Dnes odpoledne byla zveřejněna data o prodejích nových osobních automobilů v Rusku za měsíc říjen. Prodej osobních vozů propadnul meziročně o 38,5 procenta, tedy výrazně více než kolik předpovídal trh (-33 %, agentura BBG). Říjen navíc přináší zrychlení tempa poklesu ze zářiových -28,6 procenta.
Říjen je z pohledu poptávky po autech třetím nejhorším měsícem v letošním roce, pouze březen (-43 % y/y) a duben (-42 %) přinesly horší výsledky. Utěšovat se nelze ani vysokou srovnávací základnou z předchozího roku, loni stejnou dobou se prodeje propadly o 10 procent. Již od začátku roku se počet nových majitelů osobních vozů v Rusku snižuje dvouciferným tempem a na změnu trendu to v nejbližší době rozhodně nevypadá.
V říjnu se prodalo celkem 130 tis. aut, od začátku roku našlo nového majitele 1,323 mil. vozů (-33,6 % YTD). Všechny hlavní světové automobilky prodaly na ruském trhu v říjnu méně vozů. Výjimkou je pouze Gelly (y/y +1 %), Cadillac (+15 % y/y) a smart (+30 % y/y). Tito výrobci však prodávají, s výjimkou Geely, pouze desítky, resp. nízké stovky aut a jsou proto z celkového pohledu irelevantní. Prodeje zavedeným značkám strmě klesaly: Mercedes (-21 % y/y), (-18 %), (-15 %), Mazda (-42 %), Volvo (-45 %), Opel (-88 %), Suzuki (-66 %), (-26 %), dodávky (-52 %), Citroen (-69 %), Fiat (-54 %) a například škodovek se v říjnu prodalo meziročně o 38 procent méně.
Na skomírajícím ruském trhu s (novými) automobily byla v říjnu naopak největší poptávka po vozech Hyundai Solaris, Lada Granta a Kia New Rio, kterých se prodalo shodně přes 9k kusů, což je však u všech výše popsaných typů méně než před rokem.
Říjnové prodeje nových automobilů propadly více než se čekalo a rozšířily sérii po sobě jdoucích poklesů na deset měsíců. Automobily proto upravují své výrobní plány, omezují místní produkci (Ford), nebo propouští zaměstnance (Nissan). Společným jmenovatelem špatných prodejních čísel je slabý rubl, který s sebou stahuje levná ropa. Depreciace rublu nejenže zdražuje koupi zahraničních vozů, ale současně oživuje inflaci, která je aktuálně téměř čtyřikrát vyšší, než kolik činí cíl centrální banky (4 %). Pádivá inflace pak snižuje reálné příjmy domácností, což dále limituje poptávku nejen po nových automobilech.
Dnes je tomu přitom přesně rok, co ruská měnová autorita (Bank Rossii, BR) zavedla režim free floatu, protože její rychle se tenčící devizové rezervy již neumožňovaly ochranu rublu. Intervence však byly z velké části neúčinné, rubl se stabilizoval až společně s dražší ropou, více ZDE. Aby toho nebylo málo, režim free floatu nevydržel ani měsíc a BR začala opět na trhu intervenovat a nakupovat rubly. Rubl tak dnes slaví roční výročí řízeného floatingu, během kterého si prošel měnovou krizí na přelomu roku. Slabá měna, levná ropa a ekonomika v recesi tak zůstaví pro Rusko největšími hospodářskými překážkami, které se překreslují také do prodeje nových automobilů. Brzkou změnu (na ropě resp. rublu) čekat nelze, IEA dnes vydala prohlášení, ve kterém konstatuje, že cena ropy by se mohla podívat na 80 dolarů až kolem roku 2020.