mazda a Nissan. Ale o žádném propadáku hovořit nelze. Jenže: Evropu můžeme považovat za baštu firmy a situace jinde bude pravděpodobně horší. A množství prodaných automobilů nemusí být tím nejlepším ukazatelem. Ferdinand Dudenhoffer z univerzity v Duisburg-Essenu například tvrdí, že VW Golf byl u velkých internetových dealerů v Německu v září nabízen s 21 % slevami.

VW se tak možná rozhodl udržet si svůj podíl na trhu intenzivní cenovou válkou. Pokud by ale měla dosahovat naznačené intenzity a trvat delší dobu, půjde o přelomový krok pro celé odvětví. Pro získání nějaké perspektivy: Hrubá marže VW se pohybuje kolem 19 %. Jinak řečeno, automobilka z každého eura tržeb vydělá asi 20 centů na pokrytí nepřímých provozních nákladů, finančních nákladů, daní a ostatních nákladů. Pokud by ony slevy uplatňovala plošně, nezbylo by jí na pokrytí těchto nákladů nic. To je asi příliš černý scénář, ale na druhou stranu platí, že co se týče toku hotovosti, marže jsou ve skutečnosti mnohem níže*.

Domnívám se tedy, že výše uvedený graf sice na první pohled působí optimisticky, finanční skutečnost ale asi bude horší (i když ty nejčernější scénáře pro VW se zatím určitě nenaplňují). Pan Bershidsky v souvislosti v kauzou poukazuje na to, že BMW a Daimler si vedly výjimečně dobře. Prodeje německých konkurentů VW tak (možná) ukazují, že nějaká destrukce značky Made in Germany neprobíhá. Sám pochybuji o tom, že takový scénář kdy byl reálný. Pokud by spotřebitel takto uvažoval, nenašli bychom na světě asi jedinou zemi, jejíž produkce by nevyvolávala silnou averzi. I v případě BMW a Daimleru by ale na druhou stranu také mohlo hrát významnou roli to, že Evropa je pro ně hodně domácím prostředím.


*Mazda má hrubou marži zhruba na 25 %, Renault je na tom podobně jako VW a třeba takový Ford je jen na 13 %. Pokud by tedy VW strhl k vyšším diskontům i ostatní, je to další krok k hotovostní destrukci odvětví (viz některé mé předchozí příspěvky v sérii Zaostřeno na blue chips). Výsledkem dieselgate by pak nebyl pád VW a vzestup některých jeho konkurentů, ale transformace celého odvětví, z které by alespoň v první vlně těžili spíše motoristé, než akcionáři automobilek.


Čtěte více:

Čínský HDP, jednání ECB, 3Q výsledky v USA i Evropě...týdenní výhled
19.10.2015 11:00
Týden začal zveřejněním sady čínských makrodat, která dohromady působí...
Zpomalení růstu v Číně a íránská ropa táhnou černé zlato dolů
19.10.2015 12:13
Čínská ekonomika roste nejpomaleji od počátku globální finanční krize ...
IPO Watch - je libo akcie výrobce obalů pro Estée Lauder nebo Pfizer?
19.10.2015 16:05
Čeká nás pár týdnů do konce roku 2015, přesto se na burzu v říjnu a na...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
22.10.2025
22:40Tesla hlásí po dvou čtvrtletích poklesu v řadě růst tržeb o 12 procent
22:02Wall Street oslabila, investoři vybírají zisky z růstových titulů, klesá zlato i kryptoměny  
17:32Výhled na výsledky: MONETA míří k meziročnímu růstu zisku o 11 %  
17:31K nákupům akcií a zlata centrálními bankami…
17:03Export z Japonska se vrátil k růstu navzdory pokračujícímu poklesu vývozu do USA
16:52Stovky světových osobností v prohlášení volají po zákazu vývoje superinteligence
15:32Propast mezi množstvím energie a AI se za našeho života neuzavře, soudí šéf strategie udržitelnosti v Apollo
14:06Preciznost, AI a růst. Intuitive Surgical po silném kvartálu zvyšuje výhled i marže  
13:57Beyond Meme? Akcie výrobce rostlinných burgerů vystřelily o 1300 procent za čtyři dny
12:36Otřes představenstva Novo Nordisk. Výrobce léků na hubnutí hledá cestu k americkému spotřebiteli
11:31Výsledky tlačí akcie níž, zatímco zlato se po výplachu stabilizuje  
11:05Výsledky Netflix: Jednorázový náklad z Brazílie zatížil marže a poslal akcie o 6 procent níže  
10:20Trh se po výprodeji zlata a stříbra připravuje na další volatilitu  
8:55Netflix pod tlakem, švýcarský frank na steroidech a summit Trump-Putin možná nebude  
8:43Rozbřesk: Mohou nižší ceny energií změnit náladu v bankovní radě?
6:07Kdysi se jí říkalo 'výrobce vdov'. Nyní jde o nejvýnosnější sázku na dluhopisovém trhu  
21.10.2025
22:35Zisk Netflixu skončil ve třetím čtvrtletí pod odhady, příjmy z reklamy ale byly rekordní
22:00Americké akciové trhy atakují historická maxima  
17:18AI má z ekonomického hlediska hodně dobré podmínky pro rozvoj, částečně si dláždí cestu sama sobě
16:12Automobilky se bojí nedostatku vzácných zemin. Čína může do dvou měsíců zastavit celý průmysl, tvrdí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data